Keuring elektrische installatie gemeenschappelijke delen

mava105
Topic Starter
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Keuring elektrische installatie gemeenschappelijke delen

#1 , 21 sep 2011 12:48

Een keuring van de elektrische installatie in een huis of appartement is maar 25 jaar geldig, en dient daarna hernieuwd te worden.
Hoe zit dat met de keuring van deze installatie in de gemeenschappelijke delen (traphal, lift, gemeenschappelijke centrale verwarming,kelders, parking, inkomhall, enz...)
Moet die ook om de 25 jaar herdaan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 21 sep 2011 16:25

Elektrische infrastructuur moet voldoen aan de wettige normen, bepaald in het A.R.E.I. (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties).
Ik veronderstel dat er bijgevolg geen logisch onderscheid kan gemaakt worden, slaande op dergelijke infrastructuur, in een meergezinswoning.
Ongeacht gemene of privatieve delen.

Er bestaan diverse types keuringen, zoals de 25-jarige.
Daar bovenop gelden nog andere periodieke keuringen, zoals bijv. de wettelijk verplichte zesmaandelijkse keuring van liften, uitgeoefend door een ECO (erkend controle organisme). Wellicht omvatten die ook een aspect elektrische keuring (qua bedrijfszekerheid van liften) slaande op de veiligheid van personen.
Hierbij wordt uiteraard geen onderscheid gemaakt tussen gemeenschappelijke of privatieve liften.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 21 sep 2011 20:08


Reclame

jean pierre1950
Berichten: 194

#4 , 22 sep 2011 11:31

Werken in de gemeenschappelijke delen personeel(kuisfirma, conciërge of iemand die ingeschreven is) dan om de 5 jaar.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 22 sep 2011 13:29

Het bestaan van een keurinsgverslag, zonder significante opmerkingen, wordt o.a. nagezien:
- bij het verlenen/verlengen van een milieuvergunning klasse 1 of 2
- bij werken aan de liften, ...

Opgelet: de verzekering kan het keuringsverslag opvragen bij uitbreiding van het risico (Vb: automatisatie van de deur van de garagebox in een ondergrondse parking).

Sofie007
Berichten: 1

#6 , 20 nov 2011 02:24

Op de volgende website is bovenstaande problematiek kernachtig samengevat:

:arrow: Documentatie elektrische keuring

Een kwartier geleden kende ik niet van de elektrische keuring. Na het bekijken van onderstaande video over
de elektrische keuring ben ik een expert in amper 4 minuten tijd.

:arrow: Video elektrische keuring

Dit zijn echt kwalitatieve links :D !!!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 20 nov 2011 13:12

Het lijkt me niet dat de links van de vorige post naar een commerciële vastgoedsite, je een expert terzake kunnen maken. Het gaat hier om een aannemer van metsel- en betonwerken volgens de Kruispuntbank voor Ondernemingen.

Schoenmaker blijf bij je leest ...

Maar ik meen wel dat de volgende site van SGS een iets beter inzicht geeft in het wat, wanneer, hoe, wie, kostprijsstructuur, ... .

http://www.elektrische-keuring.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”