Herstel afsluitkraan waterleiding

dmeerpa
Topic Starter
Berichten: 5

Herstel afsluitkraan waterleiding

#1 , 15 sep 2011 19:21

Ik kocht begin dit jaar een appartement. Deze bestaat uit een deel mede-eigendom en private eigendom.
Nu is het zo dat in de koker die mede-eigendom is de (gemeenschappelijke) waterleidingen van de kelder naar boven lopen.
Nu is het zo dat de afsluitkranen voor mijn badkamer zich in deze koker bevinden. Deze zijn echter verouderd en werken niet meer naar behoren. Zo kan ik de warm water toevoer niet meer volledig openen of sluiten en heb ik maar weinig druk op het warm water.
Deze afsluitkraan zit voor de tellers (warm + koud) voor de badkamer.

Nu is de vraag voor wie is de herstelling, voor mezelf of is de afsluitkraan ook mede-eigendom ?
Indien dit mede-eigendom, en moet in mijn appartement de bestaande opening in de muur gaan vergroten om de werken uit te voeren voor wie zijn deze kosten dan.

In de basis akte staat dat de waterleidingen private eigendom zijn van zodra deze uitsluitend voor eigen gebruik zijn. Maar vanaf waar is dat, de aftakking, de afsluitkraan of de teller ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 sep 2011 19:27

Vanaf de afsluitkraan. Die afsluitkraan is enkel voor gebruik wat uw appartement betreft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dmeerpa
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 15 sep 2011 20:19

Dat dacht ik ook al.
Heb net even de iPhone in de koker gestoken en wat foto's en wat gefilmt om een idee te vormen van de situatie.
Al merk ik nu dat er zowel voor warm als koud elk twee afsluitkranen zijn. 1 voor de teller en een erna.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 15 sep 2011 20:28

Dat dacht ik ook al.
Heb net even de iPhone in de koker gestoken en wat foto's en wat gefilmt om een idee te vormen van de situatie.
Al merk ik nu dat er zowel voor warm als koud elk twee afsluitkranen zijn. 1 voor de teller en een erna.
Dat is de normale situatie. Om indien nodig de meters te vervangen.
Kijk dus na of beide kranen volledig open staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dmeerpa
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 15 sep 2011 21:01

Dat dacht ik ook al.
Heb net even de iPhone in de koker gestoken en wat foto's en wat gefilmt om een idee te vormen van de situatie.
Al merk ik nu dat er zowel voor warm als koud elk twee afsluitkranen zijn. 1 voor de teller en een erna.
Dat is de normale situatie. Om indien nodig de meters te vervangen.
Kijk dus na of beide kranen volledig open staan.
Voor het warm water is in beide kranen geen leven te krijgen. Ik zal de klusjesman eens aanspreken en desnoods een loodgieter om beide kranen te vervangen.

Bedankt voor de antwoorden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 16 sep 2011 09:58

Vanaf de afsluitkraan. Die afsluitkraan is enkel voor gebruik wat uw appartement betreft.
Voor wat de kosten betreft, staat de betrokkene ME effectief in voor de kranen en de teller.

Maar ik meen dat de VME instaat voor het beheer van alles tot (en inbegrepen) de teller, zo het gaat om verbruik dat centraal wordt afgerekend. Want anders kan elke ME zijn systeem van meten opleggen.

Dit wil zeggen dat volgens mij werken/wijzigingen/vervangingen aan deze kranen dienen te gebeuren met instemming van de VME (of zijn vertegenwoordiger in dringende gevallen).

Wie exact de eigenaar is, is in deze context van ondergeschikt belang.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 sep 2011 12:58

Hangt van gebouw tot gebouw af. In sommige appartementen heeft de VME opdracht geveven aan een firma (IS.. of Cal.....) om de stookkosten en/ of het water te verdelen. Soms zijn deze meters gehuurd, soms zijn ze aangekocht dooir de VME of door de privatieve eigenaar.
Hangt er dus vanaf hoe de situatie zit. Ben jij eigenaar van de meters, ben je ook eigenaar van de afsluitkranen en is de vervanging voor uw kosten. Worden de meters gehuurd, is het de verhuurfirma (de firma die de afrekeningen maakt) die alles dient te vervangen.

westhoek
Berichten: 395

#8 , 16 sep 2011 13:49

Iedereen schrijft hier maar wat op, zonder verwijzing naar het technisch reglement. Wie of wat het VME is, i have no clue , ik ken wel het VMW (vanaf 01/01/2012 : FlandersAqua) http://www.vmw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;. Daar kan u ook de reglementen vinden.
U spreekt over afsluitkranen voor de teller ? Dat kan niet, indien wel is het een niet wettelijke situatie. Of bedoelt u de hoofdkraan teller - afsluitkraan ? Want er is een groot verschil. De hoofdkraan, mag en kan u niet vervangen, er zitten in principe zegels op. Uw eigendom begint vanaf de teller, zeker niet er voor. Zoals Luc schreef, van wie die teller is heeft van geen belang.
Ik kan u ook aanraden van dit op een wettelijke manier te doen, met een keuring gezien een ingrijpende vervanging/herstelling. En zeker in een appartementsblok, want wanneer u het drinkwater gaat bezoedelen, kan u dat duur betalen.

