lastenboek syndicus

verhulst
Topic Starter
Berichten: 14

lastenboek syndicus

#1 , 02 okt 2011 14:09

hallo
Er is een probleem met de syndicus van onze gebouw.
ik heb gevraagd om het lastenboek te mogen inkijken ivm een renovatie.
blijk dat een schrift te zijn waar het bedrag van renovatiewerken + materiaal instaat van die werkman.
als ik vraag om de facturen in te zien zijn deze er niet.
nu heb ik een paar vragen hierover:hoeveel jaar kan men teruggaan indien er fouten zijn gemaakt?
en zijn er kosten aan verbonden om het lastenboek van over 10 jaar in te zien?
dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 okt 2011 16:02

Een lastenboek is geen rekeningenboek. een lastenboek is een zeer gedetailleerde beschrijving van de werken die moeten worden uitgevoerd, met beschrijving van de te gebruiken materialen. Dikwijls is er ook een meetstaat bij.
Hetgeen uw syndicus u blijkbaar voorlegt is een opsomming van de uitgaven aan een klusjesman, samen met de aankoopbonnen voor het materiaal. Werkt die klusjesman in t'zwart? Is er ergens een beslissing van een AV dat de werken mogen worden uitgevoerd? Is er een eindafrekening van ieder werk afzonderlijk?

verhulst
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 02 okt 2011 17:59

@mava
Sorry, ik heb mij verkeerd uitgedrukt,het zal wel rekeningenboek zijn.
4 maanden geleden is het plafond en balustrade van mijn terras herschilderd en nu al komt de verf los.
de schilder heeft ook de verf verdund,volgens hem moest dit van de syndicus.
ik heb gevraagd wie die schilder was en hij kan mij geen factuur voorleggen.
nu vroeg ik om het rekeningenboek in te zien en de boekhouder liet mij één blad zien met daarop....bedrag schilder en....bedrag verf.
dat was alles,geen factuur van de verf en schilder.
op een AV is alleen beslist dat er schilderwerken gingen uitgevoerd worden,verder niets.
de prijsoffertes zijn ook altijd zeer hoog,volgens een bewoner heeft de syndic hier een procent op.
dat kan ik niet zeggen want ik heb daar geen bewijs van.
ik woon er 8 jaar en nu wil ik graag de boeken inzien van de voorbije 8 jaar en moeten ze dit toestaan?
ook hebben ze me verteld dat het schilderen van de terrassen privatief is.
ik heb de verf zelf gekocht en geschilderd en nu zijn deze werken ineens gemeenschappelijk en moet ik meebetalen.
zo heeft hij mij dit al verschillende keren gelapt en ik heb nu gevraagd om alles op papier te zetten .
we zijn een klein gebouw en de syndic,boekhouder en één persoon beheerraad wonen in het gebouw.
we hebben geen beheercentrale.
als ik een opmerking maak over een probleem zeggen ze altijd,u woont er 8 jaar en wij al 45jaar.
u hebt hier niets te zeggen,volgens mij klopt dit niet daar ik ook eigenaar van een appt ben.
graag een andwoord aub.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 okt 2011 16:14

1. Wat zeggen de statuten over de terrassen?
2. Is er een raad van mede-eigendom?
3. Is er een commissaris van de rekeningen?

verhulst
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 04 okt 2011 00:34

float,
1-daar staat niets in over schilderwerken van plafond en balustrade.
alleen betonrot is gemeenschappelijk en die kosten hebben ze verdeeld volgens de quotiteiten.
2-er is 1x per jaar een AV van het gebouw.
de boekhouder,syndic en een commissaris wonen in het gebouw en leiden de AV.
er wonen enkele oudere eigenaars in het gebouw en die durven niet zo veel te zeggen.
ik en nog een dame hebben al verschillende onregelmatigheden vastgesteld ivm rekeningen en als ik daar een opmerking over maakt negeren ze dit gewoon.
die 3 mannen kunnen niet verdragen dat een vrouw iets te zeggen heeft.
ze luisteren wel ,maar stappen dan daarna op een ander onderwerp.
nu wil ik graag hun boekhouding,rekeningenboek nakijken,moet ik hiervoor een advocaat aanspreken of kan dit met een aangetekende brief?
wat indien ze dit niet willen?
dank voor je reactie!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”