Afsluiting

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

Afsluiting

#1 , 06 sep 2011 22:49

Heb een probleem. Mijn gebuur heeft mij, zonder mij te kennen, voor een voldongen feit geplaatst. Hij heeft een afsluiting van bekaertdraad geplaatst op de gemeenschappelijke grens en nu wil hij dat ik de helft van de factuur( die van een firma is die hij heel goed kent en mijns insziens overgefactureerd is en waarvoor hij waarschijnlijk een kredietnota ontvangt) betaal. Mijn vraag is dan ook : Kan dit zo maar en wat moet ik hiertegen ondernemen? (en dan heb ik het nog niet over het feit dat hij op een bepaalde plaats de draad krom geplaatst is en te ver op mijn eigendom komt omdat er langs zijne kant een buis in de grond zit wat natuurlijk geen rechte lijn vormt en een lelijk zicht geeft)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#2 , 06 sep 2011 23:55

Normaal moeten beide aanlandige eigenaars overeenkomen.
Een gemene afsluiting wordt dan op de scheiding gezet.
Indien de eigenaars niet overeenkomen moet de afsluiting op 50 cm worden gezet. Of die afstand die met een plaatselijk gebruik wordt toegelaten.
Ook stedelijke of landelijke omgeving spelen mee.
Gezien u niet meebetaald mag u die afsluiting nooit gebruiken om iets aan te hangen of te laten groeien.
Hem al dadelijk via AS in kennis stellen dat de afsluiting moet verwijderd worden van uw grond. Maak de nodige foto's.
Uw verzekering (familiale) met rechtsbijstand in kennis stellen zodat u een 'advocaat' kan nemen.
Is het gemakkelijk te bepalen dat de afsluiting schuin staat?
algemene info
zoeken op gemene afsluiting op de zoekmachines
en
http://www.brugge.be/internet/nl/conten ... ndewet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Lightning

#3 , 07 sep 2011 07:46

Indien de eigenaars niet overeenkomen moet de afsluiting op 50 cm worden gezet.
Ik meende dat voor draadafsluiting 1 cm meer dan voldoende is?

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 07 sep 2011 07:59

Een afsluiting zoals draad met al dan niet één betonplaat mag net naast de rooilijn. Er hoeft niet één cm tussen. Met toestemming van de eigenaar mag het op de perceelsgrens (maar dat maakt ze nog niet gemeen). Een levende haag die niet gemeenschappelijk is moet op de wettelijke afstand gezet worden, en die afstand varieert van gemeente tot gemeente (30 tot 50 cm).
In theorie kan je inderdaad verplicht worden om mee te betalen voor de afsluiting, maar omdat je niet geconsulteerd werd en geen andere offerten hebt gezien lijkt het mij sterk dat de vrederechter jou zou veroordelen tot het betalen van de helft van de afsluiting.
Voor wat betreft die kromme afsluiting, hij had de buis maar moeten verwijderen, een andere oplossing moeten zoeken of de kromming over zijn eigendom moeten uitvoeren.

Fons1
Berichten: 3

#5 , 07 okt 2011 21:16

Een afsluiting mag inderdaad net langs de perceelgrens. Tussen twee bouwgronden kan de buurman wel een afsluitning op de scheiding eisen dacht ik, maar dan zal hij je zeker eerst moeten consulteren. Ook kan je een volledig dichte afsluiting eisen zoals betonnen plaatjes of een gemetselde muur op de scheiding. Een haag of draad met klimop kan ook op de scheiding mits akkoord van beide eigenaars. Als de afsluiting op jou grond staat kan je ze ook gewoon afbreken, maar als ze weg is kan ook nooit meer aangetoond worden waar ze stond. Als je die kromming uit de draad wil verwijderen ga je misschien toch het best langs de vrederechter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”