Kostprijs wijziging Statuten Mede-eigendom

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

Kostprijs wijziging Statuten Mede-eigendom

#1 , 28 aug 2011 01:04

Liggen de kosten voor een wijziging van de statuten van de mede-eigendom wettelijk vast?
Zo ja, hoeveel kosten deze?
We zouden de quotiteiten van het appartement willen wijzigen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 aug 2011 10:05

Neen. Een notaris kan u wel een schatting geven.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 28 aug 2011 10:57

Liggen de kosten voor een wijziging van de statuten van de mede-eigendom wettelijk vast?
Zo ja, hoeveel kosten deze?
We zouden de quotiteiten van het appartement willen wijzigen.
Notarissen dienen zich aan vastgelede barema's te houden doch er bestaat een minimum en een maximum. Derhalve zal het ereloon van notaris van notaris verschillen. Buiten het ereloon heb je ook nog registratierechten, opzoekingskosten, overschrijvingskosten,...
Ik maak in opdracht van een aantal notarissen nieuwe en wijzigende statuutakten op. Aangezien het werk van de notaris hierdoor tot het minimum herleid wordt, werd een verlaagd vast ereloon vastgesteld.

Houd er wel rekening mee dat het wijzigen van een akte een beslissing van de algemene vergadering inhoudt.
Het wijzigen van de aandelen, hetwelk uw bedoeling blijkt te zijn, vereist EENPARIGHEID van stemmen. M.a.w. alle eigenaars zonder enige uitzondering. Iets wat niet evident zal zijn.

Reclame

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 29 aug 2011 12:57

Pedro, bedankt voor de informatie. Als ik mijn aandeel verhoog, en de rest hierdoor minder moet betalen, zullen ze hier niet echt problemen mee hebben neem ik aan.
Kun je me laten weten hoeveel dit exact zou kosten?

Tope
Berichten: 916

#5 , 29 aug 2011 13:39

Vraagje van een leek: Welk voordeel hebben jullie bij deze vrijwillige verhoging van quotiteiten?

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 31 aug 2011 13:51

Hehe, voordeel is dat ik hogere premies heb (brussels gewest) en ik eens de werken aan het dak uitgevoerd zijn ook voor mezelf persoonlijk zonnepannelen kan leggen.
Dus ff 10 of 20% meer als deel van het dak betalen is niet erg.

Nu goed, ik mag het via de premiedienst via een beslissing van de algemene vergadering oplossen.

Nog even dit:
Ik had graag de kadastrale bestemming van een kelder 'woonruimte' gemaakt en eveneens een stuk van de gemeenschappelijke kelder geprivatiseerd als ruil voor mijn hogere betaling. Hoeveel zouden de kosten voor een aktewijziging hiervoor kosten?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 31 aug 2011 14:01

Je wil een gedeelte van het dak als private eigendom? Of begrijp ik het verkeerd?

Marcke, je moet een schatting vragen aan een notaris.

Pedro
Berichten: 735

#8 , 31 aug 2011 18:35

Pedro, bedankt voor de informatie. Als ik mijn aandeel verhoog, en de rest hierdoor minder moet betalen, zullen ze hier niet echt problemen mee hebben neem ik aan.
Kun je me laten weten hoeveel dit exact zou kosten?
Ik verwijs naar uw PB. In tegenstelling tot wat een andere poster aangeeft, is het niet exclusief een notaris die u een schatting kan geven.
Aangezien ik de laatste maanden voortdurend bezig ben om in opdracht van o.a. notarissen wijzigende en nieuwe akten op te maken, weet ik als geen ander wat de gangbare tarieven zijn.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 01 sep 2011 08:01

De notaris zal wel de meeste juiste schatting kunnen geven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”