Gedeeld door aantal eigenaars of door quotiteiten ?

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

Re: Gedeeld door aantal eigenaars of door quotiteiten ?

#16 , 26 aug 2011 14:08

Deze week heb ik een aangetekend schrijven gestuurd naar de andere eigenaar die de rekeningen deelt door 3 met de vraag om de factuur van de pidpa te verdelen door het aantal gedomicilieerden. Ik heb hen zonet aan de lijn gehad en ze waren erg boos. Ik heb hen zelfs de keuze gegeven om eventueel via het aantal quotiteiten te verdelen. Heb hen gezegd dat ze mochten uitrekenen wat voor hen het voordeligste was. Van aparte meters willen ze niet weten en dit gaat volgens hen ook niet. Ze blijven bij hun standpunt en ze zijn ervan overtuigd dat ze al 40 jaar correct bezig zijn door alle kosten gewoon te delen door 3.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#17 , 26 aug 2011 14:30

De factuur enkel verdelen op basis van het aantal gedomicilieerde is onwettig. Het schendt de verdeling van de lasten. De rekening moet verdeeld worden via het aantal aandelen met aftrek van het "gratis" water. Er is geen andere mogelijkheid hiervoor.

Waarom staat de waterfactuur op naam van een mede-eigenaar en niet op naam van de VME?

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

#18 , 26 aug 2011 14:39

Wat bedoelt u met "gratis" water? Dus het water dient verdeeld te worden volgens het aantal aandelen? Ik kan misschien dit proberen te melden aan de andere eigenaar alhoewel ik denk dat die niets meer van mij wil weten. Hij riep iets van via het gerecht enzo.

Ik weet niet waarom de factuur op zijn naam staat, als ik het hem vraag zal hij waarschijnlijk zijn standaardzin bovenhalen "omdat dit al 40 jaar zo is"

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#19 , 26 aug 2011 14:56

Met "gratis" water bedoel ik de 15m³ die je krijgt per gedomicilieerde. Als er geen aparte meters staan, dan is water een gemeenschappelijke kost. Dus moet deze via de aandelen verrekend worden.

Art. 577-9, § 6, 2° BW:
"Iedere medeëigenaar kan aan de rechter vragen de wijze van verdeling van de lasten te wijzigen, indien deze een persoonlijk nadeel veroorzaakt, evenals de berekning ervan te wijzigen, indien deze onjuist is of onjuist is geworden ingevolge aan het gebouw aangebrachte wijzigingen."
Als het bedrag gewoon door 3 wordt verdeeld veroorzaakt dat, mijn inziens, persoonlijk nadeel.

Staat er in uw basisakte of reglement van mede-eigendom niets over de verdeling van de lasten of een specifiek punt "water"?

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

#20 , 26 aug 2011 15:11

Neen in de basisakte staat het woordje "water" enkel bij gemene lasten. "Aldus de uitgaven voor elec. en water dienstig voor de gemene zaken zullen onderverdeeld worden gelijkvormig de aandelen van elk eigenaar ." Nergens zie ik iets van privé verbruik of verbruik per app. staan of dergelijk.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#21 , 26 aug 2011 15:15

Als er niets over bepaald is, dan is het volgens aandelen. Geen andere mogelijkheden.

Santitia
Topic Starter
Berichten: 48

#22 , 26 aug 2011 15:18

ok , bedankt voor het duidelijke antwoord !
Hoe meer ik die basisakte lees (ondertussen 3x gelezen, best leerrijk ) lijkt dit mij ook de beste oplossing. Misschien moet ik maar een cursus volgen of een goed boek hieromtrent kopen. Allemaal zeer interessant.

Nogmaals bedankt en prettig weekend gewenst,
Sandra

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#23 , 26 aug 2011 15:30

Kijk is naar dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 45&t=30840" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 26 aug 2011 16:27

Neen in de basisakte staat het woordje "water" enkel bij gemene lasten. "Aldus de uitgaven voor elec. en water dienstig voor de gemene zaken zullen onderverdeeld worden gelijkvormig de aandelen van elk eigenaar ."
Basisakte zegt dus duidelijk dat het via de aandelen dient verdeeld te worden. Waarom verdeeld die eigenaar, bij wie de rekening toekomt, dit dan al jaren volgens het aantal appartementen? Heeft hij er voordeel bij? Heeft zijn appartemenen misschien het meeste aandelen?
Voor de verdeling dient hij dus van zijn faktuur het gratis water voor de aldaar gedomiciliëerden per appartement af te trekken, en de rest te verdelen volgens aandeel. Hij moet u wel een kopie van de faktuur PIDPA geven.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#25 , 26 aug 2011 19:49

Deze week heb ik een aangetekend schrijven gestuurd naar de andere eigenaar die de rekeningen deelt door 3 met de vraag om de factuur van de pidpa te verdelen door het aantal gedomicilieerden.
De eigenaars die hun appartement als tweede verblijf gebruiken zullen in de wolken zijn: gratis water betaald door de andere eigenaars.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#26 , 27 aug 2011 07:41

Hij is ondertussen al van mening veranderd he ;-)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”