Verbouwing achtergevel buren vermindert lichtinval

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

Verbouwing achtergevel buren vermindert lichtinval

#1 , 05 sep 2011 14:39

Hallo,

Ik heb een appartement (2de verdiep) in Brussel waarbij net achter de voordeur een raam (met geribbeld glas) in de zijgevel zit dat uitgeeft op een nis. Dit raam dient dus vooral voor extra lichtinval, er is geen doorkijk. In de trappenhal en in het toilet zitten ook 2 kleine raampjes die op dezelfde nis uitgeven. Toen ik onlangs terugkwam van vakantie bleek dat de buren bezig zijn met verbouwingen waarbij hun achtergevel een stuk naar achter wordt verlengd. Die verbouwingen zijn dus nog bezig. Het probleem is dat die extensie ervoor zorgt dat de lichtinval in mijn app. door dat zijraam met 2/3e is verminderd. Bij nadere inspectie blijkt daarenboven ook dat die extensie voor een stuk (30cm) onze gevel overlapt. Op onderstaande link heb ik een schets gemaakt. Links is de oude situatie, rechts de nieuwe.

http://imageshack.us/photo/my-images/716/unled1boe.jpg/

Ik vraag me af hoe het hier zit met mijn rechten. Ik kan me niet inbeelden dat je dergelijke verbouwingen zonder bouwaanvraag kan doen. Ik kan me zeker niet inbeelden dat het mogelijk is om een stuk van de gevel van de buur in te palmen. Ik heb geen affiche zien hangen waarbij werd aangekondigd dat er een verbouwing ging plaatsvinden, en ben hierover ook niet geconsulteerd. Kan je uberhaupt verbouwingen doen als er daardoor een duidelijk nadeel onstaat voor de buur (goedkeuring bouwaanvraag) ?

Voor ik de buren hierover interpelleer of een advocaat raadpleeg wou ik me alvast wat informeren.

Bedankt voor de reacties
Laatst gewijzigd door Euchrow op 05 sep 2011 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 05 sep 2011 14:55

Vooreerst informeren naar de bouwaanvraag.
Volgens uw schets komen de verbouwingen over de scheidingslijn, tenzij uw bouwheer daar zelf niet tegen zondigde.
Handige documenten voor Personenrecht

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 05 sep 2011 15:00

Ja hun verbouwing komt idd. over de scheidingslijn. De isolatie van de bijgebouwde muur komt tot vlak tegen het raam in de trappenhal.

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 05 sep 2011 15:03

zou aldus op een bouwmisdrijf kunnen wijzen...
Handige documenten voor Personenrecht

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 05 sep 2011 15:08

Dus het is altijd verboden over de scheidingslijn te komen ? Lijkt me ergens logisch, anderzijds vraag ik me af waarom een aannemer of architect dat dan zou doen. En kan je zomaar werken uitvoeren als dat dergelijke gevolgen heeft bij de buren ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 sep 2011 15:13

Is die uitbouw enkel op de 2de verdieping of ook op de eerste en op de derde en hoger? De zijmuur staat inderdaad een stuk op uw eigendom (mede-eigendom) Wat zegt uw syndicus hiervan? In geval van een mede-eigendom, is hij het die dient te reageren naar de buur toe.Je kan hem eventueel wel helpen door al naar de gemeente te gaan en te informeren naar een eventuele bouwtoelating. Bovendien mag een verbouwing uw lichtinval niet verminderen. Mogelijks betreft het hier werken ZONDER bouwtoelating.
Kijk ook eens naar: http://www.proforum.be/nl/faq.php?faqid=9" onclick="window.open(this.href);return false;

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 05 sep 2011 15:19

De verbouwing begint beneden en loopt tot de derde verdieping. Wat de syndicus betreft, die zit op dit moment in een overgangsfase omdat de mede-eigenaar die de syndicus beheert zijn appartement onlangs heeft verkocht, en er nog geen algemene vergadering is geweest om een nieuwe aan te stellen. Kan ik zelf geen rechtszaak aanspannen ?

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 05 sep 2011 15:22

Hoe zit het trouwens met de tijd die ik heb om zoiets aan te vechten ? Beter vroeg dan laat veronderstel ik, maar zit daar een korte verjaringstermijn op ?

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 05 sep 2011 18:26

Vaststellingen laten doen door gemeentelijke bouwpolitie.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”