Buren plaatsen afrastering over scheidinglijn

Geert27
Topic Starter
Berichten: 4

Buren plaatsen afrastering over scheidinglijn

#1 , 16 aug 2011 17:38

Situatie is als volgt.

Context:
Ik bezit een bouwgrond voor een halfopen bebouwing die ik de komende jaren nog niet ga benutten. Beiden buren hebben in het verleden hun huis gezet (+5 jaar geleden).
Enkele maanden geleden heeft mijn ene buur (diegene waar ik geen scheidingsmuur mee deel) een afrastering gezet (draad met bijhorende palen).


Problemen:
De problemen zijn echter:
1. Hij heeft deze afrastering volledig op mijn bouwgrond gezet (20-30cm over de scheidingslijn).
2. Hij heeft mij hiervan nooit op de hoogte gebracht (en dus ook nooit mijn toestemming gevraagd).
3. Ik heb deze buur op de hoogte gebracht van de situatie en gevraagd zijn omheining te verzetten (wat hij geweigerd heeft).
4. De politie heeft de buur op de hoogte gebracht maar zegt enkel te kunnen vragen (niet te eisen) dat mijn buur zijn omheining verzet. Ze zien ook niet in waarom die omheining in de weg staat aangezien het een bouwgrond is waarvoor ik nog geen concrete bouwplannen heb.

Vragen:
1. Wat is de correcte afhandeling van dit probleem en in welke orde van escalatie?
Bijvoorbeeld ->
-> 1. Buur formeel op de hoogte brengen dat zijn omheining op mijn grond staat en hem formeel verzoeken deze te verzetten (via een aangetekende brief).
-> 2. Politie formeel op de hoogte te brengen van deze situatie (door een PV te laten opmaken).
-> 3. … ?

2. Mag ik de omheining van mijn buur op mijn grond als de mijne beschouwen (een cadeau/gift van mijn buur) en zodoende zelf beslissen wat ik hiermee doe?
Bijvoorbeeld de omheining afbreken en verkopen?

3. Is er eens kans dat als ik zijn omheining laat staan (op +30 cm van de scheidingslijn, op mijn grond) en ik over 5-10 jaar een huis plan te bouwen, dat deze draad tegen dan plots de nieuwe scheidingslijn is geworden en ik dus effectief een stuk van mijn grond verloren ben?


Aangezien ik pas over enkele jaren daar een huis wens te bouwen is het niet mijn bedoeling ruzie te zoeken met mijn toekomstige buur.
Maar hoewel ik inderdaad momenteel nog geen concrete bouwplannen heb lijkt het me best deze situatie zo spoedig mogelijk te corrigeren.
Dit omdat ik vrees dat anders mijn buur later gaat klagen dat die omheining (wegens geen klachten) als algemeen aanvaarde scheidingslijn kan beschouwd worden.


Alvast dank voor jullie toelichting op deze materie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 aug 2011 19:42

Begin met hem aangetekend in gebreke te stellen. Je kan dan met hem overeenkomen (op papier en door beiden getekend en laten registreren) dat de omheining mag blijven staan totdat je aan je bouwwerken begint. Op dat moment dient hij ze op de scheidingslijn te plaatsen. Je zou ze dan ook gemeenschappelijk kunnen maken door de helft van de verplaatsingskosten te betalen. De kostprijs van het materiaal zou je kunnen aanzien als vergoeding voor het gebruik van uw 30 cm grond gedurende XX jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 16 aug 2011 20:41

Uw grond, dus u moet het volle genot hebben. Als u nog niet wil bouwen, is dat uw keus, en buur heeft daar geen zaken mee. Via AS in gebreke stellen met termijn tot verplaatsen, en dat u anders op zijn risico de omheining verwijdert en op zijn grond legt.

