lift onder water

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

lift onder water

#1 , 06 sep 2011 21:44

Zondag werd ik door een huurder opgebeld met de klacht dat de lift niet meer werkte omdat de lifkoker in de ondergrondse garage onder water stond. Dat is reeds de derde keer op 10 maanden. Nochtans was er daar vroeger nooit een probleem.
Daarom ben ik vandaag zelf eens gaan kijken. De oorzaak was me onmiddellijk duidelijk.

10 maand geleden werd de helling van de inrit naar de ondergrondse garage aangepast omdat er wagens bij het binnenrijden tegen de grond schuurden. Tot mijn verbazing moest ik vandaag vaststellen dat de waterafvoergeul welke zich vlak voor de garagepoort bevond tengevolge van de hellingwijziging volledig werd dichtgebetonneerd!!
Bijgevolg stroomt het water bij elke fikse regenbui gewoonweg de helling af recht in de garage.
In de garage komen verschillende liften uit die toegang geven tot verschillende bovengelegen gebouwen.
De lift van het gebouw waar mijn huurder woont is vlak naast die helling, bijgevolg stroomt het onderste deel van de liftkoker onder water, waardoor de lift in panne valt.

Wie is verantwoordelijk voor het tenietdoen van de afwatering naar de riolering? Syndicus, de VME van het ondergrondse garagecomplex (waar ik ook deel van uitmaak, ...? Syndicus garagecomplex is zelfde als die van bovenliggende gebouwen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 sep 2011 23:51

Syndicus per omgaande in kennis stellen .... hoe komt dat die nog niets heeft gedaan?
Welke firma heeft die herstelling?? gedaan?
Syndicus zal deze in gebreke moeten stellen.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 06 sep 2011 23:56

Syndicus per omgaande in kennis stellen .... hoe komt dat die nog niets heeft gedaan?
Welke firma heeft die herstelling?? gedaan?
Syndicus zal deze in gebreke moeten stellen.
Syndicus laat telkens iemand komen om het water weg te pompen.....
Ik weet slechts enkele uren wat de oorzaak is.
Terug aanleggen van wateropvanggeul zal betekenen dat de volledige helling weer opnieuw zal moeten worden gewijzigd aangezien het relief nu compleet anders is (moeilijk uit te leggen met woorden) en geen afvoer naar riool meer mogelijk is...
En dan zullen dezelfde auto's weer tegen de grond schuren.....
Laatst gewijzigd door roharro op 07 sep 2011 00:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 06 sep 2011 23:59

Een bril kopen .... heeft die dan nog niet gezien wat er gebeurd is???

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 07 sep 2011 00:25

Beginnen met een degelijke pomp in de liftschacht te plaatsen. Het is geen echte oplossing doch zal tot deze er is bijkomende schade in de liftschacht tot een minimum beperken.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 sep 2011 10:36

Voor het plaatsen van een nieuw afwateringsrooster is een aanpassing van de helling waarschijnlijk niet nodig. Er kan een nieuw rooster geplaatst worden dat meegaat met de helling van de inrit, en dus niet meer horizontaal zoals het waarschijnlijk vroeger was. Het moet dan wel iets breder zijn dat voorgaand rooster om het water te kunnen opvangen (bvb vroeger 10 cm breed, nu 20 cm) deze afvoergeul kan dan perfekt weer worden aangesloten op de oude afvoer.
Deze uitleg natuurlijk onder alle voorbehoud, vermits ik de toestand terplaatse niet ken.
Volgens mij is het ook de syndicus die verantwoordelijk is. Hij heeft waarschijnlijk de faktuur van de aannemer betaald. Zonder de werken na te zien????

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 07 sep 2011 14:00

Volgens mij is het ook de syndicus die verantwoordelijk is. Hij heeft waarschijnlijk de faktuur van de aannemer betaald. Zonder de werken na te zien????
Het is geen goede syndicus. Ik heb ontdekt dat hij op de aanpassing van die oprit (en vermoedelijk ook op andere werken) een geheime commissie van dertig percent in zijn zak heeft gestoken. (ondernemer die werk heeft uitgevoerd heeft zich daarnet missproken tegen mij).
Mag een syndicus "winst nemen" op de werken die hij voor rekening van de VME laat uitvoeren? M.a.w. "aangepaste bestekken" laten opmaken????

terzijde: syndicus is geen Belg, hij heeft die nationaliteit waarvan algemeen bekend is dat het straffe zakenmannen zijn....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 07 sep 2011 17:40

Jullie hebben toch kamermeisjes in het gebouw?
Volgens mij is het ook de syndicus die verantwoordelijk is. Hij heeft waarschijnlijk de faktuur van de aannemer betaald. Zonder de werken na te zien????
Het is geen goede syndicus. Ik heb ontdekt dat hij op de aanpassing van die oprit (en vermoedelijk ook op andere werken) een geheime commissie van dertig percent in zijn zak heeft gestoken. (ondernemer die werk heeft uitgevoerd heeft zich daarnet missproken tegen mij).
Mag een syndicus "winst nemen" op de werken die hij voor rekening van de VME laat uitvoeren? M.a.w. "aangepaste bestekken" laten opmaken????
Neen. men noemt zoiets fraude...

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 07 sep 2011 17:52

Jullie hebben toch kamermeisjes in het gebouw?
De meeste meisjes die daar wonen zijn al ver over de tachtig.....vandaar dat elke panne van de lift een dramatisch gebeuren is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 07 sep 2011 19:24

Actieve of passieve((private) corruptie
Laatst gewijzigd door Franciscus op 07 sep 2011 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 07 sep 2011 20:31

(...) terzijde: syndicus is geen Belg, hij heeft die nationaliteit waarvan algemeen bekend is dat het straffe zakenmannen zijn...
Analoog probleem in een VME die ik goed ken, maar daar is het een Belg. Die problematiek is niet eigen aan enige nationaliteit dan ook.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”