Wet op de privacy - art. 577-8, §4, 16° BW - email/e-mail

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: Wet op de privacy - art. 577-8, §4, 16° BW - email/e-mai

#31 , 07 sep 2011 19:49

Die (stuntelige) brief zegt dus NIETS over e-mailadressen. Enkel het relevante artikel uit het BW waarin verwezen wordt naar "adres".
Zolang men niet verplicht is een e-mail adres te hebben is het ook niet-afdwingbaar dat de mede-eigenaars (en dus ook de syndicus) een e-mailadres meedelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#32 , 07 sep 2011 19:56

In het onderwerp van de privacycommissie staat duidelijk "lijst van e-mailadressen van mede-eigenaars".

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#33 , 07 sep 2011 20:07

In het onderwerp van de privacycommissie staat "lijst van e-mailadressen van mede-eigenaars".
Juist, maar in de brief wordt er niet naar verwezen. Enkel naar de wet die verplicht de "adressen" bekend te maken.

het "betreft": het is gewoon de verwijzing naar de titel van uw email naar die Commissie.....

Ook uit de kontekst van de brief blijkt het tegengestelde:

"Het is dus een verplichting van de syndicus geworden die uit het Burgerlijk Wetboek voortvloeit." Die "het" verwijst naar het "adres" in de zin daarvoor.

Bewijs uit het ongerijmde: Indien met "het" het verplichte meedelen van e-mailadressen (door de syndicus) wordt bedoeld dan is er een groot probleem want niet iedereen heeft een e-mailadres en het is ook niet verplicht. Bijgevolg kan "het" niet slaan op het verplicht meedelen van e-mailadressen.

ps: persoonlijk heb ik niets tegen het meedelen van e-mailadressen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#34 , 07 sep 2011 20:22

De "het" slaat mijn inziens op het onderwerp van de brief doordat ik niets heb gevraagd over een adres, maar een e-mailadres. Het is niet omdat het meedelen van een e-mailadres aan de syndicus niet verplicht is, dat de syndicus niet verplicht kan zijn om ze mee te delen. Als hij ze niet heeft, dan heeft hij aan zijn verplichting voldaan door mee te delen dat hij er geen in zijn bezit heeft.

In ondergeschikte orde en buiten de discussie van art. 577-8, §4, 16° heeft de syndicus geen enkele grond om het meedelen van e-mailadressen te weigeren. In het advies van de commissie staat het volgende: "Als er nog andere gegevens worden verstrekt dan de naam, adres, identificatie van de kavel en het aandeel in mede-eigendom, moeten die proportioneel zijn ten aanzien van het doeleinde van de mededeling (artikel 4, §1, 3° van de WVP): de mededeling van niet relevante of overmatige gegevens (bijv. het private telefoonnummer) ten aanzien van het doeleinde van het verzoek is niet toegelaten."
Alle gegevens moeten toereikend, ter zake dienend en dienen niet overmatig te zijn ten aanzien van de doeleinden waarvoor zij werden verkregen en verder worden verwerkt. Het e-mailadres valt daar mijn inziens onder. Waarom vraagt de syndicus het e-mailadres van de mede-eigenaar? Voor het beheer van de mede-eigendom. Waarom vraagt een mede-eigenaar de e-mailadressen aan de syndicus? Voor het beheer van de mede-eigendom. De verbetering van de communicatie was 1 van de doelstellingen van de wetswijziging.

Ik zal opnieuw de CBPL contacteren om te vragen of zij een nieuwe brief wensen op te stellen waarin zij duidelijk stellen dat het meedelen van e-mailadressen een verplichting is van de syndicus.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#35 , 08 sep 2011 09:07

In het onderwerp van de privacycommissie staat "lijst van e-mailadressen van mede-eigenaars".
Juist, maar in de brief wordt er niet naar verwezen. Enkel naar de wet die verplicht de "adressen" bekend te maken.

het "betreft": het is gewoon de verwijzing naar de titel van uw email naar die Commissie.....

Ook uit de kontekst van de brief blijkt het tegengestelde:

"Het is dus een verplichting van de syndicus geworden die uit het Burgerlijk Wetboek voortvloeit." Die "het" verwijst naar het "adres" in de zin daarvoor.
@float: Een tip: herlees punt 28 en 30 van het advies.
Bewijs uit het ongerijmde: Indien met "het" het verplichte meedelen van e-mailadressen (door de syndicus) wordt bedoeld dan is er een groot probleem want niet iedereen heeft een e-mailadres en het is ook niet verplicht. Bijgevolg kan "het" niet slaan op het verplicht meedelen van e-mailadressen.
@roharro: Dit is volgens mij geen bewijs, omdat het hier gaat om de verplichting of verbod om emailadressen mee te deleen aan de andere leden van de VME, waarbij de gewraakte elektronische adressen vrijwillig werden meegedeeld aan de syndicus.



