Werken wel nodig en hoeveel offertes.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Werken wel nodig en hoeveel offertes.

#1 , 01 sep 2011 15:11

De syndicus in een gebouw met 7 wooneenheden vraagt volgende week op de AV de goedkeuring voor werken aan de lift. Het gaat hier om werken die hoodzakelijk de veiligheid aangaan, zoals: beveiligingswerken aan de liftmachine, vervangen van de snelheidsbegrenzer, vervangen van de kabel van de snelheidsbegrenzer; het plaatsen van een fotocellijst aan de liftdeuren (als variante het vervangen van de 4 deuren door schuifdeuren +4500 €), het plaasten van een schachtverlichting, het plaatsen van een balustrade aan een ladder in de machinekamer en het plaatsen van een nooddelefoon, waarvoor dan permanent een telefoonlijn dient aangesloten in de kooi.
Volgens zijn zeggen dienen deze werken te worden uitgevoerd voor 01 januari 2013 en zijn ze wettelijk verplicht.
Ik weet dat de liftensector hevig hebben gelobbied om dit erdoor te krijgen, maar ik had ook gehoord dat alles op de lange baan zou zijn geschoven. Wat klopt hier nu van?
De totale werken zouden rond de 10.000 € bedragen en de syndicus komt hier af met maar 1 (één) offerte, zeggende dat het de gewone liftfirma is die al jaaaaaaaren in het gebouw komt, en de lift dus kent.
Moet hij volgens de nieuwe reglementerig niet meerdere offertes aanvragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 sep 2011 20:09

Wat staat er in de basisakte. Is er ooit een beslissing daaromtrent genomen door de AV?
Volgens de nieuwe wetgeving moet de AV beslissen boven welk bedrag er minstens X offertes moeten worden aangevraagd.
Ik stel steeds een redelijk hoog bedrag voor. Anders kunnen "knoeiers" met lage prijzen het kostenplaatje vertekenen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 sep 2011 20:17

Basisakte zegt niets hierover, en de AV heeft hierover nog nooit gesproken omdat dit voordien nog niet nodig was. Er werden nog nooit grote kosten gedaan. (was ook nite nodig)
Zijn deze werken ook werkelijk wettig nodig, of werd die wet effectief uitgesteld

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 sep 2011 18:00

De AV kan altijd beslissen om de opdracht niet te kennen en de syndicus de opdracht te geven om een welbepaald aantal offertes te vragen bij verschillende firma's.

In 2005 is de laatste aanpassing geweest aan de regelgeving ivm de veiligheid van de liften.

Werd er nooit een risicoanalyse uitgevoerd?

De limitietdata inzake de minimale veiligheidsmaatregelen – zoals voorzien in bijlage I van het K.B. van 9 maart 2003:

Vóór 1 januari 2013 moeten volgende minimale veiligheidsmaatregelen worden genomen:
■ een elektronisch veiligheidsgordijn of een kooideur (automatische sluiting van de deuren is niet verplicht behalve indien de specifieke gebruiksomstandigheden dit vereisen);
■ een schachtverlichting, een verlichting in de machinekamer en in de schachtput;
■ verwijdering of inkapselen van producten met asbest;
■ voldoende stopnauwkeurigheid rekening houdend met de technische kenmerken en de bestemming van de lift;
■ aanpassing van schachten met niet-doorlopende schachtwanden waarbij bewegende delen genaakbaar zijn;
■ aanpassing van kooien met niet-gesloten kooiwanden waarbij bewegende delen genaakbaar zijn;
■ positieve vergrendeling van de bordesdeuren met automatische onderbreking van de stroomkring;
■ kooideur te voorzien van een deurcontact met automatische onderbreking van de stroomkring;
■ een noodverlichting en een bidirectionele noodcommunicatie in de kooi;
■ een voldoende verluchting in de kooi om verstikkingsgevaar bij langdurige opsluiting uit te sluiten.

Vóór 1 januari 2018 moeten volgende minimale veiligheidsmaatregelen worden genomen voor liften:
■ met een snelheid hoger dan 0,63 m/s: een kooideur (automatische sluiting van de deuren is niet verplicht behalve indien de specifieke gebruiksomstandigheden dit vereisen);
■ met een snelheid lager of gelijk aan 0,63 m/s: een elektronisch veiligheidsgordijn of een kooideur (automatische sluiting van de deuren is niet verplicht behalve indien de specifieke gebruiksomstandigheden dit vereisen). Een kooideur is verplicht indien de schachtwand voor de kooiopening gevaarlijke oneffenheden vertoont;
■ een verlichting aan de stopplaatsen.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 03 sep 2011 10:09

Onderzoek vooraf inzake noodzaak van de geplande werken :
9 MAART 2003. - Koninklijk besluit betreffende de beveiliging van liften.
10 AUGUSTUS 1998. - Koninklijk besluit betreffende het op de markt brengen van liften

“Art.577-7.§1.De algemene vergadering beslist :1°bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...b)over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten...d) over het bedrag van de opdrachten en contracten vanaf hetwelk mededinging verplicht is...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”