Wat i.g.v. afwijking basisakte t.o.v. bepalingen syndicus?

appelke
Topic Starter
Berichten: 7

Wat i.g.v. afwijking basisakte t.o.v. bepalingen syndicus?

#1 , 25 aug 2011 10:21

Wij hebben in 2007 een appartement gekocht. Onder de appartementsblok bevindt zich de garage met staanplaatsen en containerlokalen. In onze basisakte staat vermeld dat we recht hebben op 3 toegangsbadges tot deze garage, die we indertijd ook gekregen hebben. Bij de overige bewoners die later dan ons gekocht hebben, staat er echter maar 1 toegangsbadge meer vermeld in de basisakte.

Nu heeft de syndicus het systeem voor de badges laten aanpassen omdat er problemen waren met nog in omloop zijnde badges bij de diverse aannemers waardoor er eigenlijk geen zicht meer was op wie toegang had en wie niet. Op zich begrijpbaar, dus toen de syndicus op de algemene vergadering vroeg voor akkoord om het bestaande systeem te vervangen door nieuw geprogrammeerde badges was iedereen akkoord.

Aangezien de overige bewoners maar 1 toegangsbadge hadden in het oude systeem, hebben er gaandeweg een aantal bewoners gevraagd of het mogelijk was om in het nieuwe systeem 2 badges voor hun te voorzien. Voor ons geen probleem, maar er werd ons echter op geen enkel moment meegedeeld dat de syndicus voor de implementatie van het nieuwe systeem van plan was om ons ipv 3 toegangsbadges zoals voorheen ook maar 2 badges toe te staan dus wij gingen ervan uit dat in ons geval de voorwaarden wat betreft badges zoals opgenomen in de basisakte behouden bleef. Toen de nieuwe toegangsbadges verdeeld werden, bleek echter dat er voor ons maar 2 toegangsbadges voorzien waren. Toen we bij de syndicus navroegen waar onze derde badge was, kregen we als antwoord “Er worden er maar 2 per appartement voorzien. Hetgeen in uw basisakte staat moet beschouwd worden als verkoopsvoorwaarde en heeft hier niks mee te maken. Overige stuks kan u bijkopen.”

Kan dit zomaar? Er is enkel gestemd geweest over het opnieuw programmeren van badges, niet over het aantal stuks. Er is over dit nieuwe badgesysteem trouwens ook helemaal niets opgenomen in het verslag van de algemene vergadering. Aangezien de syndicus ook de makelaar is die ons indertijd het appartement heeft verkocht, was hij op de hoogte van onze basisakte en had hij ons toch moeten informeren, of niet? De kosten voor de nieuwe badges rekent hij integraal door aan de hoofdaannemer dus we begrijpen niet goed waarom hij niet dezelfde voorwaarden kan/wil geven als voordien het geval was.

Aangezien we weinig ervaring hebben in dit soort discussies en de syndicus niet reageert op onze emails, hadden we graag jullie advies. Zijn we in dit specifieke geval in ons recht?

Is er trouwens een overkoepelende organisatie of instantie waar we eventueel terecht kunnen? Niet enkel voor dit geval, maar dit is de zoveelste keer dat we problemen hebben met deze syndicus. Zo werden de kostenoverzichten meermaals foutief opgesteld omdat zij zogezegd niet konden weten welke kosten voor welke appartementsblok waren gemaakt terwijl alle facturen wel bij hun toekomen, de uiteindelijke afrekeningen kregen we pas na aangetekende ingebrekestelling toegestuurd, er werd zonder ons medeweten veranderd van verzekeringsmaatschappij, overschotten van de afrekeningen van individuele mede-eigenaars werden achtergehouden omdat er andere mede-eigenaars hun kosten nog niet betaald hadden dus ipv dat de syndicus die mensen aanpakt worden de wel betalende mede-eigenaars gestraft,…

Graag jullie mening, enerzijds specifiek voor de toegangsbadges – zijn we hier in ons recht of niet? Anderzijds graag jullie info of er een instantie is waar we ons kunnen informeren of het beheer zoals het nu gevoerd wordt door de syndicus wel kan.