Concreet: deze adressen worden soms gebruikt door (aangestelde van) de syndicus om een bepaalde groep van ME snel te "informeren", enkele uren voor de AV. Ik versta perfect de behoefte van float, omdat ik de gevolgen van zulke mails zeer letterlijk aan de lijve heb ondervonden.

Desondanks dat gaat het in mijn geval om een misbruik, dat gesanctioneerd werd (syndicus afgezet) en wordt (procedure schadevergoeding werd gestart).

Het gaat niet op om deze privé emailadressen ter beschikking te stellen, desondanks het feit, dat ik de negatieve effecten van het feit dat ik niet kon beschikken over die adressen duidelijk heb gevoeld.

Maar ik weet nu, exact 12 maand na de fysieke intimidatie, dat mijn gebruik van de adressen automatisch de emoties zou doen hebben oplaaien. Dagelijks nog zie ik, als beheerder/gebruiker van diverse fora, emails die goed bedoeld zijn, maar in feite de zaak enkel maar moeilijker maken.

Als er een conflict is, is het beter de behandeling ervan toe te vertrouwen aan derden, waarbij de advocaten het meest aangewezen zijn, voor zover zij hun rol van "1ste rechter" op een onpartijdige wijze vervullen.

Uit mijn zeer concrete ervaring heb ik een aantal lessen getrokken.

De voornaamste is: "speel op de bal en niet op de man".

De partijen in een conflict ivm de mede-eigendom zijn niet een mede-eigenaar tegen de groep van de andere mede-eiegnaars, maar wel deze mede-eigenaar tegen de rechtspersooon VME. De andere mede-eigenaars zijn in die zaak niet rechtstreeks betrokken en zullen het vonnis NIET ontvangen (maar wel een synthese opgesteld door de advocaat van de vertegenwoordiger van de VME). Zij hebben hun standpunt ingenomen tijdens de AV, met kennis van zaken (want anders hadden zij zich onthouden of tegen gestemd).
ps: persoonlijk heb ik niets tegen het meedelen van e-mailadressen
Idem voor wat mijn emailadres betreft.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#36 , 08 sep 2011 10:18

In het onderwerp van de privacycommissie staat "lijst van e-mailadressen van mede-eigenaars".
Juist, maar in de brief wordt er niet naar verwezen. Enkel naar de wet die verplicht de "adressen" bekend te maken.

het "betreft": het is gewoon de verwijzing naar de titel van uw email naar die Commissie.....

Ook uit de kontekst van de brief blijkt het tegengestelde:

"Het is dus een verplichting van de syndicus geworden die uit het Burgerlijk Wetboek voortvloeit." Die "het" verwijst naar het "adres" in de zin daarvoor.
@float: Een tip: herlees punt 28 en 30 van het advies.
Inderdaad, daarin zit mijn redenering voor paragraaf 2 van mijn laatste antwoord.

Pedro
Berichten: 735

#37 , 08 sep 2011 16:26

In het onderwerp van de privacycommissie staat "lijst van e-mailadressen van mede-eigenaars".
Juist, maar in de brief wordt er niet naar verwezen. Enkel naar de wet die verplicht de "adressen" bekend te maken.

het "betreft": het is gewoon de verwijzing naar de titel van uw email naar die Commissie.....

Ook uit de kontekst van de brief blijkt het tegengestelde:

"Het is dus een verplichting van de syndicus geworden die uit het Burgerlijk Wetboek voortvloeit." Die "het" verwijst naar het "adres" in de zin daarvoor.

Bewijs uit het ongerijmde: Indien met "het" het verplichte meedelen van e-mailadressen (door de syndicus) wordt bedoeld dan is er een groot probleem want niet iedereen heeft een e-mailadres en het is ook niet verplicht. Bijgevolg kan "het" niet slaan op het verplicht meedelen van e-mailadressen.

ps: persoonlijk heb ik niets tegen het meedelen van e-mailadressen
Ik volg nog steeds uw standpunt en verwijs inzake naar mijn geponeerd antwoord.
Let! Ikzelf zeg nergens dat het de syndicus verboden is om het e-mailadres door te geven, ik zeg alleen dat hij het niet verplicht is, wat iets anders is. Zoals aangehaald, door het ter beschikking stellen van de POSTadressen wordt het normdoel bereikt.

Overigens, het doorgeven van de POSTadressen is sowieso nodig om bijvoorbeeld nav. het bijeenroepen van een vergadering door één of meerdere eigenaars die minstens 20% bezitten (syndicus weigert de vergadering samen te roepen) de vergadering te kunnen gelasten. Het eerste gedeelte binnen de wettekst (577-8§4, 16° B.W.) verwijst hier duidelijk naar.

