Gedeeld door aantal eigenaars of door quotiteiten ?

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

Gedeeld door aantal eigenaars of door quotiteiten ?

#1 , 22 aug 2011 16:57

Ik ben eigenaar van een glvl app in een gebouw van 3 app. De 2 bovenste app. hebben 2 slpk (350/1000) en mijn app 1 slpk (300/1000).
Jaarlijks krijg ik de rekening van het water welke ze delen door 3. Moet dit niet verdeeld worden volgens de quotiteiten of mss zelfs volgens het aantal gedomicilieërden? Op het 2de verdiep woont een gezin met 4 personen, op het 1ste 2 personen in mijn app. 1 persoon. Ik heb hen al laten horen dat ik de afrekening niet logisch maar zij noemen het "de bluts met de buil"... Van aparte meters willen ze niet weten.
Er is geen syndicus ofzo, dus weet ik niet goed tot wie ik mij hiervoor kan richten of wat ik kan ondernemen.

Er dient nu blijkbaar ook een herstelling aan het dak uitgevoerd te worden, hierover heb ik in de basisakte teruggevonden dat herstellingen aan gemede delen moet betaald worden in verhouding met de aandelen in de gemene zaken. Ze hebben me alvast laten weten dat het al altijd wordt gedeeld door 3 en dat dit zo blijft. We zouden ivm deze herstelling samenkomen om de offertes te bespreken. Sta ik sterk met het lastenboek of moet ik me neerleggen bij de beslissingen van de andere 2 eigenaars?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 aug 2011 17:13

Iedereen dient wat in de basisakte staat te respecteren... deel hen vriendelijk mee dat u indien zij deze regels niet niet respecteren, u geen andere mogelijkheid ziet dan op hun kosten naar het vredegerecht te stappen om de naleving van de basisakte bij vonnis af te dwingen.

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 22 aug 2011 17:28

ok bedankt, dan neem ik die basisakte alvast mee om onder hun neus te schuiven.

Over de kosten ivm het water vind ik spijtig genoeg niets terug in de basisakte, is daar dan "de bluts met de buil" van toepassing ?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 22 aug 2011 17:48

Jawel tot iemand naar de vrederechter stapt en deze op de discrepantie wijst en de weigering van de andere mede-eigenaars om deze onrechtmatige verdeling recht te zetten...

Wat natuurlijk dient voorafgegaan te worden door een aantal brieven en verzoeken aan de andere andere mede)eigenaars zodat perfect kan aangetoond worden dat de mede-eigenaar in kwestie alle nodige stappen heeft ondernomen om te trachten zij colleg-medeeigenaars van hun fout te overtuigen en in te grijpen....

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 22 aug 2011 18:02

Ik ga dan toch even op papier zetten naar de andere eigenaars toe. Hoe wordt het water meestal verdeeld als er geen aparte of tussen meters zijn? Ook door de qoutiteiten of door het aantal gedomicilieërden?

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 22 aug 2011 18:40

Wie ontvangt de factuur van het water .... daar staat op hoeveel personen er in het gebouw gedomicilieërd zijn.
Ik dacht dat watermaatschappijen meer en meer individuele meters vroegen ...
Als het bij u kan laat er dan een plaatsen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 22 aug 2011 19:54

Indien er geen eigen hoofd-, noch tussenmeters staan, lijkt het me het eerlijkst te verdelen volgens het aantal gedomicilieerden per appartement. Totdat er iemand komt wonen die 4 x per dag een bad neemt, en 2 x per dag de wasmachiene laat draaien. dan zit het er gegarandeerd tegen. Het is natuurlijk niet altijd eenvoudig tussenmeters te plaatsen als de installatie hierop niet voorzien is. Mogelijks zullen tussenmeters moeten geplaatst worden per toestel. (deze meters zijn aan te kopen op te huren.

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

#8 , 22 aug 2011 20:07

De eigenaar van het eerste verdiep ontvangt de factuur omdat hij daar zelf woont is dat zo geregeld. Ik heb een copy gevraagd en daar staat op dat het aantal gedomicilieerden 5 is.
Ik zou graag een individuele meter hebben, ik zal morgen eens informeren bij pidpa of het mogelijk is, het app. is van 1970.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 aug 2011 20:35

Ik zou graag een individuele meter hebben, ik zal morgen eens informeren bij pidpa of het mogelijk is, het app. is van 1970.
Zou je eigenlijk best aan een loodgieter vragen. Hij kan de installatie nazien.
Voor Pidpa is het altijd mogelijk een individuele meter te plaatsen, maar zij trekken zich niets aan van de binneninstallatie.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 22 aug 2011 21:40

Verdeling gebeurt best per aantal gedomicilieerden; een alleenstaande in een appartement van 400/1000sten zal doorgaans minder gebruiken dan het gezin van vier in een appartement van 300/1000sten....

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#11 , 23 aug 2011 15:36

Je kan niet verdelen op basis van het aantal personen die daar hun hoofdverblijfplaats hebben, als je dat zou doen zou je de raken aan de verdelingssleutels.
Waarom staat die factuur op naam van een mede-eigenaar en niet op naam van de VME?

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 23 aug 2011 16:06

De verdeling van de m³ gratis water gebeurd ook altijd op basis van het aantal gedomicilieerden...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 23 aug 2011 17:10

De verdeling van de m³ gratis water gebeurd ook altijd op basis van het aantal gedomicilieerden...
Ja, maar dat is op grond van een decreet van het Vlaams Gewest hetwelk boven elke bepaling in de Statuten staat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 23 aug 2011 17:37

Je kan niet verdelen op basis van het aantal personen die daar hun hoofdverblijfplaats hebben, als je dat zou doen zou je de raken aan de verdelingssleutels.
Waarom staat die factuur op naam van een mede-eigenaar en niet op naam van de VME?
Volgens poster wordt er in de statuten nergens bepaald dat de kosten van het water dienen verdeeld te worden volgens de quotiteiten. zal een vrederechter dan niet op basis van het evenredigheidsprincipe deze omslaan naar gedomicilieerden?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#15 , 23 aug 2011 18:43

Als er 1 centrale watermeter is, dan zal de totale kost forfaitair verdeeld worden naar evenredigheid van de aandelen die men bezit. De syndicus zal individueel het aantal gratis m³ moeten berekenen per appartement en daarna kan hij berekenen wat elk appartement moet betalen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”