aarding verplicht in een appartementsgebouw van 1968 ?

bieke2011
Topic Starter
Berichten: 16

aarding verplicht in een appartementsgebouw van 1968 ?

#1 , 25 sep 2011 22:47

Goede middag,

ik woon een 5-tal jaar in mijn appartement van het jaar 1968. Een klein gebouw met 3 appartementen.
Vorig jaar is op de eerste verdieping een nieuwe eigenares komen wonen. Ze heeft dit appartement gekocht met een negatief electriciteitsverslag.
Ze moet alles in orde maken binnen het jaar.
In het appartementsgebouw blijkt er geen aarding te zijn.
Toen ik mijn appartement kocht was dit electriciteitsverslag nog niet verplicht.
Moeten de andere appartementsbewoners nu ook zorgen dat dit in orde komt ? Moet dan alles opengebroken worden enz...?
Kan iemand mij hier een antwoord op geven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 sep 2011 22:53

Enkel het appartement dat werd verkocht zal gecontroleerd worden. De andere appartementen niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 25 sep 2011 23:49

Als de aarding behoort tot de gemene delen (wat klassiek is), dan zal de VME deze aarding moeten in orde maken.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 26 sep 2011 09:16

onafgezien of het wettelijk verplicht is aarding te hebben in een woning, zou ik me er ontzettend onveilig voelen dat er geen is.
Al eens een electrische ontlading in huis gehad bij onweer?
Smells like BBQ...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 sep 2011 11:06

Als de aarding behoort tot de gemene delen (wat klassiek is), dan zal de VME deze aarding moeten in orde maken.
Iedere eigenaar kan ook afzonderlijk een aarding laten aanleggen, en dan blijft ze privatief.
Persoonlijk zelf meegemaakt in één van mijn appartementen. Gebouw van 1963. Lift heeft aarding, de appartementen zelf niet. 3 van de 7 eigenaars hebben zelf een aarding laten aanleggen (pin en kabel tegen de achtergevel) 2 jaar geleden hebben alle mede-eigenaars ingezien dat een aarding wel echt noodzakelijk was, en werden de privatieve aardingspinnen met elkaar verbonden. Met de eigenaars ervan werd vooraf een vergoeding afgesproken. De eigenaars van appartementen die nog niet over een aarding in hun appartement beschikken, kunnen nu aansluiten op een gemeenschahppelijke aardingsklem tegen de achtergevel. De binneninstallatie moeten ze zelf aanpassen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 26 sep 2011 11:28

Iedere eigenaar kan ook afzonderlijk een aarding laten aanleggen, en dan blijft ze privatief.
Correct.

Maar de elektrische bekabeling van de gemene delen moet meestal ook geaard zijn.
De marginale kost om deze aarding ook te gebruiken voor de private aarding is vermoedelijk minimaal.
Zeker in het geval van drie appartementen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”