De oproepingen zullen immers in een aantal gevallen via een ter post aangetekende brief dienen te worden verzonden, en dan heb je aan het mailadres niets.

Franciscus
Berichten: 38603

#38 , 08 sep 2011 17:13

Nog enkele elementen ....
syndicus vraagt dat iedereen zijn email adres opgeeft anders krijg je kosten doorgerekend.
In kader van gelijkheid zou ik dan zeggen dus ook het mail adres.

Maar met adres wordt de identificatiecode van de eigenaar (kadaster) bedoeld en dat is het adres van inschrijving.
Dat is ook het gegeven dat men in een rijksregister zal vinden.
Ik zie het nog zo n iet gebeuren dat er een huiszoeking gaat gebeuren of een beslagname op een mailadres. (bij wijze van spreke want natuurlijk kan het zoeken/afluisteren van telefoonnr of mailadres wel gebeuren).

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#39 , 08 sep 2011 19:54

Nog enkele elementen ....
syndicus vraagt dat iedereen zijn email adres opgeeft anders krijg je kosten doorgerekend.
In kader van gelijkheid zou ik dan zeggen dus ook het mail adres.
Geen goed voorbeeld. Zo de betrokken ME bij de rechter gaat zullen deze kosten aangerekend worden aan de VME.
Maar met adres wordt de identificatiecode van de eigenaar (kadaster) bedoeld en dat is het adres van inschrijving. Dat is ook het gegeven dat men in een rijksregister zal vinden.
De kadastrale identificatiecode van de eigenaar of mede-eigenaars van de privatieve kavels is deze vermeld op uw aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing, onder de vorm van (fictief): afdeling 12.345 - GENT 6 - Kadastrale legger nr 7.890.
Ik zie het nog zo niet gebeuren dat er een huiszoeking gaat gebeuren of een beslagname op een mailadres. (bij wijze van spreke want natuurlijk kan het zoeken/afluisteren van telefoonnr of mailadres wel gebeuren).
Is in principe mogelijk voor de dagvaarding, betekening, ... vanaf 01.01.2013 (dwz zodra het project PHENIX werkt). Zie Art. 32 e.v. GWB.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#40 , 08 sep 2011 19:56

Is in principe mogelijk voor de dagvaarding, betekening, ... vanaf 01.01.2013 (dwz zodra het project PHENIX werkt). Zie Art. 32 e.v. GWB.

Tja, justitie en informatica, dat is wachten tot in juttemis....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#41 , 08 sep 2011 20:06

Ik wil wel even wijzen op een uitspraak van 16 september 2008:
"Het is de taak van de syndicus om aan een mede-eigenaar, die daarom vraagt, de persoonsgegevens van de andere mede-eigenaars mee te delen, zulks op grond van de bevoegdheden die hem door de wet zijn toegekend. Dergelijke communicatie loopt in de pas met het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, voor zover de mede-eigenaar, die daarom verzoekt, deze gegevens gebruikt voor een doel dat verenigbaar is met de wezenlijke, expliciete en legitieme finaliteit van de gegevensverzameling, namelijk gerelateerd aan de wettelijke bepalingen die de vereniging van mede-eigenaars beheersen." (Vred. Waver (2) nr. 08A689, 16 september 2008 T.App. 2009, 40.)

Wat betreft die uitnodiging van de AV indien de syndicus dit niet zou doen. Waarom zou een mede-eigenaar een andere mede-eigenaar niet kunnen uitnodigen via e-mail of enig ander middel wanneer de syndicus die mogelijkheid wel heeft?
Bovendien, Franciscus, de kosten die gemaakt worden om andere mede-eigenaars uit te nodigen naar de AV met aangetekende brief worden aangerekend aan de gehele VME, niet enkel aan de persoon die via aangetekend schrijven wenst uitgenodigd te worden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#42 , 08 sep 2011 21:21

Ik wil wel even wijzen op een uitspraak van 16 september 2008:
"Het is de taak van de syndicus om aan een mede-eigenaar, die daarom vraagt, de persoonsgegevens van de andere mede-eigenaars mee te delen, zulks op grond van de bevoegdheden die hem door de wet zijn toegekend. Dergelijke communicatie loopt in de pas met het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, voor zover de mede-eigenaar, die daarom verzoekt, deze gegevens gebruikt voor een doel dat verenigbaar is met de wezenlijke, expliciete en legitieme finaliteit van de gegevensverzameling, namelijk gerelateerd aan de wettelijke bepalingen die de vereniging van mede-eigenaars beheersen." (Vred. Waver (2) nr. 08A689, 16 september 2008 T.App. 2009, 40.)
Dit dateert van voor de in werkingtreding van de nieuwe wet op de mede-eigendom. Nu is dat geregeld: meedelen adressen (niet e-mailadressen)