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 aug 2011 10:58

Een officiele basisakte wordt pas ondertekend en aan de eigenaar gegeven op het ogenblik van het verlijden van de akte. De dokumenten die u ontving van de bouwpromotor op het ogenblik dat u het compromis tekende was waarschijnliojk nog niet de officiele basisakte maar een verkoops-, en of werkdokument.
Kijk dus goed na welke tekst in de OFFICIELE basisakte staat.

appelke
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 25 aug 2011 11:02

Bedankt voor je antwoord. Zowel in de compromis als in de officiële basisakte, ondertekend door ons, onze notaris en de notaris van de bouwpromotor staan 3 stuks vermeld. Kunnen we er dan vanuit gaan dat dit, ondanks dat er nu nieuw geprogrammeerde badges in omloop zijn, het aantal stuks zoals bepaald in de basisakte nog steeds van toepassing is?

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 aug 2011 11:58

Welke zijn de beslissingen van de AV met betrekking tot de toegang? Graag een exacte weergave van de beslissing(en).

appelke
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 25 aug 2011 11:59

Er staat in het verslag van de AV helemaal niks vermeld van de implementatie van dit nieuwe systeem...

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 aug 2011 12:06

Hoe kan dit dan: "In onze basisakte staat vermeld dat we recht hebben op 3 toegangsbadges tot deze garage, die we indertijd ook gekregen hebben. Bij de overige bewoners die later dan ons gekocht hebben, staat er echter maar 1 toegangsbadge meer vermeld in de basisakte."?

appelke
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 25 aug 2011 12:43

In onze basisakte stonden 3 stuks vermeld. Toen we deze na het verlijden van de akte bij de bouwpromotor opvroegen, heeft hij ons uiteindelijk 3 badges bezorgd maar zei hij dat hij zich vergist had, dat het eigenlijk maar 1 stuk moest zijn en dat dit in de basisakte van de overige appartementen die nog verkocht moesten worden, zou aangepast worden. Dat is ook gebeurd. M.a.w. wij hebben een andere basisakte dan de overige bewoners.

Op de AV (dus nadat de overige appartementen ook verkocht waren) is er enkel gesproken over het feit dat de huidige badges vervangen moesten worden door nieuw geprogrammeerde om de veiligheid te kunnen garanderen. Er is echter niks beslist of gestemd over het aantal stuks, vandaar dat wij ervan uitgingen dat het enkel een vervanging was van het huidige aantal. Maar van dit alles is geen melding gemaakt in het verslag van de AV, m.a.w. enkel de behandelde agendapunten zijn opgenomen in het verslag. Hetgeen besproken is i.v.m. de badges is op de vergadering zelf ter sprake gekomen, na afhandeling van de agenda, maar is niet opgenomen in het verslag, noch in de agenda die vooraf werd uitgestuurd voor de AV.

Volgens onze notaris is onze basisakte nog steeds van toepassing, maar nadat we dit gemeld hebben aan de syndicus reageert deze laatste op geen enkel contact meer. Vandaar dat we graag een tweede opinie hadden of het zin heeft om hier nog verder tijd in te steken of gewoon te betalen voor onze derde badge.

Maar gezien de overige fouten en discussies die er gebeurd zijn (zonder verwittiging van verzekering veranderen, in gebreke moeten stellen om onze afrekening vast te krijgen, geld achterhouden van betalende mede-eigenaars omdat er mede-eigenaars zijn die betalingsachterstand hebben,...), is dit natuurlijk voor ons de zoveelste druppel. Vandaar de vraag of we in het geval van de badges in ons recht zijn, en of er eventueel een instantie is waar we de algemene problematiek betreffende deze syndicus kunnen bespreken.

Er is voor de overige problemen ook al door andere bewoners getracht om de syndicus af te zetten, maar deze laatste weigert het contract vroegtijdig af te laten lopen. Gezien we geen van allen veel ervaring hebben met een syndicus, weten we natuurlijk ook niet wat onze opties zijn.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 aug 2011 18:22

Wanneer de bouwpromotor overgaat tot wijziging van de basisakte, maar er reeds appartementen zijn verkocht dan moeten deze mede-eigenaars instemmen met deze wijziging.
Het is abnormaal dat sommig een andere basisakte hebben.

Wanneer werd de syndicus benoemd? Voor welke periode? Is er een syndicusovereenkomst? Wat is er voorzien qua sancties als de overeenkomst vroeger wordt verbroken?

appelke
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 26 aug 2011 10:44

Het is inderdaad een ingewikkelde situatie. Maar is onze basisakte dan nog geldig? Of heeft de syndicus het recht om de basisakte van de overige bewoners te hanteren?

