Herstel afsluitkraan waterleiding

dmeerpa
Topic Starter
Berichten: 5

Re: Herstel afsluitkraan waterleiding

#16 , 16 sep 2011 18:33

Het is inderdaad een niet verzegelde meter, zodat de syndicus nadien de globale factuur kan delen volgens verbruik onder de eigenaren.
De tellers zelf zien er redelijk nieuw uit.
De hoogste waarde die ik kon vinden is 146m³.

Nu ik heb de syndicus alvast ingelicht, ook omdat men gisteren de meterstanden kwam opmeten en de klusjes man tezelfdertijd de goede werking van de afsluitkranen zou testen. Wat hij niet deed...
Nu ik wou gewoon geïnformeerd zijn wie wat zal moeten betalen, zodat ze mij geen blauwe bloempjes wijsmaken.
Ik wacht nu op hun reactie. Tevens kan ik toch niks ondernemen want de het water moet afgesloten worden voor de hele blok en daar heb ik geen toegang toe, en ik vermoed ook water aflaten zodat het water uit de leidingen niet massaal uit de losgekoppelde buis gaat lopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek
Berichten: 395

#17 , 16 sep 2011 18:49

Voila, ik ga nog gelijk krijgen dat de boel daar niet klopt.
Nogmaals ; lees eens het technisch reglement, door de link die ik reeds aangaf. Je gaat aan het langste einde trekken. Is er een keuring ? Waarschijnlijk wel niet, terwijl het moet bij veranderingen. En de goede werking van alle afsluitkranen moet regelmatig worden gecontroleerd, ook dat staat in het technisch reglement.

Zeg nu nog eens dat ik er niets van ken,....

Franciscus
Berichten: 38596

#18 , 16 sep 2011 19:01

Ik heb net al mijn tussenstopkranen inn mijn huis nagezien en de leertjes of zelfs de kranen (binnenwerk) vervangen.
Moet ik nu ook de ganse installatie terug laten keuren ????

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 16 sep 2011 19:10

Voila, ik ga nog gelijk krijgen dat de boel daar niet klopt.
Nogmaals ; lees eens het technisch reglement, door de link die ik reeds aangaf. Je gaat aan het langste einde trekken. Is er een keuring ? Waarschijnlijk wel niet, terwijl het moet bij veranderingen. En de goede werking van alle afsluitkranen moet regelmatig worden gecontroleerd, ook dat staat in het technisch reglement.

Zeg nu nog eens dat ik er niets van ken,....
U vergist zich. De watermeters en voorschriften waar in het in dat reglement over gaat zijn de meters die geplaatst worden door de watermaatschappij. Dus de meter(s) bij binnenkomst in gebouw.
De meters waarover vraagsteller het heeft zijn andere meters, namelijk private meters (dus niet van watermaatschappij) die zich achter de hoofdmeter van de watermaatschappij bevinden. Meestal bevinden die privé meters zich per verdieping bij de inkom van ieder appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 16 sep 2011 19:11

Ik heb net al mijn tussenstopkranen inn mijn huis nagezien en de leertjes of zelfs de kranen (binnenwerk) vervangen.
Moet ik nu ook de ganse installatie terug laten keuren ????
Ja, verplicht nazicht door het Internationale Leertjes en Kraantjes Commissariaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 16 sep 2011 19:58

.
De tellers zelf zien er redelijk nieuw uit.
De hoogste waarde die ik kon vinden is 146m³.
Aan de meterstand te zien zijn deze meters waarschijnlijk een jaar of 5 geleden vervangen. Om dat te kunnen doen heeft men toch de afsluitkraantjes moeten dichtdraaien. Vraag uw loodgieter ze eens te testen. Soms zijn ze moeilijk te hanteren met de blote hand, en heb je hiervoor een bektang nodig. Best niet zelf proberen, tenzij je iets afweet van loodgieterij. en trek je van die keurmerken NIETS aan. Gewoon een kraantje gaan kopen mij Bri.. , Ga.. of Hu.., en plaatsen. :lol:

westhoek
Berichten: 395

#22 , 16 sep 2011 20:23

Voila, ik ga nog gelijk krijgen dat de boel daar niet klopt.
Nogmaals ; lees eens het technisch reglement, door de link die ik reeds aangaf. Je gaat aan het langste einde trekken. Is er een keuring ? Waarschijnlijk wel niet, terwijl het moet bij veranderingen. En de goede werking van alle afsluitkranen moet regelmatig worden gecontroleerd, ook dat staat in het technisch reglement.

Zeg nu nog eens dat ik er niets van ken,....
U vergist zich. De watermeters en voorschriften waar in het in dat reglement over gaat zijn de meters die geplaatst worden door de watermaatschappij. Dus de meter(s) bij binnenkomst in gebouw.
De meters waarover vraagsteller het heeft zijn andere meters, namelijk private meters (dus niet van watermaatschappij) die zich achter de hoofdmeter van de watermaatschappij bevinden. Meestal bevinden die privé meters zich per verdieping bij de inkom van ieder appartement.
Ik had het hier niet ALEEN over die meters, lees wat ik schreef. nogmaals : lees het technisch reglement. Niemand doet dat hier, er worden maar wat adviezen gegeven, terwijl het wettelijke uit het oog wordt gehouden, en mij maar aanvallen.
Ik vergis me niet, heb de link gegeven, lees het AUB. Er zijn nog meer voorschriften dan die meters.
En nu stop ik, want dit gaat nergens nog over, t'is alsof iemand het advies maar geven de autobanden maar te vervangen en verder te rijden, maar niet het wettelijke geven van welke banden je mag gebruiken.

