klimop

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

klimop

#1 , 30 aug 2011 20:02

Via de tuin van mijn buur groeit mijn klimop tot bij een buur van mijn buur.
Deze laatste dreigt ermee mijn klimop "kapot" te spuiten.
Ik ben bereid om de klimop te gaan snoeien bij mijn onmiddelijke buur en de buur van mijn buur.
Maar geen één geeft mij toelating hun grond te betreden.

Vragen:

1. mag de buur van mijn buur mijn klimop "kapot" spuiten opdat hij niet door zijn draadafsluiting zal groeien?
2. wat moet ik wettelijk gezien doen gelet op het feit dat ik van geen enkele van de buren toelating krijg om hun grond te betreden?
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2011 09:32

De klimop snoeien aan Uw kant? Dan kan men Uw klimop ook niet meer "kapot spuiten" tenzij men Uw grondgebied betreedt.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 31 aug 2011 20:09

De klimop snoeien aan Uw kant? Dan kan men Uw klimop ook niet meer "kapot spuiten" tenzij men Uw grondgebied betreedt.
Wat bedoel je daarmee? Snap het niet.
Mijn klimop is perfect gesnoeid aan mijn kant. Buur (=gedeeltelijk achterbuur) kan wel aan een deel van de haag om die kapot te spuiten.
Maar wel graag antwoord op mijn oorspronkelijke vragen....
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2011 20:33

U plant klimop op Uw perceel, laat het groeien tot aan de perceelsgrens en snoeit het aldaar.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#5 , 31 aug 2011 20:49

U plant klimop op Uw perceel, laat het groeien tot aan de perceelsgrens en snoeit het aldaar.
Gaat niet want:

- klimop staat op perceelgrens met buur 1 (met onderling akkoord). Buur 1 onderhoudt niks in zijn tuin, gevolg: via zijn tuin groeit klimop tot in tuin van onze gezamenlijke achterbuur.
- de achterbuur doet moeilijk tegenover mij
- ik wil zelf, uit goodwill, klimop snoeien en verwijderen bij buur1 en de achterbuur, maar ze laten me niet toe op hun grond

Ik sta dus voor een dilemma.
Waar een weg is is een wil.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 31 aug 2011 21:36

Men gaat uit van een gemene levende haag, dan zijn de volgende regels uit het veldwetboek van kracht:
Art. 32. Een haag tussen twee erven wordt geacht gemeen te zijn, hetzij slechts een ervan afgesloten is of tenzij het tegendeel blijkt uit een titel of een voldoende bezit.

Art. 33. Een gemene afsluiting moet op gemeenschappelijke kosten onderhouden worden; de nabuur kan zich aan die verplichting onttrekken door van de mandeligheid af te zien.
Dit recht vervalt wanneer het een sloot betreft die niet alleen tot afsluiting dient.
ziet de buur af van zijn mandeligheid dan dient men volgend artikel te respecteren:
Art. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.
PS in mijn opnie kan u niet verantwoordelijk gesteld woorden voor de schade die de klimop twee huizen verder aanricht als uw buur zich niet aan de basisnormen wat betreft onderhoud houdt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 31 aug 2011 23:13

Als het geen gemene haag is geldt het volgende :

veldwetboek 7/10/1886
Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Art. 36. De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#8 , 31 aug 2011 23:24

Als het geen gemene haag is geldt het volgende :

veldwetboek 7/10/1886
Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Art. 36. De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt.
Neenee, zo is de situatie niet. De klacht komt van een buur van mijn buur. Mijn onmiddellijke buur klaagt in het geheel niet. Heeft dus niets te maken met plaats waar de haag staat. Het is een buur van MIJN buur die bij mij klaagt omdat er via de tuin van MIJN buur klimop in ZIJN tuin is gegroeid.
De klimop groeit op "Bekaert schermen pal op de scheiding tussen mijn tuin en die van mijn buur (die, nogmaals, geen enkele opmerking maakt en zijn toestemming heeft verleend voor het plaatsen ervan).
Waar een weg is is een wil.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 31 aug 2011 23:36

Dan zal de buur van de buur tegen de buur moeten reclameren dat hij zijn deel correct onderhoudt.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 01 sep 2011 09:26

U kan naar vrederechter om te eisen dat u op hun grond mag.
U kan gezien in veronderstel dat gezien gemene achterbuur daar toch alles afknippen gezien start klimop bij u ligt.
Dan is de achterzijde van de tuin buur want daar gaat het over denk is ineens afgesneden. Het opruimen zal dan voor de buren zijn ofwel regel 1

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”