En warm en koud voor de teller ?? Ik begrijp het niet helemaal hoor. Rare situatie daar. Of zijn het aparte tellers voor de blok ? Op wiens naam staat die teller, staat er een nummer op ? Komt diet overeen met het nummer op uw factuur, enzovoorts, enzoverder,...

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 16 sep 2011 13:58

De tellers waarover poster het heeft zijn hoogstwaarschijnlijk individuele privatieve tellers wiens standen jaarlijksgebruikt worden om de faktuur van de teller op de hoofdinleiding te verdelen over alle mede-eigenaars.

Het warm water in het gebouw wordt verspreid via een gemeenschappelijke boiler/brander. De teller zorgt er weer voor dat het individuele gebruik kan worden berekend. De mede eigenaar neemt best contact op met de syndicus van het gebouw om te kijken wanneer deze werken eventueel kunnen uitgevoerd worden en om hem de standen mee te delen van de meters mocht het vervangen ervan noodzakelijk zijn.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 sep 2011 15:13

Westhoek toont hier nog maar eens hoe bitter weinig hij van een gebouw afweet, en dan meer bepaald appartementsgebouwen. Nooit gehoord van een Vereniging van Medeiegenaars = VME. dat is dus niet de watermaatschappij.
Blijkbaar heeft hij ook nog nooit gehoord van tussentellers op de koud en warmwaterleidigen in een appartement. Deze teller hebben steeds een afsluitkraan VOOR en ACHTER de meter, om deze op gezette tijden te kunnen vervangen (is verplicht na x jaren) En hij durft dan te beweren, met al zijn kennis over gebouwen, dat dergelijke meters NIET WETTELIJK ZIJN.
Van onwetendheid gesproken.

westhoek
Berichten: 395

#11 , 16 sep 2011 15:23

Westhoek toont hier nog maar eens hoe bitter weinig hij van een gebouw afweet, en dan meer bepaald appartementsgebouwen. Nooit gehoord van een Vereniging van Medeiegenaars = VME. dat is dus niet de watermaatschappij.
Blijkbaar heeft hij ook nog nooit gehoord van tussentellers op de koud en warmwaterleidigen in een appartement. Deze teller hebben steeds een afsluitkraan VOOR en ACHTER de meter, om deze op gezette tijden te kunnen vervangen (is verplicht na x jaren) En hij durft dan te beweren, met al zijn kennis over gebouwen, dat dergelijke meters NIET WETTELIJK ZIJN.
Van onwetendheid gesproken.
Ga elders weeral ruzie stoken, je VME bepaalt de technische reglementen niet. En die zijn hier van toepassing, punt uit.

westhoek
Berichten: 395

#12 , 16 sep 2011 15:26

Westhoek toont hier nog maar eens hoe bitter weinig hij van een gebouw afweet, en dan meer bepaald appartementsgebouwen. Nooit gehoord van een Vereniging van Medeiegenaars = VME. dat is dus niet de watermaatschappij.
Blijkbaar heeft hij ook nog nooit gehoord van tussentellers op de koud en warmwaterleidigen in een appartement. Deze teller hebben steeds een afsluitkraan VOOR en ACHTER de meter, om deze op gezette tijden te kunnen vervangen (is verplicht na x jaren) En hij durft dan te beweren, met al zijn kennis over gebouwen, dat dergelijke meters NIET WETTELIJK ZIJN.
Van onwetendheid gesproken.
Ga elders weeral ruzie stoken, je VME bepaalt de technische reglementen niet. En die zijn hier van toepassing, punt uit.
Om maar te zwijgen of die toestand daar keurmerken heeft, zo te lezen niet. School je bij ipv mij aan te vallen met dingen die er niet toe doen.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 16 sep 2011 16:38

Het gaat hier over tussenmeters, privatieve tussenmeters, die geen enkel uitstaans hebben met meters die worden geïnstalleerd door watermaatschappijen. Deze laatste zijn geijkt en verzegeld; alhoewel ik uit persoonlijke ervaring al enige keren nieuwe geijkte meters ben tegengekomen met een afwijking van meer dan 10% (gek genoeg telkens in het nadeel van de cliënt).

Wie de bal kaatst moet hem terugverwachten Westhoek, dit is niet de eerste keer.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 16 sep 2011 18:06

Westhoek, je dwaalt!
Situatie beschreven door vraagsteller heb ik ook in verschillende gebouwen.
Het zijn private meters per appartement...voor de rest, de naam zelf het zelf "PRIVATE"....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

westhoek
Berichten: 395

#15 , 16 sep 2011 18:16

Het gaat hier over tussenmeters, privatieve tussenmeters, die geen enkel uitstaans hebben met meters die worden geïnstalleerd door watermaatschappijen. Deze laatste zijn geijkt en verzegeld; alhoewel ik uit persoonlijke ervaring al enige keren nieuwe geijkte meters ben tegengekomen met een afwijking van meer dan 10% (gek genoeg telkens in het nadeel van de cliënt).

Wie de bal kaatst moet hem terugverwachten Westhoek, dit is niet de eerste keer.
WAT is niet de eerste keer ??? En welke bal ???

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”