Bomen buren nemen uitzicht weg

Slive
Topic Starter
Berichten: 4

Bomen buren nemen uitzicht weg

#1 , 05 sep 2011 10:47

Dag,

We betrekken een verbouwde hoeve in de Vlaamse Ardennen. Eén van de voornaamste redenen waarom we deze hoeve hebben aangekocht is het uitzonderlijk panoramisch zicht dat we hebben. De hoeve is dan ook speciaal zo verbouwd om maximaal van het zicht te kunnen genieten.

Met onze buren zijn we echter al een paar keer in aanvaring gekomen. Niets serieus, enkel een paar discussies.

Nu hebben onze buren onlangs een 20tal hoogstam fruitbomen geplaatst. De bomen zijn nog klein, maar als ze over een paar jaar volgroeid zijn, zullen ze minstens 1/3e van ons licht en zicht wegnemen (we kunnen ons baseren op een volgroeid exemplaar dat er al een tijdje staat, maar waar we tot nog toe geen last van hebben).

We hebben de buren er al over aangesproken, maar ze zijn tot geen rede vatbaar. Het is hun grond en zij doen ermee wat ze willen. We moeten maar naar de andere kant kijken.
We hebben ons ook geïnformeerd bij de gemeente, maar daar wordt verteld dat ze het recht hebben om die bomen te plaatsten. De bomen staan op akkergrond en zouden door de overheid gesubsidieerd zijn om de biodiversiteit in de streek te bevorderen.

Op het eerste zich niets aan te doen.

Maar kan ik in dit geval niet spreken over een vorm van burenhinder wat ik voor de vrederechter kan brengen? (gevonden in het veldwetboek: toepassing van burenhinder: 'ontnemen van licht, lucht of uitzicht door tijdelijke of blijvende constructies, beplantingen of bouwwerken').
Is het aan te raden om dit voor de vrederechter te brengen? Kan ik best (eerst) iets anders ondernemen?

dank,
groeten,
S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 05 sep 2011 11:09

Op 'zichten' kan je geen rechten laten gelden. Wat vandaag is, kan morgen anders zijn. En als de bomen ver genoeg van de perceelgrens staan, kan je daar inderdaad niets aan doen. Zelfs niet als het merendeel van de bladeren of de vruchten op jouw grond zouden terechtkomen. En ik vermoed dat in Vlaanderen en Wallonië hetzelfde principe wordt gevolgd. En het klopt ook dat hoogstamfruitbomen gesubsidieerd en gepromoot worden. Zo hebben wij er zelf ook een 11-tal aangeplant. 'Jammer' vinden sommige buren. Andere zijn er dan weer wel blij mee.

Slive
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 sep 2011 13:10

Ik beweer niet dat ze niet in hun recht zijn. Ik weet dat ze in hun recht zijn, maar ik kan toch wel spreken van burenhinder zoals het in het veldwetboek staat (http://www.elfri.be/burenhinder" onclick="window.open(this.href);return false;)?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 05 sep 2011 13:12

Ik beweer niet dat ze niet in hun recht zijn. Ik weet dat ze in hun recht zijn, maar ik kan toch wel spreken van burenhinder zoals het in het veldwetboek staat (http://www.elfri.be/burenhinder" onclick="window.open(this.href);return false;)?
Er is hier geen sprake van "overlast". Zonder "overlast" is er juridisch gezien geen burenhinder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Slive
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 05 sep 2011 15:33

Er is hier geen sprake van "overlast". Zonder "overlast" is er juridisch gezien geen burenhinder.
Waarom is er geen sprake van overlast?

Bovendien stellen de voorwaarden om te spreken over burenhinder duidelijk "aanwezigheid van overlast of hinder door een daad of een nalatigheid". En er is wel degelijk hinder (door een daad).

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 05 sep 2011 16:14

planten van bomen volgens de "regels" is geen overlast of word niet aanzien als het veroorzaken van overlast

maar wat niet is kan nog komen, als over x aantal jaar de bomen wel hinder veroorzaken zal u dan pas stappen kunnen ondernemen vrees ik

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 sep 2011 16:31

Zou TS, als eerste bouwer op een verkaveling, ook alle andere kandidaat bouwers verbieden nog te bouwen omdat dan het wijdse zicht rond de villa verstoord wordt?

