gemeenschappelijke delen

Dabo
Topic Starter
Berichten: 6

gemeenschappelijke delen

#1 , 22 aug 2011 12:22

Een vriend van mij heeft een appartement, met daarachter enkele carports. De toegang naar de carports zijn gemeenschappelijke delen en leunen aan tegen de appartementen van de gelijkvloers. De eigenaars van de glv willen een stuk van die gemeenschappelijke delen aan zich toe-eigenen om zo een terras of tuintje achter hun appartement te hebben. De carports zullen nog wel toegankelijk zijn, maar je zal 4 of 5 keer moeten gaan manuvreren eer je eruit bent. Zij beweren nu dat dit op de JAV kan beslist worden met een 4/5 meerderheid. Probleem is dat de andere eigenaars buiten die vriend van mij, familie of op een andere manier gerelateerd zijn aan de eigenaars van de glv's zodat ze makkelijk aan die 4/5 meerderheid komen. Kan dit allemaal zomaar? Tenslotte verliest mijn vriend een deel van zijn aandeel in de gemeenschappelijke delen, en verrijken de eigenaars van de glv zich op zijn kap, door hun eigendom meer waarde te geven.

tia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Cheops
Berichten: 12

#2 , 22 aug 2011 16:02

'n gefundeerd juridisch antwoord geven kan ik niet, maar goed. Ik volg wat mee en stelde me de volgende vragen/opmerkingen :
Maakt de basisakte ergens melding van 'erfdienstbaarheid' ivm de toegang naar deze carports?
Daarnaast lijkt het me een erg dure aangelegenheid de basisakte te laten herschrijven door de notaris.
grts.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 22 aug 2011 16:20

argumenten aan te halen op vergadering:

- aangezien men gemeenschappelijke delen wenst om te zetten in privatieve ---> vergoeding door de verkrijgers aan de verliezers?
- blijven de opritten conform de brandveiligheid en toegankelijkheid pand door brandweerwagen, ambulances etc etc (u kan als eigenaar vrijblijvend aan de brandweercommandant vragen dit te komen bekijken en hem eventueel nadien de syndicus verzoeken om hem toe te laten zijn standpunt te komen verduidelijken op de AV. Dit is tegenwoordig een zeer gevoelig punt bij praktisch alle brandweerkorpsen..)
- kosten aanpassen basisakte? Hoeveel bedragen deze in totaal en wie betaald deze? u kan hier volledig vrijblijvend eens bij een paar notarissen gaan informeren.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 aug 2011 19:14

Moeilijk vraagstuk. Wanneer de AV rechtstreeks of onrechtstreeks ingrijpt in het individuele gebruik en genot van een private kabel, dan kan de beslissing van de AV vernietigd worden.
In uw geval zou het uitrijden/inrijden(?) bemoeilijkt worden omdat andere mede-eigenaars een tuin willen. Contacteer een advocaat, normaal is de eerste keer gratis. Van waar ben je?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”