parkeren op gemeenschappelijke parking/delen

amorie
Topic Starter

parkeren op gemeenschappelijke parking/delen

#1 , 26 sep 2011 17:57

Hallo
Wij wonen sinds een jaar in een appartementsblok van 4 woon-appartementen en 1 handelspand (residentie). Tegenover ons is een openbare parking. Op onze binnenkoer heeft iedereen zijn eigen garagebox, daarbuiten zijn er nog twee auto staanplaatsen (zonder platen, zonder markering) voor degene die twee wagens bezitten. Wij betalen allen 57 euro per maand voor die gemeenschappelijke delen te onderhouden, gang, tuin, klinkers...... Zoals u dus leest is er parkeer mogelijkheid genoeg voor alle bezoekers en ieders bezoek parkeert zich dan ook op de openbare parking. Maar het probleem zit bij 1 buur. Telkens zij bezoek krijgen van zoon lief die soms tot 3x per dag komt palmt hij onze gemeenschappelijke parking in. De doorgang wordt regelmatig versperd wat het in en uit rijden van onze garage moeilijk, soms onmogelijk maakt. Komen wij terug, vol geladen met winkelzakken of niet, regen of geen regen, moeten wij ons aan de overkant van de straat parkeren omdat hun bezoek de gemeenschappelijke parking telkens in beslag neemt. Mijn vraag is, kan dit zomaar? Mogen bezoekers zomaar de gemeenschappelijke parking benutten zonder akkoord van de medebewoners als er voldoende openbare parking beschikbaar is? Graag juridisch advies.
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door amorie op 27 sep 2011 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 26 sep 2011 18:04

Wat bedoeld u met gemeenschappelijke? Wat bedoelt u met schijnt?
Het gaat dus over de 2 auto staanplaatsen en daar staat als bezoeker de zoon van de buren.
Die buur woont toch in het appartementsgebouw?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 sep 2011 19:48

Je hebt toch je eigen garage. Waarom moet je dan nog gebruik maken van die andere plaatsen, die blijkbaar voor bezoekers zijn. Het doet er niet toe dat die bezoeker 3x per dag langs komt.
En waarom zou die bakker verplicht zijn om op zijn privegrond een plaat te zetten?

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 27 sep 2011 07:51

Misschien dat hij de buur bedoelt in het aanpalend huis ofzo?

Als het inderdaad gaat over een buur in hetzelfde gebouw snap ik inderdaad niet waarom je daar problemen over zou maken. 't is toch parking bedoeld voor bezoek?

amorie
Topic Starter

#5 , 27 sep 2011 08:55

Omdat hier twee mensen in de blok wonen die twee auto's bezitten, waaronder wij dus, anders zou er inderdaad geen probleem zijn. En het feit dat wij constant respectloos behandeld worden door onze overbuur en hun zoon. Bij een simpele, beleefde vraag van mijn man om 's morgens a.u.b. niet door de gang te roepen is dit geëscaleerd tot een burenruzie met pestereien tot gevolg. Gisteren werd ik letterlijk aangevallen door mijn buurvrouw. De doorgang van de binnnenkoer werd me geblokkkeerd en was te laat op mijn werk. Er staat trouwens nergens geschreven dat die parking voor bezoekers is! Wel dat wij mede-eigenaar zijn. Moeten wij ons dan laten doen? Graag juridisch advies!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2011 09:58

Als ik het goed begrijp dan vindt U dat U het recht heeft om zich die gemeenschappelijke parkeerplaats toe te eigenen, en Uw buur niet, hoewel U beide evenveel betaalt? En dit enkel omdat U 2 wagens heeft en Uw buur niet.

amorie
Topic Starter

#7 , 27 sep 2011 12:07

Dat begrijpt u dan verkeerd. Wij willen ons die parking niet toe eigenen maar wij zijn wel van mening dat die bestemd is voor bewoners en niet voor de bezoekers, gezien een overvloed aan openbare parking. Maar blijkbaar zijn wij mis, gezien de reacties hier. Dus als mijn familie op bezoek komt....gewoon voortaan iedereen op de binnenkoer laten parkeren zodanig dat andere bewoners niet of amper uit hun garage kunnen??

duma
Berichten: 2871

#8 , 27 sep 2011 12:26

Wat heeft uw binnenkoer nu weer met de parking te maken?

Toen wij vroeger huurden, parkeerden wij pnze tweede auto trouwens vaak voor onze garagebox, zonder last te bezorgen voor de andere bewoners. Is dat geen optie?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 sep 2011 12:42

dat die bestemd is voor bewoners en niet voor de bezoekers,
Er zijn blijkbaar maar 2 extra parkeerplaatsen voor bewoners/bezoekers. Je zit in een blok met 4 appartementen en één handelsdeel. Wat als alle 5 de bewoners een 2de wagen hebben? Moeten ze die dan op elkaar stapelen? :lol:

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 27 sep 2011 19:20

Wat staat er in de basisakte en of in het inwendig of huishoudelijk reglement?
Is deze zaak al op de AV van de VME gekomen?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 28 sep 2011 14:08

Inderdaad, eerst het reglement van mede-eigendom of het reglement van interne orde consulteren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”