Je Oma

#8 , 07 sep 2011 01:04

Op de "buiten" gaan wonen betekent dat je er alles moet bijnemen. Ook de traditionele hoogstammige fruitbomen die geplant kunnen worden.
Toch een vreemd volkje hoor, stadsmensen die naar de buiten trekken.

O ja: mooie bloesem in de lente en lekkere peren in de herfst.

Slive
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 12 sep 2011 12:56

Mag ik er wel op wijzen dat het toevallig onze woonst betreft en dat de buren toevallig de stadsmensen zijn die graag een boomgaard op hun buitenverblijf hebben staan..

Wat het fruit betreft: ze hebben er al een perenboom staan die bezwijkt onder het gewicht van het fruit dat er aan hangt. Ik heb ze daar nog geen één peer van zien trekken. Waarom dan 20 fruitbomen die 'toevallig' in onze weg staan? Voor de 'romantiek' van de lentebloesems die ze hoop en al 10 dagen op een jaar zullen hebben?

Je Oma, mava105 en andere criticasters: als je toch de pretentie neemt kritiek te uiten, zorg dan eerst dat je de situatie kent.

roharro en Drone: bedankt voor je (objectieve) uitleg.

matone
Berichten: 1

#10 , 07 feb 2014 13:03

Dag,

Als de bomen op minder dan 2 meter van de scheidingslijn begeven, is het enigszins waardig om naar het vredegerecht stappen om de boom of bomen te rooien. Jammer voor uw, maar de vrederechter gaat niet rap een paar bomen rooien, ook door belemmering van uitzicht, licht, zonsopgang,... Een goede babbel met je buur kan veel helpen, misschien komen jullie wel tot een overeenkomst.

Goliard
Berichten: 75

#11 , 07 feb 2014 16:36

Ik beweer niet dat ze niet in hun recht zijn. Ik weet dat ze in hun recht zijn, maar ik kan toch wel spreken van burenhinder zoals het in het veldwetboek staat (http://www.elfri.be/burenhinder" onclick="window.open(this.href);return false;)?

RECHT lijkt me toch een relatief begrip.

Een concrete en tevens essentiële vraag hierbij:"recht op wàt"?

"Recht op een "panoramisch uitzicht" dan?"

Wanneer ik destijds onze huidige woning liet bouwen had ik een uitgestrekt uitzicht op landbouwgond; mooi en rustgevend was dat!
Vandaag is dat prachtige uitzicht totaal verdwenen door de bouw van meerdere woningen rondom!

Denkt U nu ècht dat ik recht heb om al die bewoners aan te klagen wegens "burenhinder" .... vermits mijn uitzicht er niet meer is????

:idea:

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 07 feb 2014 20:42

Je wil dus het recht om "binnen" te kijken in de eigendom van de buren. Als je een "oninneembaar" zicht wil dan zit er niets anders op om alles op te kopen dat uw zicht zou kunnen innemen. Dat die buur al dan niet z'n peren plukt is uw probleem niet. Als die bomen volgens het veldwetboek staan dan mogen ze daar blijven staan.

Ontnemen van licht ... : moet ik daaruit concluderen dat er slechts enkele meters eigen grond zijn tussen je gevel en de perceelsgrens ? Als er voldoende diepte is dan nemen de bomen van je buren je licht niet weg.

'k Heb soortgelijke discussies gehad met m'n buren (die een relatief smal stuk grond hebben) over mijn bomen (onze grond is 3 keer zo breed met 10m tussen mijn zijgevel en die van de buren). 'k Heb enkele toegevingen gedaan die'k strikt genomen niet moest doen door bomen te snoeien/verwijderen maar een aantal bomen voldoende ver van de perceelsgrens die cruciaal waren voor onze mooiheid blijven staan en blijven groeien. Punt.

Je zou kunnen proberen negotiëren - als de buren een groot stuk hebben - om een aantal bomen dicht bij de perceelsgrens alsnog te rooien. Suc6 niet gegarandeerd. Een juridische basis heb je alvast niet.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#13 , 07 feb 2014 22:03

Art. 544 BW
Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”