Doorgaan van een AV

Malco
Topic Starter
Berichten: 20

Doorgaan van een AV

#1 , 26 sep 2011 11:27

Sinds kort hebben wij een beheerbureau die de syndicustaken doet.
Dit naar aanleiding van één persoon die steeds dwars ligt in het gebouw.
Nu wil deze persoon een bijzondere algemene vergadering laten bijeenroepen om een herstelling aan het dak (wat gemeenschap is) te laten uitvoeren.
Deze vergadering brengt kosten met zich mee, en is eigenlijk voor mij niet prioritair. Bovendien heeft deze eigenaar ons in het verleden al op kosten gejaagd die nergens voor nodig waren (advocaat die zogezegd vrijwillig kwam spreken, maar wel is doorgerekend).
Ik twijfel er dan ook sterk aan of ik wel aanwezig zal zijn op zo'n AV.
Hierdoor kan het zijn dat er niet genoeg volk aanwezig is op de AV en deze dus niet doorgaat, maar wel betaalt moet worden.
Moet ik ingaan op een uitnodiging voor een bijzondere AV? En als ik dit niet doe, wat zijn dan de mogelijkheden van de andere bewoners?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 sep 2011 12:17

Als er op de eerste AV niet genoeg volk aanwezig is om geldig te zijn, kan er een paar weken later een nieuwe AV worden gedaan, maar hier is dan GEEN quarum meer vereist. dat wil dus zeggen dat die ene mede-eigenaar zijn wensen en/of eisen bijna alleen kan verwezelijken, en toch zullen jullie allemaal moeten meebetalen.
Indien er echter wel voldoende vol aanwezig is, kan er negatief gestemd worden, en staat hij voor het eerstvolgende jaar NERGENS.

Malco
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 26 sep 2011 12:54

En het jaar daarna? Hebben ze dan vrij spel?
Alvast bedankt voor de info.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 26 sep 2011 14:00

En het jaar daarna? Hebben ze dan vrij spel?
Alvast bedankt voor de info.
Speel op de bal en niet op de man.
Lees na wat deze ME uiteindelijk vraagt.
Anders kom je terecht in een vicieuze cirkel.

Geen interesse voor dakherstellingen, geeft geen blijk van verantwoordelijkheidszin (één van de prioritaire doelstellingen van de wet van 2010).

Ga nu het debat aan met deze mede-eigenaar op een hoffelijke, diplomatische en niet vooringenomen wijze tijdens de komende AV.

Anders riskeer je dat de rechterbank later bepaald wat gebeurt en niet gebeurt in je VME.

Pedro
Berichten: 735

#5 , 26 sep 2011 14:49

Sinds kort hebben wij een beheerbureau die de syndicustaken doet.
Dit naar aanleiding van één persoon die steeds dwars ligt in het gebouw.
Nu wil deze persoon een bijzondere algemene vergadering laten bijeenroepen om een herstelling aan het dak (wat gemeenschap is) te laten uitvoeren.
Deze vergadering brengt kosten met zich mee, en is eigenlijk voor mij niet prioritair. Bovendien heeft deze eigenaar ons in het verleden al op kosten gejaagd die nergens voor nodig waren (advocaat die zogezegd vrijwillig kwam spreken, maar wel is doorgerekend).
Ik twijfel er dan ook sterk aan of ik wel aanwezig zal zijn op zo'n AV.
Hierdoor kan het zijn dat er niet genoeg volk aanwezig is op de AV en deze dus niet doorgaat, maar wel betaalt moet worden.
Moet ik ingaan op een uitnodiging voor een bijzondere AV? En als ik dit niet doe, wat zijn dan de mogelijkheden van de andere bewoners?
Indien de betreffende eigenaar kan aantonen dat de herstelling effectief noodzakelijk en dringend is, dan dient er zelfs geen vergadering te worden georganiseerd. Althans niet om de herstelling te kunnen uitvoeren. Dit behoort dan immers tot de wettelijke taak van de syndicus die verplicht is om bewarende maatregelen te treffen. Indien de herstelling evenwel in die mate ernstig is of wanneer de gehele staat van de dakbedekking niet meer verrechtvaardigt om zinloze kosten te maken, dan dient de syndicus zonder meer gevolg te geven aan de samenkomst van de AV (wat in deze dan blijkbaar gebeurt).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”