Dit is een juridisch forum, dus mag ook het andere deel worden gegeven als die kranen zomaar worden vervangen, trouwens, zo te lezen van de OP, trekken ze zich er niets van aan om die kranen te controleren.

De boel klopt daar niet, zoals in 9 van de 10 gevallen die ik tegenkom. Kwestie van tijd, en ook daar zal een verplichte periodieke controle moeten komen, zeker bij verkoop/verhuur.

westhoek
Berichten: 395

#23 , 16 sep 2011 20:27

Ik heb net al mijn tussenstopkranen inn mijn huis nagezien en de leertjes of zelfs de kranen (binnenwerk) vervangen.
Moet ik nu ook de ganse installatie terug laten keuren ????
Je wil me belachelijk maken, doe maar, maar hier ging het over appartementen.
Ik heb de link gegeven, en daar vind je alvast een antwoord.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 16 sep 2011 20:33

Die link ging over keuringen van NIEUWE appartementen, maar eens het gebouw gekeurd, mag je bijna onbeperkt van kraantjes veranderen.
Het zou nogal straf zijn dat iedere Belg, bij de vervanging van zijn keukenkraan, badkraan kraan in de garage of kelder een keuring moest aanvragen. Werk jij soms voor een keuringsorganisme, of heb je er zelf een? Makkelijk geld verdienen zo. :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38596

#25 , 16 sep 2011 23:38

Als privaat kranen in een appartementsgebouw moeten gekeurd worden waarom dan niet in een huis.
Trouwens het zijn twee appartementen.

Als u mij van iets verdenkt dan zegt dat niets over mij hoor.

dmeerpa
Topic Starter
Berichten: 5

#26 , 17 sep 2011 00:31

Ik had het hier niet ALEEN over die meters, lees wat ik schreef. nogmaals : lees het technisch reglement. Niemand doet dat hier, er worden maar wat adviezen gegeven, terwijl het wettelijke uit het oog wordt gehouden, en mij maar aanvallen.
Ik vergis me niet, heb de link gegeven, lees het AUB. Er zijn nog meer voorschriften dan die meters.
En nu stop ik, want dit gaat nergens nog over, t'is alsof iemand het advies maar geven de autobanden maar te vervangen en verder te rijden, maar niet het wettelijke geven van welke banden je mag gebruiken.

Dit is een juridisch forum, dus mag ook het andere deel worden gegeven als die kranen zomaar worden vervangen, trouwens, zo te lezen van de OP, trekken ze zich er niets van aan om die kranen te controleren.

De boel klopt daar niet, zoals in 9 van de 10 gevallen die ik tegenkom. Kwestie van tijd, en ook daar zal een verplichte periodieke controle moeten komen, zeker bij verkoop/verhuur.
Beste Westhoek,

Je hebt gelijk dat we de voorschriften en regelmenteringen niet uit uit het oog mogen verliezen. Maar heb jij eigenlijk je eigen link al gelezen ? Ik zal je even helpen (kan helpen voor je verder in discussie gaat met mede forum gebrukers)

Wanneer keuren?
De keuring van uw binneninstallatie is verplicht:
vóór de eerste ingebruikname;
bij belangrijke wijzigingen:
Het plaatsen van een regenwaterput of grondwaterput waardoor tweedecircuitwater ter beschikking wordt gesteld;
Het plaatsen van een bijvulsysteem op een regen watercircuit;
Het plaatsen van een waterontharder;
Het plaatsen van een warmwaterproductie met warmtewisselaar en met toevoeging van additieven (anticorrosie, antilek, antivries, ...);
Het plaatsen van een drukverhogingsinstallatie;
Het plaatsen van een brandblusinstallatie;
Het plaatsen van een zwembad met verwarming en/of bijvulling;
Het plaatsen van een bijvulsysteem voor een vijver;
Een grondige renovatie van een wooneenheid;
Een grondige vernieuwing/uitbreiding van het leidingnet;
Het aanpassen van de aftakking op vraag van de klant;
overgang naar individuele tellers zonder renovatie: enkel keuring centrale terugstroombeveiliging
overgang naar individuele tellers met renovatie: volledige keuring noodzakelijk
Het overschakelen van regenwater of putwater naar leidingwater;
Geloode aftakking gedurende 2 jaar.
bij heringebruikname na een afsluiting wegens een onmiddellijke bedreiging voor de gezondheid van de verbruiker of voor de volksgezondheid en de veiligheid van de drinkwatervoorziening;
na vaststelling van een inbreuk op de gelijkvormigheid, op verzoek van de exploitant.


Het vervangen van afsluit kraantjes is dus niks bijplaatsen en ook geen grondige vernieuwing of andere punten die werden opgenoemd.
Verder gaat het ook niet om de meters van de VME, deze staat in de kelder samen met de afsluitkranen voor de blok. Voor zover ik weet is de kraan voor deze teller en de teller eigendom van de VME.

Het enige dat hier niet klopt is dat de klusjesman de taak van de syndicus niet uitvoert, namelijk het testen van de goede werking. En daar heb ik de syndicus al van op de hoogte gebracht. Aan de kranen en de buizen te zien, zijn het nog de oorspronkelijke van toen het gebouw eind de jaren 60 werd gebouwd en zitten deze al langer klem.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#27 , 19 sep 2011 07:23

Iedereen schrijft hier maar wat op, zonder verwijzing naar het technisch reglement. Wie of wat het VME is, i have no clue , ik ken wel het VMW (vanaf 01/01/2012 : FlandersAqua) http://www.vmw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar kan u ook de reglementen vinden.
Een suggestie: lees de artikels 577-2 tot 577-14 van het Burgerlijk Wetboek.
Officiële versie: http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1804032131

En snuffel eens rond op de volgende website:
http://www.6minutes.be/NL/Overzicht.aspx?RubriekID=105

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”