perceelsgrens niet correct afgebakend

Bea
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Gent-Centrum

perceelsgrens niet correct afgebakend

#1 , 17 aug 2011 16:46

Hallo Iedereen,

Ik heb samen met mijn vriend een 4-tal jaar geleden een halfopen huis gekocht te Gent

Nu hebben we dit onlangs laten verbouwen.
Nu hadden we in onze achtertuin nog graag een garage gezet en ik was daarvoor naar het stadhuis geweest voor de mogelijkheden op te vragen.

Ze hebben me een hele bundel info gegeven en hier ook een copy van het kadasterplan.

Wat me direct opviel was de vorm van ons perceel.
In de perceelsgrens (langs de open zijde) zit er een knik in de scheiding.
Op het kadasterplan komt die knik erin na 5 meter.
In werkelijkheid komt die knik er pas in na 15 meter.


Aangezien we met een smalle oprit zitten zou het dus welkom zijn moesten we die dus toch kunnen verbreden.

Ik veronderstel dat het kadasterplan toch correct gaat zijn?
Onze woning was vroeger eigendom van iemand die de halve straat tot zijn bezit had, dus ik vermoed dat die zelf wat heeft zitten verzetten met de afsluitingen.

Heb ondertussen eens met de buur gebabbeld en hem mijn bevindingen laten weten, maar hij zei direct dat ze er al zolang wonen, dat ze nu geen aanpassingen meer gaan doen met hun hagen en dergelijke. En dat het reeds te lang geleden gaat zijn om dat nog terug te kunnen krijgen.

Nu wil ik niet de ambetante buur uithangen, maar ik heb hier uiteindelijk wel voor betaald en ik zou een verbreding van mijn oprit wel goed kunnen gebruiken.

Welke stappen neem ik best ? (vrederechter is eigenlijk wel allerlaatste wat ik wil daar we toch nog even naast de buren hoeven te wonen).

Alvast bedankt!

Bea

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 aug 2011 17:55

Het kadasterplan is niet altijd correct. De enige reden om hierover uitsluitsel te verkrijgen is of in onderling overleg met de buur een beëdigde landmeter voor gezamenlijke rekening de gronden te laten opmeten of bij gebrek aan medewerking van hem dit eisen bij het lokale vredegerecht middels art 38-39 Veldwetboek.
Art. 38. De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot titel te dienen.
(...) <W 08-04-1969, art. 1>

Art. 39. Ingeval de eigenaar van een goed dat grenst aan het goed van een eigenaar die de afpaling heeft gevraagd overeenkomstig artikel 38, weigert binnen de door de vrederechter gestelde termijn aan de afpalingsverrichtingen deel te nemen, kan de rechter een deskundige aanstellen, die bij de verrichtingen aanwezig zal zijn en in de plaats van de onwillige eigenaar het proces-verbaal zal ondertekenen.
Deze regel is mede van toepassing op de eisen tot afpaling van eigendommen die grenzen aan eigendommen van een gemeente, een provincie, de Staat of een openbare instelling.

Bea
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Gent-Centrum

#3 , 17 aug 2011 18:05

Het kadasterplan is niet altijd correct. De enige reden om hierover uitsluitsel te verkrijgen is of in onderling overleg met de buur een beëdigde landmeter voor gezamenlijke rekening de gronden te laten opmeten of bij gebrek aan medewerking van hem dit eisen bij het lokale vredegerecht middels art 38-39 Veldwetboek.
Art. 38. De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot titel te dienen.
(...) <W 08-04-1969, art. 1>

Art. 39. Ingeval de eigenaar van een goed dat grenst aan het goed van een eigenaar die de afpaling heeft gevraagd overeenkomstig artikel 38, weigert binnen de door de vrederechter gestelde termijn aan de afpalingsverrichtingen deel te nemen, kan de rechter een deskundige aanstellen, die bij de verrichtingen aanwezig zal zijn en in de plaats van de onwillige eigenaar het proces-verbaal zal ondertekenen.
Deze regel is mede van toepassing op de eisen tot afpaling van eigendommen die grenzen aan eigendommen van een gemeente, een provincie, de Staat of een openbare instelling.
Ok, alvast bedankt voor het antwoord!

De maten/coördinaten van een perceel. Zijn deze ergens opvraagbaar? Bij de gemeente of ...?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 17 aug 2011 18:13

Een landmeter weet die punten te vinden aan dewelke hij de juiste afmetingen kan bepalen, voor derden is dat zwaar tot onmogelijk. Het gebeurd maar al te vaak dat bepaalde meetpunten zijn verdwenen en dat de landmeter in kwestie verplicht is deze opnieuw aan te maken aan de hand van de nog aanwezige punten. (een voorbeeld daarvan zijn de metalen pinnen die je soms her en der in een voetpad tussen twee voegen aantreft)

Zelfs al zou u de meetpunten in kwestie uit het verkavelingsplan kunnen halen, dan nog is dit een semi onbegonnen taak voor een niet landmeter.

Bea
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Gent-Centrum

#5 , 17 aug 2011 19:29

Een deel van de paaltjes zal allesinds niet aanwezig meer zijn daar hij daar vorig jaar nog kiezels heeft laten leggen en eerst alles uitgegraven is.
Ga mijn licht eerst al eens gaan opsteken voor zo een beëdigd landmeter alles te laten uitmeten.

Bedankt voor het advies!

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 17 aug 2011 20:51

Opgepast een landmeting is slechts geldig als deze gebeurt op de gezamenlijke kost van alle betrokken partijen. Weigert de buur hieraan deel te nemen dan volstaat een eenvoudig verzoekschrift aan de vrederechter om bij vonnis te laten uitspreken dat de opmeting gebeurt op kost van alle betrokken partijen. Er is een discrepantie tussen kadaster en realiteit u bent dus gerechtigd deze aan te vragen. Tracht dit aan de buur duidelijk dat hij, aangezien u volgens het kadaster wordt benadeelt en dit het plaatsen van een garage ernstig bemoeilijkt, idien hij weigert geen andere keuze zal hebben dan via het vredegerecht te gaan, hetgeen iedereen nog meer zal kosten...

Als het verstand niet wil, de euro soms wel...

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 aug 2011 12:54

Even een kleine bedenking. Het kadasterplan vertoont een knik na 5 meter en de werkelijkheid na 15 meter. U gaat er van uit dat het kadasterplan juist is en dat Uw buur een stuk grond van U heeft ingepikt over een lengte van 15 meter, evenwijdig met het voorste deel van Uw stuk grond.
Aangezien ik de indruk krijg dat U voor de rest geen opmetingen gedaan heeft, zou ik er toch zeer dringend rekening houden mee houden dat misschien Uw stuk grond wel eens te groot zou kunnen zijn, tussen die 5 en 15 meter en evenwijdig met het achterste deel van de perceelsgrens met Uw buur. Check dit eerst zeer grondig vooraleer U slapende honden wakker maakt en eventueel het deksel op de neus krijgt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”