telefoonlijn appartementsgebouw

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38596

telefoonlijn appartementsgebouw

#1 , 27 sep 2011 15:26

Blijkt dat bij vrienden de vaste telefoon niet meer werkt.
Betreft appartementsgebouw ( bouwjaar eind jaren 60)
Bejaarde persoon woon op 7de verdieping en nu zou ergens tussen kelder en hun appartement hun telefoondraadje plots stuk zijn.
Volgens telefoonoperator moeten zij dat terug in orde brengen en komt operator niet tussen.
Voor wie is deze kost voor de VME gelet op feit dat 'alle' telefoondraden in dezelfde kabel zitten en er blijkbaar per appartement afgesplitst word.
Bewoonster is maanden in ziekenhuis geweest en komt nu terug thuis maar er is wel een persoonlijk alarm gevraagd.
Zaak moet dus dringend hersteld worden gezien alarm.
Iemand een antwoord/oplossing.
Voor gsm aansluiting alarm moet de procedure opnieuw opgestart worden.
Een kabel bijtrekken is vermoedelijk niet mogelijk (nog niet geweten)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 sep 2011 16:42

nieuwe kabel langs de gevel?

( aangezien het dringend is )

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 sep 2011 14:46

nieuwe kabel langs de gevel?

( aangezien het dringend is )
Naar de 7de verdieping????
Ergens via één of andere buizenschacht lijkt me haalbaarder.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 28 sep 2011 18:13

ik ken het gebouw niet waarover het gaat, maar als er rap een kabel nodig is ( al was het maar tijdelijk tot een meer permanente oplossing ) dan is langs de gevel een kabel hangen het meest haalbare denk ik.

men kan de kabel desnoods tijdelijk vastmaken aan de regenpijp ( of iets anders ) door middel van een ladder van aan het gelijkvloers tot aan het 2e verdiep ( eventueel hoger ) en dan nog eens aan het 7e, de kabel zal dan in elk geval al niet meer rond zwalpen.


ik praat maar over een tijdelijke "noodoplossing" :)

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38596

#5 , 28 sep 2011 20:52

Vermoedelijk via liftkoker mogelijk maar wie moet daar voor zorgen VME of per appartement. Nu ligt er een kabel waarin x aantal draadjes en blijkbaar is alleen die van 7de plots gebroken 'ergens'.
Dus kan VME daar op worden aangesproken.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 28 sep 2011 22:57

... Voor wie is deze kost voor de VME gelet op feit dat 'alle' telefoondraden in dezelfde kabel zitten en er blijkbaar per appartement afgesplitst word.
De telefoonkabel, zoals je hem beschrijft, is een gemeen deel (onroerend deel van het gebouw gebruikt door twee ME of meer). De kabel is onroerend geworden van zodra hij geplaatst werd. Het lijkt met dat zijn herstelling ten laste valt van de VME.

Het lijkt me wel aangewezen na te zien of het deel vanaf de aftakking van de telefoonkabel naar het appartement al dan niet defect is. Want dan is de kostprijs ten laste van de betrokken ME.

Maar het kan zijn dat de statuten een andere bepaling bevatten. Daarom ook de statuten nalezen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 sep 2011 11:29

Vermoedelijk via liftkoker mogelijk .
Mag niet. Blijkbaar is er één of ander voorschrift dat het plaatsen van leidingen en/of kabels, vreemd aan de werking van de lift zelf, verbied in de liftkoker. Onze VME wou destijds de bedrading van het brandalarm vie deze koker laten lopen. Na onderzoek en kontaktname met de liftfirma mocht het niet.

Franciscus
Topic Starter
Berichten: 38596

#8 , 29 sep 2011 12:11

Uit wat ik ondertussen weet is het een meeraderige kabel waarvan 2 draadjes uit de bundel in het appartement toekomen vanuit de muur. Daarachter ligt de lift. Ofwel is de telefoonkabel in de muur aangebracht en op elke verdieping (10) gaan er twee draadjes door de muur. Ofwel loopt die kabel dus in de muur ofwel in de liftkoker. Gebouw is van 1969 of omstreken.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 29 sep 2011 12:25

Liftkoker zal een tweede functie als technische schacht verrichten.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 29 sep 2011 14:12

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘en nu zou ergens tussen kelder en hun appartement hun telefoondraadje plots stuk zijn‘

Maan uw syndicus aangetekend aan onverwijld de nodige maatregelen te treffen om aan voornoemd gebrek te verhelpen en daag hem bij in gebreke blijven voor de vrederechter met vordering van dwangsom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”