nabuurschap - ERFDIENSTBAARHEID

SLA
Topic Starter
Berichten: 69

nabuurschap - ERFDIENSTBAARHEID

#1 , 23 sep 2011 22:08

Ik heb een perceel grond in eigendom (tweedeverblijfplaats). De buurman moet mij tegen betaling water en elektriciteit leveren. Op de buurman zijn goed rust dus een erfdienstbaarheid.

Dit werd ook zo bij notariële akte vastgelegd.

Dit heeft steeds goed gelopen tot dat de eigendom waarop de erfdienstbaarheid rust werd verkocht. De nieuwe eigenaar sluit meteen en eigenmachtig het water en elektriciteit af, en verteld dat hij geen weet heeft van enige erfdienstbaarheid, gezien, zo zegt hij, daarover niets bepaald staat in zijn akte van aankoop. De verkoper zou hem hierover ook niets gemeld hebben. Dit is natuurlijk ten zeerste verwonderlijk daar de nieuwe koper meteen na de aankoop het water en elektriciteit heeft afgesloten.

Wat moet ik ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 23 sep 2011 23:32

Erfdienstbaarheid .... staat dat in een authentieke akte ?
Notarissen maken ook onderhandse.
Vraag dat na bij uw notaris. Deze zal dan zeggen hoe best te reageren.
Lees dit al eens:
http://www.landmeters-experten.be/doc%2 ... arheid.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

SLA
Topic Starter
Berichten: 69

#3 , 23 sep 2011 23:47

Staat in authentieke akte, zowel in die van mij als in die van de verkoper!

De nieuwe eigenaar van het goed waar de erfdienstbaarheid op rust, zegt dat in zijn akte niets staat en hij van niets weet. Dus, als dat waar is, is zowel de verkoper als de instrumenterende notaris in gebreke gebleven.

Hoe moet dit verder?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 23 sep 2011 23:54

Een particulier die stroom en water moet leveren aan een PERCEEL GROND?????

Bovendien:

Artikel 637 van het burgerlijk wetboek bepaalt dat een erfdienstbaarheid een zakelijk recht is ten
laste van een onroerend goed dat gevestigd wordt ten voordele van één of meer andere onroerende
goederen die aan een andere eigenaar toebehoren.

Concreet betekent dit:
· dat het om een passieve last gaat waardoor de normale uitoefening van het eigendomsrecht
beperkt wordt, de eigenaar moet enkel iets gedogen of niet doen

Aangezien het "leveren van stroom en water" een actieve last is kan dat nooit het voorwerp uitmaken van een erfdienstbaarheid.
Laatst gewijzigd door roharro op 24 sep 2011 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 23 sep 2011 23:55

Zoals reeds gezegd uw notaris contacteren die notaris nieuwe eigenaar zal bevragen.
Zie hieronder maar via eigen notaris denk is is sneller.


http://www.kadaster.be/De_gids" onclick="window.open(this.href);return false;
Eigendomsacte

Waar kan ik een copy van de eigendomsakte van mijn woning bekomen ?

Het origineel wordt bewaard bij de notaris die destijds de eigendomsakte van uw woning opmaakte.

Ingeval u de naam van de notaris niet meer kent, kunt u terecht bij het Registratiekantoor van uw provincie

U vindt er alle bruikbare informatie.

Waar kan ik de onderliggende koopaktes van een vastgoed vinden binnen een bepaalde periode?

Eerst richt u een brief met het complete adres van het vastgoed en de gevraagde periode aan het Registratiekantoor van uw gemeente die u de notaris(sen) van dit vastgoed zal bevestigen.
Daarna richt u zich tot de notaris(sen).

SLA
Topic Starter
Berichten: 69

#6 , 24 sep 2011 02:59

Erfdienstbaarheid of niet, in elke geval moet de eigenaar van het andere goed mij eeuwigdurend reeds beschreven nutsvoorzieningen leveren.

Dank u Franciscus voor de duidelijke uitleg. Ik vraag kopie van de aankoopakte van het bezwarend goed op, teneinde dit na te zien wie hier eigenlijk in de fout is gegaan. Maar het is nu reeds duidelijk dat een aantal betrokkenen hun paraplu zullen opentrekken...

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 24 sep 2011 12:11

Als het in een akte staat waar vorige eigenaar mee heeft getekend ......

SLA
Topic Starter
Berichten: 69

#8 , 24 sep 2011 12:23

Het staat in de aankoopakte van de vorige eigenaar waar de erfdienstbaarheid op rust en het staat in mijn aankoopakte... Ik meen dan ook dat dit eenvoudig afdwingbaar is. Maar ondertussen heb ik natuurlijk minder genot van mijn eigendom daar de nieuwe eigenaar mij hogerbeschreven nutsvoorzieningen ontzegt. Dus ook die schade zal moeten worden begroot.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 24 sep 2011 18:49

Dus maandag naar uw notaris en dan andere partij met AS in gebreke stellen. Voeg daar een copie bij van de akten.
Indien binnen X dagen ( uw notaris) zal wel eventjes meehelpen niet in orde zal u hem voor de vrederechter moeten dagen.

http://www.landmeters-experten.be/doc%2 ... arheid.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vermoed een tekstje waar je iets aan zal hebben. :D

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”