De syndicus werd benoemd in maart 2009 voor een periode van 3 jaar, staat ook zo in de overeenkomst vermeld. Ik weet niet zeker of er iets qua sancties vermeld staat in de overeenkomst, deze heb ik momenteel jammer genoeg ook niet bij de hand. Volgens de syndicus moesten we hem dan zowiezo voor de rest van de periode betalen, plus dan kosten voor de nieuwe syndicus.

Maar kunnen dergelijke dingen: zonder toestemming of medeweten van de eigenaars van brandverzekering wijzigen, afrekening niet bezorgen tenzij schriftelijke ingebrekestelling, in geval van betalingsachterstand van bepaalde eigenaars het teveel betaalde geld van andere eigenaars achterhouden,... Is er een soort van toezichthoudend orgaan of overkoepelende instantie waar we deze situatie eens kunnen voorleggen en advies kunnen inwinnen?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 26 aug 2011 14:34

Mijn inziens is uw basisakte nog steeds geldig wanneer u geen goedkeuring had gegeven tot wijziging van de basisakte.

Neen, het kan niet dat de syndicus zelfstandig de brandverzekering wijzigt zonder instemming van de AV.
De syndicus moet u normaal een afrekening bezorgen nadat de jaarrekening is goedgekeurd.
Hoe houdt de syndicus het te veel betaalde bedrag achter?

U kunt zich altijd aansluiten bij een van de belangenverenigingen die mede-eigenaars verdedigen. Een andere oplossing is dat u een afspraak maakt met een advocaat, normaal gezien is de eerste consultatie gratis wanneer het gaat om niet zo'n ingewikkeld probleem. Van waar ben je?

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 26 aug 2011 15:55

Is de nieuwe wetgeving al in voege en nodige aanpassingen gedaan ??? september 2010 was startdatum

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 26 aug 2011 18:57

De nieuwe wetgeving is al in voegde en zelfs indien de nodige aanpassingen niet zijn gebeurd, dan zijn de nieuwe wetsbepalingen automatisch van toepassing.

appelke
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 30 aug 2011 10:13

Wat betreft het achterhouden van geld: de appartementen zijn niet allemaal even groot, dus de afrekening is niet voor iedereen hetzelfde. Degenen die te weinig hebben betaald, kregen een overschrijving thuisgestuurd met het te betalen bedrag. Degenen die teveel hadden betaald kregen een brief dat er teveel was betaald en dat dit zou teruggestort worden. Dat laatste gebeurde echter niet. Wanneer de syndicus hiervoor telefonisch gecontacteerd werd, werd de eigenaars verteld dat ze eerst wachten totdat iedereen zijn tekort heeft bijbetaald én degenen met betalingsachterstand alle achterstallige kosten hadden betaald. Pas dan zouden de teveel betaalde bedragen aan de wel betalende mensen worden terugbetaald. Het lijkt mij niet juist dat degenen die correct betaald hebben, hun teveel betaald bedrag niet terugkrijgen totdat al de rest heeft betaald. Is het niet de taak van de syndicus om de mensen die niet betalen in gebreke te stellen ipv dit bedrag proberen te recupereren op de rug van de mensen die wel betalen?

Een advocaat onder de arm nemen willen we voorlopig nog even vermijden, toch bedankt voor de tip float. Een belangenvereniging contacteren is wel een goed idee. Zou het BIV misschien ook een oplossing kunnen zijn en zijn daar kosten aan verbonden?

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#14 , 30 aug 2011 12:42

Ik zou zeggen “ ja “ als de syndicus tenminste een door het BIV erkende syndicus is, maar dan zul de klacht moeten steunen op wetteksten bvb of andere regels van henzelf die ik nu wel niet opsommen kan, maar kijkt eerst of die syndic us erkend is niet, alvorens verder moeite te doen, naar hen toe.

Blijft dan nog het mogelijk verzoek naar een vrederechter maar dat moet dan steunen op een of andere beslissing van de algemene vergadering, maar ook dat is nu niet aan de orde, maar daar heb je de wetteksten voor nodig, en dan nog kan die alle kanten uit met zijn beslissing, gezien die autonoom mag vonissen

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#15 , 30 aug 2011 12:44

Inderdaad, als de syndicus de personen die niet betalen niet opvolgt, dan is zijn beheer niet zoals het zou moeten zijn. Een identiek geval: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=31715" onclick="window.open(this.href);return false;

De advocaat kost niet onmiddellijk geld, maar kan u wel adviseren (gratis in beginsel) hoe je op zo'n goed mogelijke manier uit kan komen.

Meer informatie over een klacht bij het BIV vind je hier: http://www.ipi.be/NV_3_D.php?lingua=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”