vernieuwen gemeenschappelijke afvoerbuis

TamieL
Topic Starter
Berichten: 33

vernieuwen gemeenschappelijke afvoerbuis

#1 , 29 sep 2011 11:11

ik heb een vraagje omtrent een gemeenschappelijke afvoerbuis. vorig jaar heb ik volledig mijn gang en een deel van mijn terras moeten openbreken door een kapotte afvoerbuis. het water heeft zich jaren onder mijn huis verspreid met alle gevolgen vandien. De verzekering is daar een deel in tussengekomen maar uiteindelijk heb ik zelf een flinke som moeten bijbetalen om de herstellingen te kunnen doen.

Nu is mijn buurman ook op die afvoerbuis aangesloten en ik vroeg mij af of hij een deel van de kosten moet betalen. Er staat wel in mijn akte dat die buis mijn verantwoordelijkheid is. Maar 'k vind het niet kunnen dat ik voor alle schade moet opdraaien. Want uiteindelijk zal ik nog kosten moeten maken om alles hersteld te krijgen. (herplakken en schilderen van muren).

Graag uw mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 29 sep 2011 12:20

Er staat wel in mijn akte dat die buis mijn verantwoordelijkheid is.
Het kan toch niet duidelijker......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 29 sep 2011 23:03

maar wie schade veroorzaakt moet de schade betalen 1382 ev.
Probeem WAT staat er verder in en waarom???

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 29 sep 2011 23:12

Ik veronderstel dat indien de buur enige schuld aan de schade had dat de verzekering van vraagsteller die buur dan ook had aangesproken.
Bij gebrek aan een oorzakelijke verband tussen de kapotte buis en de handelingen van de buur zie ik geen reden om hem mede-aansprakelijk te stellen.
Steeds in veronderstelling dat vraagteller inderdaad als enige verantwoordelijk is voor onderhoud en vervanging van die buis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 sep 2011 10:22

Nu is mijn buurman ook op die afvoerbuis aangesloten en ik vroeg mij af of hij een deel van de kosten moet betalen. Er staat wel in mijn akte dat die buis mijn verantwoordelijkheid is.
Kan je hier eens de volledige tekst van dat deel van uw akte, dat betrekking heeft op die buis, neerschrijven? Dan kunnen we misschien eens een duidelijker en vollediger antwoord geven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”