Rapport commissaris is vernietigend voor syndicus

IDC
Topic Starter
Berichten: 50

Rapport commissaris is vernietigend voor syndicus

#1 , 02 okt 2011 10:03

Ik denk dat onze vereniging een probleem heeft. Eind 2010 hadden wij een algemene vergadering. De syndicus had in zijn verslag gezet dat de boekhouding werd goedgekeurd door de commissaris van de vereniging. De commissaris stelt via zijn rapport, dat aan alle mede-eigenaars werd verzonden, dat hij eind 2010 de boekhouding niet heeft ingezien. Intussen werd dit ook toegeven door de syndicus. Intussen heeft onze commissaris de boekhouding wel mogen inkijken, maar heeft hij geen inzage gekregen in alle beheersdocumenten. Uit het verslag blijkt dat hij dus geen inzage kreeg in bepaalde documenten en verder stelt de commissaris dat de boekhouding opmerkelijke feiten aantonen zoals te veel en foutief aangerekende bedragen aan de vereniging van mede-eigenaars.

Sindsdien hult de syndicus zich in een stilzwijgen en doet gewoon verder in de hoop dat de mede-eigenaars dit vergeten.

Hoe moet dit nu verder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Boregard
Berichten: 245

#2 , 02 okt 2011 10:12

is deze syndicus lid van het BIV?
Zo ja klacht neerleggen.
Hoe meer klachten ze krijgen des te minder kunnen ze alles onder de mat vegen.

Kijk naar de statistieken criminaliteit. Als je geen klacht neerlegt dan is er geen criminaliteit.

Wij hebben de neiging laks te zijn en te zeggen het helpt toch niet. Dit is verkeerd
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 02 okt 2011 10:46

Een informatie van het BIV is zeker wenselijk, maar, gebaseerd op wat IDC zegt, meen dat er hier geen sprake is van een disciplinair probleem (warvoor het BIV bevoegd is), maar eerder van een burgerlijk geschil met een strafrechtelijke geur.

De syndicus is een mandataris van de VME en heeft dus een vertrouwensfunctie. Het feit dat hij verklaard dat de boekhouding is nagezien, en dat dit niet het geval is wijst erop dat zijn verklaringen niet meer betrouwbaar zijn.

Het wordt dus tijd om uit te kijken naar een nieuwe syndicus.

Maar om te vermijden dat er later lijken uit de kast vallen is het aangewezen om "het verleden" niet te laten rusten. Daarom zou het nuttig zijn:
- om aan de Vrederechter de aanstelling te vragen van een voorlopige syndicus
- met als bijkomende opdracht een externe accountant of revisor aan te stellen voor nazicht van de boekhouding van bijvoorbeeld de laatste drie jaar.

Reclame

Boregard
Berichten: 245

#4 , 03 okt 2011 17:23

art 577-8 § 17° de boekhouding van de vereniging van ME te voeren op een duidelijke nauwkeurige manier...

alvorens naar de vrederechter te gaan zou ik toch eerst melding maken aan het BIV en hun antwoord vragen binnen de 14 dagen.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

EMW
Berichten: 190

#5 , 03 okt 2011 17:52

Ik krijg langs overal verontrustende berichten.

Nu vertelde een collega mij dat hierdoor de volledige vereniging is immobiliseert. Het vorig boekjaar werd nog niet goedgekeurd door de commissaris of de syndicus is reeds begonnen met een nieuwe puinhoop te maken...

Indien de commissaris van de vereniging geen inzage krijgt in alle documenten van de vereniging waarom heeft de wetgever dan een commissaris in het leven geroepen?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 03 okt 2011 19:50

1. Bestaat een Raad van Mede-eigendom?
2. Hoeveel appartementen?

EMW
Berichten: 190

#7 , 03 okt 2011 21:13

Bij ons dus juist hetzelfde maar wij denken wel aan stappen zetten.

Bij ons raad van beheer en 32 appartementen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”