(...) Nu hadden wij liever meteen een vooruitstrevendere condensatieketel laten plaatsen die veiliger en zuiniger is. Navraag wees eveneens uit dat het verouderde type atmosferische ketels vanaf 2012-13 verboden zal worden in nieuwbouw en dat condensatieketels dan verplicht zullen worden. Volgens diverse goede bronnen (gasfederatie, groothandel ketels, fabrikanten ketels) zouden ze in de loop van de volgende jaren ook verplicht worden bij vernieuwing in bestaande gebouwen. Reeds nu blijken verwarmingsbedrijven condensatieketels te moeten adviseren daar waar mogelijk omdat de CO2-uitstoot ervan maar een tiende is t.o. de oude type ketels. (...)
Persoonlijk was ik de laatste jaren aanwezig als waarnemer tijdens bepaalde werkgroepen op Vlaams en Federaal niveau, en kan bevestigen dat dit de tendens is. De exacte data zijn nog niet bepaald door de bevoegde politieke overheid. Maar onder Europese druk worden de initiële data (circa 2030) fel vervroegd ...
In het Brussels Gewest worden momenteel bepaalde normen opgelegd, die de facto bepaalde types van verwarming uitsluiten.
Van belang is dat je nakijkt of de betrokken installateur erkend is voor onderhoud/plaatsing van het gewenste type van verwarming.
Speel op de bal en niet op de man. Dwz concentreer je niet op de huidige firma.
Stel als punt op de AV A voor dat de syndicus een lastboek opstelt, op basis van de behoeften, jaarlijkse kostprijs, ... tijdens de geplande gebruiksduur van de verwarminginstallatie (17 jaar?) en die ter deliberatie en stemming voorlegt op de volgende AV (B). Op basis van dit lastenboek kan de syndicus DRIE offertes vragen en voorleggen op de AV C. Duurt iets langer, maar zal het probleem vereenvoudigen, omdat het een stap per stap benadering is.
Van essentieel belang is dat de behoeften van de VME klaar en duidelijk bepaald worden tijdens AV A. Eventueel de beslissing uitstellen naar een tweede AV, als deze behoeften niet evident te bepalen zijn en meer studie vergen. Wees daarin assertief.
Het komende KB zal in principe toelaten de kostprijs van de verwarming ten laste te leggen van de eigenaars van de private kavels pro rata van hun effectieve gebruiksduur (= in dit geval afschrijving over 17 jaar) en niet integraal ten laste van de eigenaars van het 1ste jaar. Het BIV/CIB/ABSA is tegen deze methode. Dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom men er niet in slaagt het KB over het minimumrekeningstelsel van de VME te publiceren.
Boevenstaande is vooral van toepassing op de gemeenschappelijke verwarmingsintallaties, maar kan analoog ook toegepast worden op de inidividuele installaties. Vermeld duidelijk hoeveel je bespaart voor de komende 17 jaar (per jaar en globaal). Het zal de andere ME aangeven waar je belang (en in feite ook hun belang) ligt.