nabuurschap probleempje

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

nabuurschap probleempje

#1 , 22 sep 2011 21:47

Wij zijn bezig met het laten voegen van onze zijgevel.

Deze is onze eigendom (100%), maar om deze te laten voegen, moeten stellingen in de tuin van de buurman staan.

Nu heeft de buurman een pH-waarde dicht bij 0 en had hij reeds moeilijk gedaan over het feit dat iemand op zijn grond moest komen om werken uit te voeren. Gezien hijzelf vaak afhuizig is en zijn vrouw (geen eigenaar van de grond) best redelijk is, heb ik de discussie gestuurd naar een situatie waarbij ik alles praktisch mocht regelen met de vrouw. Dit liep gisteren van een leien dakje ondanks enkele kleine praktische probleempjes (poort niet niet volledig gesloten kon worden, ...)

Op de tweede dag van de werken, na enkele uren uitschijfwerk, komt de man even de puntjes op de i zetten tegenover onze (zelfstandige) voeger. Hij verwijt hem dat hij op zijn eigendom bezig is, dat er véél te veel stof is, dat het veel te luid gaat, ... Wij hebben nu met de voeger afgesproken dat alle niet-supernodig-materiaal (ook een soort carborator) op straat zal staan, dat er grote zeilen zullen hangen tegen het stof, en dat hij af en toe "koest" zal zeggen tegen zijn slijpschijf (ok, dit laatste niet ;)).

Nu weet ik dat de kans niet onbestaande dat er toch nog problemen van komen. Wat kan ik doen?

Situatie is zo dat er nu een stelling tegen de muur sta, dus er is onbetwistbaar ooit toestemming gegeven tot de werken. Om de situatie op voorhadn al niet keihard te laten worden heb ik nooit een aangetekende zending gestuurd om de werken aan te kondigen, maar gezien wij verschillende keren effectief op hun domein moesten komen met zelfstandige voegers om een offerte te maken én er nu een grote stelling staat, lijkt me het argument van "we wisten van niks" van hen uit nog niet realistisch. Ze hebben ook een tiental autowrakken (in hun tuin...) laten weghalen om onze stellingen te kunnen plaatsen. dus kunnen ze niet beweren niks te weten. Of ben ik te optimistisch?

Wat als ze echter morgen weigeren hun omheining (poort) open te doen voor de voeger? Haal ik dan best de wijkagent erbij, laat ik een deurwaarder eventueel vaststellingen doen?

Kan ik, indien nodig (indien de voeger niet op het terrein kan en weggaat), de schadevergoeding (niet-gewerkte uren) laten aanrekenen aan de buren via vrederechter? Of ik een deurwaarder dit alles laten vaststellen?

Sowieso licht ik dan rechtbijstand in, maar best even weten wat de mogelijke opties zijn...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 24 sep 2011 09:58

“Art.31.De eigenaar van...een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om...de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

Bij weigering vordert u dit zo genaamde ‘ladderrecht’ bij de vrederechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 sep 2011 14:19

merci. Voorlopig is de storm geluwd en gebruiken we idd een ladder om op de stellingen te komen. We zullen wel zien wat het wordt als die afgebruiken moeten worden :p.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”