opvraging provisie

De Ley Carl
Topic Starter
Berichten: 2

opvraging provisie

#1 , 15 sep 2011 19:36

Ik heb al meer als 10 jaar een appartement waarbij mijn moeder het vruchtgebruik heeft. Helaas door omstandigheden is onze relatie bekoeld geraakt. Plots krijg ik nu ineens een rekening in de brievenbus, een opvraging van provisie 3de kwartaal van 252,65 € (aandeel 200/1000).

Ben ik verplicht dit te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 sep 2011 19:53

Vraag syndicus waarom hij de rekening naar u stuurt ipv maar uw moeder.
In principe moet u als blote eigenaar die kosten niet betalen. Tenzij het om provisie voor grote instandhoudingswerken gaat, zoals nieuw dak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 16 sep 2011 10:19

Vanaf 01.09.2010 is deze toestand ietwat gewijzigd. De problematiek van de kostenafrekening tussen de blote eigenaar en de vruchtgebruiker is een zaak tussen beide, waar de VME niet meer in tussenkomt.

De VME stuurt de rekeningen naar de personen, aangeduid in toepassing van Art. 577-6 BW (zie hierna).

De eigenaar ontvangt de rekeningen en zorgt ervoor dat die betaald worden.

Zo niet betaald wordt, kan de VME een interne procedure starten tegen alle mede-eigenaars van het privatief kavel, zo zij geen permanente vertegenwoordiger hebben aangeduid. Deze personen riskeren een solidaire veroordeling tot betaling, tenzij zij zich keren tegen één onder hen tijdens de procedure in rechte.

De wet maakt een onderscheid tussen de lasthebber (permanent) en de vertegenwoordiger (ad hoc per AV).

Wie ontvangt de correspondentie van de VME voor uw privatief kavel?

In de rand vermeld ik nog dat de vruchtgebruiker geen mede-eigenaar is in toepassing van onderstaand artikel.

Zie:
BW: Art. 577-6. § 1.
Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel aan de
beraadslagingen.

In geval van verdeling van het eigendomsrecht op een privatieve kavel of ingeval de eigendom
van een privatieve kavel is bezwaard met een recht van erfpacht, opstal, vruchtgebruik, gebruik of
bewoning, wordt het recht om aan de beraadslagingen van de algemene vergadering deel te
nemen geschorst totdat de belanghebbenden de persoon aanwijzen die hun lasthebber zal zijn.
Wanneer één van de belanghebbenden en zijn wettelijke of conventionele vertegenwoordiger niet
kunnen deelnemen aan de aanwijzing van een lasthebber wijzen de andere belanghebbenden
rechtsgeldig een lasthebber aan. Deze laatste wordt opgeroepen voor de algemene vergaderingen,
oefent het recht van deelname aan de beraadslagingen ervan uit en ontvangt alle documenten die
afkomstig zijn van de vereniging van mede-eigenaars. De belanghebbenden delen de syndicus
schriftelijk de identiteit van hun lasthebber mee.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 16 sep 2011 18:16

De vruchtgebruiker kan perfect aangeduid worden als lasthebber en ontvanger van de rekeningen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 19 sep 2011 07:25

De vruchtgebruiker kan perfect aangeduid worden als lasthebber en ontvanger van de rekeningen.
Zo hij akkoord gaat ...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 19 sep 2011 11:49

De vruchtgebruiker kan perfect aangeduid worden als lasthebber en ontvanger van de rekeningen.
Zo hij akkoord gaat ...
Inderdaad.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”