isoleren plat dak appartementsgebouw

werner1
Topic Starter
Berichten: 110

isoleren plat dak appartementsgebouw

#1 , 14 sep 2011 15:37

de roofing op het plat dak is aan vervanging toe, mijn buurman en ikzelf zitten met ons appartement gedeeltelijk onder het plat dak, de andere mede-eigenaars zijn bereid te betalen voor een een nieuwe dakbedekking maar niet voor de isolatie gezien volgens hen wij alleen maar baat van hebben.
Terloops melden dat mijn buurman en ikzelf de isolatie van de betonnen zoldervloer boven ons appartementen ook alleen hebben bekostigd gezien de andere mede-eigenaars ook niet wilden in tussen komen, dit wegens hetzelfde aangehaalde argument.
Is het nu evident dat gezien alleen wij de isolatie van de betonnen zoldervloer betaalden wij ook de isolatie van het plat dak alleen dienen te betalen?
Komt de isolatie van het plat dak dan nu éénmaal niet ten goede van het ganse appartementsgebouw waardoor elk zijn aandeel hierin moet betalen?
Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 sep 2011 16:14

Het dak maakt deel uit van de gemeenschappelijke delen, dus ook de dakbedekking en volgens mij ook de dakisolatie. Tegen 2020 is deze isolatie trouwens verplicht woor wie zijn huis of appartement nog wil verhuren, dus ook de andere medeeigenaars die nu weigeren tussen te komen. Zal deel uitmaken van de Vlaamse Wooncode.
De onderliggende appartementen hebben ook warmteverlies via uw bovenste appartemen indien er niet wordt geisoleerd.
Is de centrale verwarming gemeenschappelijk of individueel?.

werner1
Topic Starter
Berichten: 110

#3 , 14 sep 2011 16:46

De centrale verwarming is individueel.
De isolatie van de betonnen zoldervloer werd niet goedgekeurd door de andere mede-eigenaars, om de eerder aangehaalde reden. Daarop hebben ik en mijn buurman beslist om de kosten van de betonnen zoldervloer zelf te dragen.
Aan de mede-eigenaars zal enkel de toestemming gevraagd worden gezien het gemeenschappelijk deel betreft.
Wij wensen deze werken nog uit te voeren 2011 gezien de nog huidige voordelige premies.
Gezien ik van de nieuwe isolatiewet 2020 toen niets kon van terugvinden werd er ook niet naar gerefereerd.
Wat het isoleren van het plat dak betreft; in het gebouw zijn er 4 appartementen van de 8 die verhuurd worden.
Weet nu echt niet meer door wie de isolatiekosten van het plat dak moet gedragen worden? Door alle mede-eigenaars of door diegene die verhuren, of door diegene die onder het plat dak zitten?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 14 sep 2011 20:03

Door alle mede-eigenaars volgens hun aandeel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 sep 2011 20:18

Wat zegt de basisakte juist over de verdeling van de kosten?

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 16 sep 2011 11:28

De isolatie van de dakbedekking maakt er deel van uit en is dus ‘gemeenschappelijk’ indien de dakbedekking dit ook is krachtens uw basisakte.

Isolatie TOEVOEGEN is evenwel geen herstelling.

“Art.577-7.§1.De algemene vergadering beslist :1°bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...b)over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

goeike
Berichten: 70

#7 , 21 sep 2011 22:15

Beste
Bij vernieuwing van de roofing en isoleren dak draagt volgens mij iedereen bij in de kosten volgens zijn aandeel.
Ik ben er ook bijna zeker van dat iedereen van zijn bij te dragen kosten, via hun belastingen 40 % terug kunnen krijgen wegens energiebesparende uitgaven, waarschijnlijk is niet iedereen hiervan op de hoogte , je kunt dit best melden om iedereen over de streep te trekken.
Groetjes

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 21 sep 2011 23:07

Als de VME bslist om bij de dakvernieuwing niet te isoleren kunnen ze binnen een antal jaar het dak terug afbreken want vanaf - ik dacht 2020- moeten alle daken geïsoleerd zijn om nog te mogen verhuren. Dat zou dus betekenen dat de huurders moeten worden opgezegd, enz...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 22 sep 2011 05:19

Als de VME bslist om bij de dakvernieuwing niet te isoleren kunnen ze binnen een antal jaar het dak terug afbreken want vanaf - ik dacht 2020- moeten alle daken geïsoleerd zijn om nog te mogen verhuren. Dat zou dus betekenen dat de huurders moeten worden opgezegd, enz...
Correct.

Ter aanvulling: de fiscale premies, subsidies, ... zullen geleidelijk afgebouwd worden voor 2020, en vervangen door boetes zo bijvoorbeeld het dak niet geïsoleerd is. En dat kan gemakkelijk via een satellietfoto vastgesteld worden. Het Brussels gewest heeft via BruGIS (http://www.brugis.irisnet.be/brugis/) deze info ter beschikking gesteld van het publiek. Vanaf ergens 2015 zal zij de onroerende belasting zelf te innen (zoals de andere gewesten). Ze zijn dus perfect in staat om deze boetes op te leggen. Vergeet niet dat de gewesten op Europees niveau zullen beboet worden, zo de energieverbruikers gesitueerd in het gewest globaal niet voldoen aan de voorafbepaalde energienormen.

Bron:
- http://vea.helpsyou.be/(S(uuyfhqy540xd2 ... NodeID=948
- VEA - verslagen werkgroepen "energiesparen" 2010

werner1
Topic Starter
Berichten: 110

#10 , 22 sep 2011 14:11

Beste leden,
Alvast bedankt voor jullie reactie. Voor het plat dak werd uiteindelijk beslist dat het isoleren zal bekostigd worden door alle mede-eigenaars, gezien het dak nu wordt voorzien van een nieuwe dakbedekking.
Voor wat betreft de zolderisolatie, dit zal betaald worden door de eigenaars wiens appartement onder de zolder ligt. Dit gezien wij nu wensen te isoleren, en niet willen wachten tot goedkeuring van de nieuwe wet, met ingang 2020. We konden de andere mede-eigenaars niet overtuigen om mee te betalen in deze kost gezien de wet nog niet is gestemd in het Vlaams Parlement. Vanzelfsprekend zullen de premies in ons geval enkel ten goede komen van mijzelf en mijn buurman gezien wij de werken volledig bekostigen. De vereniging van mede-eigenaars gaf ons de toelating deze werken uit te voeren. Spijtig dat niet elke verhuurder van het appartementsgebouw de noodzaak van het isoleren inzag....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”