Syndicus problemen.

Kennshal
Topic Starter
Berichten: 1

Syndicus problemen.

#1 , 20 sep 2011 11:03

Wat kan ik doen,

elke jaar krijgen we van de syndicus een afrekening wat we moeten betalen of wat we terugtrekken.

In April 2011 heb ik mijn afrekening gekregen, ik trek 94 euro terug.

Na enkele telefoontjes en mailtjes te sturen heb ik nog steeds niets ontvangen.

Zijn uitleg is dat de vorige syndicus een serieuze chaos heeft achter gelaten en dat ze achter staan met hun

werk.

Ik begin echt heel argwanend te worden tegen deze persoon.

Zelf betaal in alle maanden via een domiciliering mijn syndicuskosten correct.

Mag ik stoppen met deze te betalen tot ik mijn centen terug heb ?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 20 sep 2011 21:47

Mag ik stoppen met deze te betalen tot ik mijn centen terug heb ?
Als u een bewijs hebt dat u recht hebt op die € 94, kan u natuurlijk zelf stoppen met het betalen van die kosten ten belope van de achterstallige € 94. Na eerst een schrijven per E-mail (ik zou hier zelfs geen AS aan verspillen). U kan ook de € 94 in schijfjes aftrekken van de maandelijkse sindicuskosten met vermelding of verrekening op het overschrijvingsformulier zelf.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#3 , 21 sep 2011 10:49

Wat kan ik doen,

elke jaar krijgen we van de syndicus een afrekening wat we moeten betalen of wat we terugtrekken.

In April 2011 heb ik mijn afrekening gekregen, ik trek 94 euro terug.

Na enkele telefoontjes en mailtjes te sturen heb ik nog steeds niets ontvangen.

Zijn uitleg is dat de vorige syndicus een serieuze chaos heeft achter gelaten en dat ze achter staan met hun

werk.

Ik begin echt heel argwanend te worden tegen deze persoon.

Zelf betaal in alle maanden via een domiciliering mijn syndicuskosten correct.

Mag ik stoppen met deze te betalen tot ik mijn centen terug heb ?

Bedankt.
Ivb story ?

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 sep 2011 18:59

Art. 1289 BW:
"Wanneer twee personen elkaars schuldenaar zijn, heeft tussen hen schuldvergelijking plaats, waardoor de twee schulden teniet gaan, op de wijze en in de gevallen hierna vermeld."

Art. 1290 BW:
"Schuldvergelijking heeft van rechtswege plaats uit kracht van de wet, zelfs buiten weten van de schuldenaars; de twee schulden vernietigen elkaar op het ogenblik dat zij tegelijk bestaan, ten belope van hun wederkerig bedrag."

jean pierre1950
Berichten: 194

#5 , 24 sep 2011 11:04

Bij ons wordt dit afgetrokken van de eerst volgende betaling. In feite zijn de maandelijkse betalingen een voorschot, heb je geld tegoed van de vorige afrekening is dit in feite al een voorschot voor de volgende betalingen.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 25 sep 2011 02:35

Bij ons wordt dit afgetrokken van de eerst volgende betaling. In feite zijn de maandelijkse betalingen een voorschot, heb je geld tegoed van de vorige afrekening is dit in feite al een voorschot voor de volgende betalingen.
Dat is niet normaal en zeker niet wettelijk toegelaten tenzij je ermee akkoord bent. Je mag dat opeisen i.p.v. een jaar te moeten wachten. Het is toch op zo'n manier dat banken geld verdienen. Denk maar aan het proton systeem.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 25 sep 2011 16:35

Bij ons wordt dit afgetrokken van de eerst volgende betaling. In feite zijn de maandelijkse betalingen een voorschot, heb je geld tegoed van de vorige afrekening is dit in feite al een voorschot voor de volgende betalingen.
Dat is niet normaal en zeker niet wettelijk toegelaten tenzij je ermee akkoord bent. Je mag dat opeisen i.p.v. een jaar te moeten wachten. Het is toch op zo'n manier dat banken geld verdienen. Denk maar aan het proton systeem.
Ik heb nochtans verschillende statuten waar dat zo ingeschreven staat: overschot dient voor volgend jaar...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jean pierre1950
Berichten: 194

#8 , 28 sep 2011 12:48

In de werkwijze bij gewone handelaars word een kredietnota toch ook afgetrokken van de volgende rekening!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 28 sep 2011 14:46

In de werkwijze bij gewone handelaars word een kredietnota toch ook afgetrokken van de volgende rekening!
De regels van het vennootschapswetboek gelden enkel voor de VME als ze expliciet bij wet bevestigd zijn.

Compensatie van een zekere schuld is wel degelijk mogelijk (gemeen recht).

Maar het gaat hier in dit geval volgens mij niet om een zekere schuld, maar wel een bedrag dat voorlopig eisbaar is. Enkel 4 maand na de goedkeuring van de jaarafrekening J-1 tijdens de JAV J kan er sprake zijn van een definitief eisbaar bedrag voor wat betreft de voorschotten en de afrekening J-1, zo deze beslissing niet betwist werd voor de rechter door betrokkene.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 29 sep 2011 10:23

Het handelsrecht kan inderdaad niet toegepast worden op VME's en mede-eigenaars.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”