bijdrage in de gemeenschappelijke lasten

Gert Lommers
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Aalst

bijdrage in de gemeenschappelijke lasten

#1 , 23 aug 2011 08:23

Geachten,

Een vraagje:

In onze notariële verkoopaktes en basisakte staat dat wij als eigenaars dienen bij te dragen in de gemeenschappelijke lasten vanaf datum voorlopige oplevering der privatieven.
Is dit wel correct en wettelijk?
Druist dit niet in tegen de wet op de mede-eigendom?
Volgens de syndicus dient iedere mede-eigenaar bij te dragen vanaf datum notariële akte.
Dus vanaf het ogenblik dat gebruik en genot overgaan op de kopende partij.
Het gaat hier om een nieuwbouw waarbij de eerste algemene vergadering reeds meerdere malen heeft plaats gevonden.
De VME heeft dus reeds verschillende exploitatiekosten zoals het beheer door de syndicus, de elektriciteit, onderhoud en keuring lift, onderhoud tuin,...
De vraag is dus enkel vanaf wanneer de mede-eigenaars de kosten moeten gaan dragen?

MVG
Petra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 aug 2011 11:26

Van zodra je eigenaar bent geworden na het ondertkenen van de akte, kunnen er kosten zijn die gemeenscahppelijk zijn en waarin jij dus dient bij te dragen.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 aug 2011 15:24

Dat staat normaal ook zo in de notariële akte.

Reclame

Gert Lommers
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Aalst

#4 , 23 aug 2011 21:57

Dat staat normaal ook zo in de notariële akte.
wel in deze basisakte staat het dus anders om het moeilijk te maken
bijdragen vanaf de voorlopige oplevering van het privatief...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 23 aug 2011 22:04

Het is gebruikelijk dat er bij het verlijden van de akte van een nieuwbouwappartement een VOORSCHOT wordt betaald voor de algemene kosten.
Dat is niet noodzakelijk hetzelfde als een BIJDRAGE in de algemene kosten vanaf het verlijden van de akte.


"Het gaat hier om een nieuwbouw waarbij de eerste algemene vergadering reeds meerdere malen heeft plaats gevonden. (????)Na de eerste komt de tweede, enz.....niet terug de eerste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 aug 2011 08:43

Dat is dan een voorschot op de bijdragen? ;-)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 24 aug 2011 21:25

Dat is dan een voorschot op de bijdragen? ;-)
Ja en die bijdrage begint te lopen vanaf de voorlopige oplevering van het appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 aug 2011 07:49

Dat er een voorschot is op de bijdragen is toch altijd zo? Ik heb nog geen enkele mede-eigendom tegengekomen die 1 maal per jaar moet betalen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 25 aug 2011 21:05

Ik heb nog geen enkele mede-eigendom tegengekomen die 1 maal per jaar moet betalen.
??????Ik ken niets anders. Betalen van de gemeenschappelijke kosten is toch jaar per jaar? Dat is de reden waarom er een jaarlijkse AV wordt gehouden (en niet maandelijks of tweejaarlijks of vijfjaarlijks).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gert Lommers
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Aalst

#10 , 25 aug 2011 22:09

ik krijg eigenlijk geen antwoord op mijn vraag

er staat enkel in de notariële aankoopakte dat de eigenaars dienen te betalen in de gemeenschappelijke lasten vanaf de voorlopige oplevering van hun privatief, staat dus niet in de basisakte

eerste vergadering der mede-eigenaars vond reeds plaats in 2009 bij de vorige syndicus
tot op heden werden dus enkel provisies betaald, nu komt de eerste eindafrekening van het boekjaar

concreet: betalen de mede-eigenaars vanaf datum notariele akte of vanaf datum VO der privatief?

Petra

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 25 aug 2011 22:51

Zoals in jullie akte staat: vanaf de voorlopige oplevering, logisch: het is eerst vanaf de oplevering dat jullie gebruik (kunnen) maken van het appartement en de gemeenschappelijke deden.

De kosten die daarvoor werden gemaakt worden gedragen door de eigenaars die er al waren en door de promotor voor de nog niet verkochte appartementen. Helaas zijn er veel malafide promotoren die NIET deelnemen in de kosten waardoor ALLE gemene kosten zouden moeten gedragen worden door de eigenaars van de reeds opgeleverde appartementen. Maar die "regeling" is onwettig en moet als ongeschreven worden beschouwd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 25 aug 2011 23:02

ik krijg eigenlijk geen antwoord op mijn vraag

er staat enkel in de notariële aankoopakte dat de eigenaars dienen te betalen in de gemeenschappelijke lasten vanaf de voorlopige oplevering van hun privatief, staat dus niet in de basisakte

eerste vergadering der mede-eigenaars vond reeds plaats in 2009 bij de vorige syndicus
tot op heden werden dus enkel provisies betaald, nu komt de eerste eindafrekening van het boekjaar

concreet: betalen de mede-eigenaars vanaf datum notariele akte of vanaf datum VO der privatief?

Petra
In feite beide ...

In Art. 577-11 §2 BW staat o.a.:
Onverminderd andersluidende overeenkomsten tussen partijen inzake de bijdrage in de schuld, draagt de nieuwe mede-eigenaar het bedrag van de in het eerste lid, 1°, 2°, 3° en 4°, vermelde schulden. De gewone lasten worden gedragen door de nieuwe mede-eigenaar vanaf de dag waarop hij effectief gebruik heeft gemaakt van de gemeenschappelijke delen.
Dus:
- De gewone kosten: vanaf de datum van VO privatief
- De buitengewone kosten: naargelang het geval, waarvan sommige mogelijks vanaf de datum van het verlijden van de akte (Art. 577-11 BW integraal lezen, het is te lang om hier te citeren).

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 26 aug 2011 07:58

Ik heb nog geen enkele mede-eigendom tegengekomen die 1 maal per jaar moet betalen.
??????Ik ken niets anders. Betalen van de gemeenschappelijke kosten is toch jaar per jaar? Dat is de reden waarom er een jaarlijkse AV wordt gehouden (en niet maandelijks of tweejaarlijks of vijfjaarlijks).
1 keer per jaar komt er een afrekening, maar iedereen betaalt maandelijks voorschotten. Voor mij is dat niet iets dat ik 1 maal per jaar moet betalen. Elke maand betaal je dus al een gedeelte van de gemeenschappelijke kosten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”