Terugbetaling algemene onkoste appartement van de syndicus

Ronald_VR
Topic Starter
Berichten: 44

Terugbetaling algemene onkoste appartement van de syndicus

#1 , 29 aug 2011 17:00

FF situatie:
Tot augustus 2010 bewoonde ik een appartement en dan verhuist naar een ander adres.
Dus moet ik dan onkosten betalen tot die dag, en de nieuwe eigenaar dan verder.

Nu, 15 juni 2011, heb ik de afrekening gekregen van het jaar 2010.
Ik krijg geld terug :D , zo,n €100 in mijn voordeel.
Nu het probleem: het geld is nog ALTIJD NIET op mijn rekening gestort. :evil:
Het eerste excuus: ze hadden mijn rekening niet. Flauw excuus, want wanneer de (driemaandelijkse) rekeningen kwamen, staat deze al ingevult op het overschrijvingformulier. Toch heb ik deze naar de syndicus (professionele) gemailt op 15 juli 2011.
Is nog altijd niet gestort: op 8 augustus (maandag) getelefoneerd, ze zouden het geld nog die week storten. De vrijdag 12-08 de rekeningen gekontroleerd: niets gestort!
Dinsdag 16-08 terug gebelt, wederom de belofte dat deze die week zou gestort zijn, wat denken jullie, natuurlijk NIET gestort tegen die vrijdag.
De maandag 22-08 persoonlijk naar dit bureel geweest, en dan was het excuus dat de voorzitter(ster) nog moet tekenen. Probleem, de voorzitster is beging 2010 overleden.

Nu wat kan ik doen om dit bedrag alsnog te bekomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 29 aug 2011 17:12

Voorzitster van wat?

Ronald_VR
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 29 aug 2011 18:18

Van de algemene vergadering, degene die de uiteindelijke handtekeningen moet zetten?

Reclame

Pelikaan
Berichten: 154

#4 , 29 aug 2011 18:50

Volgens de appartementswet komt de taak van de Voorzitter van de AV neer op het volgende =
Hij beschikt over alle bevoegdheden nodig voor een ordelijk verloop van deze vergadering. De voorzitter "zit de vergadering voor", anders gesteld hij leidt deze vergadering in goede banen. Dit houdt in dat hij de agendapunten “aankondigt”, de debatten leidt en oproept tot de stemming. Hij zal erover waken dat de uitslag van de stemming zorgvuldig wordt genoteerd (voor de notulen).

Blijkbaar heeft dit niets gemeen met de goedkeuring van een regularisatie van kostenverdeling tussen Mede-eigenaars van een kavel.

Het is de Syndicus die de boekhouding voert volgens de normen bepaald in deze appartementswet.
Als gemandateerde van de VME kan hij alle verrichtingen op administratief, boekhoudkundig en juridisch vlak uitvoeren, binnen het kader van de wetgeving.
De Syndicus is eveneens gemandateerd voor het beheer van de rekeningen (werk en reservekapitaal).

Ik zie dus niet goed in waarom de Voorzitter zou moeten tekenen?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 29 aug 2011 18:54

Ik dacht dat het tegenwoordig verboden was om met een werkrekening op twee namen te werken in een mede-eigendom? Hoe betaalt de syndicus dan de andere lopende rekeningen van het gebouw?

Het lijkt me tijd deze aan getekend in gebreke te stellen, hem in het schrijven 7 werkdagen na kennisname te geven om de som te betalen aangezien u anders verplicht zal zijn om op kosten van de mede-eigendom de zaak bij vonnis voor het lokale vredegerecht te laten uitspreken en een klachtendossier bij de tuchtcommissie van het BIV te activeren.

Plaats bovenaan uw schrijven

kopie AS verzonden aan BIV ter boekstaving en eventuele activering tuchtdossier.

Ronald_VR
Topic Starter
Berichten: 44

#6 , 29 aug 2011 19:36

Prima, bedankt voor jullie antwoord, maar indien ik een brief stuur wat moet ik er allemaal inzetten, bestaat er zoiets als een modelbrief?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 29 aug 2011 23:11

U herinnert de syndicus vriendelijk aan de diverse gesprekken (details) en mails die u reeds heeft gevoerd met hem betreffende die terugbetaling, hoe hij er zonder handtekeningsbevoegdheid van een reeds maanden overleden voorzitter erin slaagt de andere lopende rekeningen te betalen. Dat u gelet op deze feiten en het feit dat men u dit bedrag ondertussen maanden schuldig is u hen nog 7 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven geeft o het bedrag in kwestie op het rekeningnr. BE01 1234 5678 9012 te storten aangezien u anders overeenkomst artikel 577-9 BW verplicht zal zijn de vme voor de vrederechter te dagen om dit bedrag bij vonnis te recupereren, wetende dat een dergelijke procedure de VME een veelvoud zal kosten met het u rechtmatig toekomende bedrag dat door de syndicus wordt achtergehouden. Dat u, gelet op 2 maanden uitvluchten en de deontologische code van het BIV tevens overweegt om een tuchtdossier te openen. (zal niet veel nut hebben, maar soms doen deze toch waarvoor ze opgericht zijn.)

U mag me altijd het kladje per pb zenden.

Ronald_VR
Topic Starter
Berichten: 44

#8 , 30 aug 2011 15:36

Ze hebben eindelijk betaald, 29 augustus 2010.
Alvast bedank voor jullie advies.

Dit topic mag van mij gerust gesloten worden.

Boregard
Berichten: 245

#9 , 31 aug 2011 11:02

Wat is de deontologische code van het BIV ?
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”