Wat betreft die uitnodiging van de AV indien de syndicus dit niet zou doen. Waarom zou een mede-eigenaar een andere mede-eigenaar niet kunnen uitnodigen via e-mail of enig ander middel wanneer de syndicus die mogelijkheid wel heeft?
Als ik mijn e-mail adres aan Jan geef betekent dit nog niet dat ik wens dat ook Pïet mijn e-mailadres krijgt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#43 , 09 sep 2011 15:11

Dat er een wetswijziging is gebeurd, kan niet automatisch tot de conclusie leiden dat het geen verplichting meer is van de syndicus om welbepaalde informatie aan mede-eigenaars te geven. De privacywet is nog steeds in voege en kan nog steeds gebruikt worden voor welbepaalde informatie te verkrijgen van de syndicus. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een gedetailleerd overzicht van de achterstallen per kavel. Er is geen enkele wettekst die zegt dat de syndicus verplicht is om deze informatie te geven, maar toch kan deze een verplichting worden door toepassing van de privacywet.

Het kan inderdaad dat je je recht wenst te doen gelden met betrekking tot jouw recht op privacy voor wat betreft je e-mailadres, maar het kan zijn dat het belang van het beheer van de mede-eigendom belangrijker is dan jouw recht op privacy en dan zal het e-mailadres wel moeten worden gegeven door de syndicus.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#44 , 09 sep 2011 15:37

Back to the basics ...
Art. 577-8 §4 16° de lijst en de persoonsgegevens bij te werken van wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering, en de mede-eigenaars op hun eerste verzoek en de notaris indien hij de syndicus hiertoe verzoekt in het kader van de overschrijving van akten die overeenkomstig artikel 1, eerste lid, van de hypotheekwet van 16 december 1851 op het hypotheekkantoor worden overgeschreven, de naam, het adres, de gedeelten en de referenties van de kavels van de andere mede-eigenaars te bezorgen;
Naar mijn mening betekenen:

“wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering” = de stemgerechtigde leden van de AV (= zie Art. 576 §1), dus NIET de niet stemgerechtigde mede-eigenaars (in de praktijk hoogstens één per privatief kavel)

“de naam”= de wettelijke voornaam en familienaam van het stemgerechtigd lid

“het adres” = het adres zoals bepaald in het GWB (zie vorig antwoord)

“de gedeelten” = het gedeelte van de mede-eigendom die één geheel vormen (bijvoorbeeld appartement C5 - kolom C – 5de verdiep met zijn kelder en zijn private brievenbus)

“de referenties van de kavels” = de referenties van de betrokken kavels in de basisakte (bijvoorbeeld appartementskavel C5, kelderkavel K14 en brievenbus 47)
(deze worden momenteel vermeld op de lijst van de eigenaars ingeschreven in de de kadastrale legger, als bvb. #A5/C/K14 op lijn 2 van elke kavel)

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#45 , 09 sep 2011 15:46

Dat er een wetswijziging is gebeurd, kan niet automatisch tot de conclusie leiden dat het geen verplichting meer is van de syndicus om welbepaalde informatie aan mede-eigenaars te geven. De privacywet is nog steeds in voege en kan nog steeds gebruikt worden voor welbepaalde informatie te verkrijgen van de syndicus. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een gedetailleerd overzicht van de achterstallen per kavel. Er is geen enkele wettekst die zegt dat de syndicus verplicht is om deze informatie te geven, maar toch kan deze een verplichting worden door toepassing van de privacywet.
Ter informatie de wetgever van 2010 heeft dit advies van de privacycommisie geïntegreerd in Art. 577-8 §4 BW als volgt:
17° de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars te voeren op een duidelijke, nauwkeurige
en gedetailleerde wijze, volgens het door de Koning op te stellen minimum genormaliseerd
rekeningenstelsel. Elke mede-eigendom die met uitzondering van de kelders, de garages en de
parkeerplaatsen minder dan twintig kavels omvat, mag een vereenvoudigde boekhouding voeren
die ten minste een weerspiegeling is van de ontvangsten en uitgaven, van de toestand van de
kasmiddelen, alsook van de mutaties van beschikbare middelen in contant geld of op de
rekeningen, van het bedrag van het werkkapitaal en het reservekapitaal bedoeld in artikel 577-11,
§ 5, tweede en derde lid, van de schuldvorderingen en de schulden van de mede-eigenaars;
Het kan inderdaad dat je je recht wenst te doen gelden met betrekking tot jouw recht op privacy voor wat betreft je e-mailadres, maar het kan zijn dat het belang van het beheer van de mede-eigendom belangrijker is dan jouw recht op privacy en dan zal het e-mailadres wel moeten worden gegeven door de syndicus.
Dat wordt vastgesteld door de bevoegde burgerlijke rechter, als de betrokken partijen het niet eens zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”