opening in scheidingsmuur/ gemene muur

filiep
Topic Starter
Berichten: 33

opening in scheidingsmuur/ gemene muur

#1 , 23 aug 2011 15:08

Hallo,

ik heb nog een complexe vraag. We hebben garages gekocht die behoren tot een appartement. Die garages staan helemaal achteraan en grenzen aan onze tuin. Er staat een muur. Ik ben bij het kadaster navraag aan het doen of de muur een gemene muur is of onze muur dus hier wordt het al wat moeilijker. Aangezien we dus eigenaar zijn van de garages hebben we recht van doorgang tot aan de garages.

1. als de muur onze muur is mogen we er dan een opening in maken zodat we door kunnen naar onze tuin? Naturlijk zouden we hier een poort insteken zodat het geen opening is maar een doorgang.

2. als het een gemene muur is moeten we toestemming hebben van de medeeigenaars. Volstaat de handtekening van 50% van de medeeigenaars (dus ook 50% van het procentuele eigendom) om dit te mogen doen of moeten alle medeeigenaars akkoord zijn?

Ik kan hier niets over terug vinden in de wetgeving. Ik vind enkel dat je geen opening in een muur mag maken die uitgeeft op de buur maar aangezien we medeeigenaar zijn van de buur zijn we zelf eigenlijk voor een deel buur waardoor dit niet meer klopt.

Alvast bedankt,

Filiep

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 23 aug 2011 15:24

Je zou een bouwvergunning kunnen aanvragen, deze uithangen en zien of er bezwaren komen?
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 23 aug 2011 15:38

U bent eigenaar van beide zijden van de muur.

Reclame

filiep
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 23 aug 2011 15:56

Bij een scheidingsmuur ben ik inderdaad eigenaar van de muur maar weet ik niet of ik zomaar een opening kan maken in de muur of hem mag afbreken. Lichten en zichten zegt dat het niet mag maar wat als ik de muur gewoon afbreek? En het feit dat ik deels eigenaar ben van de andere eigendom maakt het iets anders dan wat de wet zegt.

Als het een gemene muur is ben ik 100% eigenaar van de ene kant en maar een paar procent van de andere kant van de muur. In dit geval vermoed ik dat ik een akkoord moet hebben met 50% van de eigenaars om dit uit te voeren. Indien niet zou het natuurlijk heel handig zijn. :D

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”