Reclame

Fons1
Berichten: 3

#4 , 17 aug 2011 10:59

Voor zover ik weet is alles wat iemand op jou grond bouwt jou eigendom. Dus in principe kan je het gewoon afbreken. Probleem is dat als het afgebroken is dat niemand dan nog kan zeggen waar het gestaan heeft. Dus dan kan jouw buur zeggen dat het wel op zijn grond stond en dat jij het ten onrechte hebt afgebroken.
Aan de andere kant heeft elke eigenaar het recht om een volledig gesloten afsluiting te eisen op de scheiding. In sommige gevallen kan hij je zelfs verplichten om de helft mee te betalen. Dit moet dan als de andere niet wil meewerken door de vrederechter opgelegd worden.
Ik zou zeker niet proberen overeen te komen om de omheining te gedogen totdat je er zelf gaat bouwen. En gemeenschappelijk maken kan alleen als ze op de scheiding zelf staat, niet als ze er nog maar een centimeter naast staat. Ik denk dat je alleen muren gemeenschappelijk kan maken, en draadafsluiting niet.
Om te beginnen moet je zeker zijn dat zijn draad te ver staat.
Dan moet je eerst beslissen wat je zelf wil. Wil je zo een draadafsluiting op je scheiding, of wil je zelf een volledig dichte afsluiting of misschien wel een muur. Als de buren een hond hebben is het bvb beter om ineens een volledig dichte afsluiting te willen.
Dan moet je eerst toch nog eens proberen te spreken met je buur. Aangetekende brieven en vrederechters hebben hun nut wel, maar dan heb je waarschijnlijk ineens ruzie ook.
Als je buur niet wil bijdraaien, dan moet je beginnen met een aangetekende brief. Dit is niet verplicht, je kan ineens naar de vrederechter stappen ook. Maar met de aangetekende brief toon je dat je het eerst hebt proberen uit te praten. Zeg duidelijk in de brief wat het probleem is en hoe jij het wil oplossen. Zet er ook bij hoelang hij de tijd krijgt om het op te lossen. In dit geval zal je hem wel meerdere maanden moeten gunnen omdat het niet zo dringend is.
De volgende stap is een verzoeningsgesprek bij de vrederechter. Daar heb ik nog geen ervaring mee. Dit gesprek is gratis en dient gewoon om er nog eens al sprekend met elkaar uit te geraken. Je buurman is niet verplicht om hierop in te gaan. Wat er daar afgesproken word is wel bindend.
Als dit niet wil lukken kan je je buurman laten dagvaarden bij de vrederechter. De vrederechter zal eerst al willen laten meten waar de draad nu eigenlijk staat. Op basis van deze meting zal de rechter dan uitspraak doen.

HIerbij nog enkele sites met een beetje info.

http://www.ruimtelijkeordening.be/Defau ... abid=13912" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.omnius.be/publicaties_detail.php?id=12" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.waregem.be/wonen/bouwen-en-v ... afsluiting" onclick="window.open(this.href);return false;

Geert27
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 aug 2011 10:10

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Begin met hem aangetekend in gebreke te stellen. Je kan dan met hem overeenkomen (op papier en door beiden getekend en laten registreren) dat de omheining mag blijven staan totdat je aan je bouwwerken begint.
Hebben jullie een voorbeeld van zo een aangetekende brief om hem in gebreke te stellen?
Ik heb geen idee hoe deze eruit zou moeten zien.
Is dit iets dat ik zelf kan opstellen of moet dit bijvoorbeeld via een notaris gebeuren om dit te laten registreren?


Om te beginnen moet je zeker zijn dat zijn draad te ver staat.
Er is in het verleden een landmeter alles komen opmeten, maar dat was nog voor mijn buur daar is komen wonen.
Zou dit een probleem vormen? (vb. als mijn buur aan dit document geen geloof hecht)

Het probleem is ook dat ik dan opnieuw voor een landmeter ga moeten betalen (wat nog vrij veel is) en dat wanneer mijn buur in fout is door zijn omheining zomaar op mijn grond te zetten. Ik veronderstel dat het werken via een vrederechter ook niet gratis zal zijn.
Is er een manier om deze situatie te herstellen (wanneer praten niet lukt) zonder dat ik kosten maak voor zijn overtreding?

Groeten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 aug 2011 15:51

Als de afsluiting inderdaad op uw grond staat, kan je de kosten van de landmeter via de vrederechter terug vorderen.

itsme
Berichten: 66

#7 , 19 aug 2011 06:06

de zooi afbreken en op zijn eigendom gooien. heb lang geleden hetzelfde gedaan. de toenmalige buur had zelfs 2 poortjes gemaakt om toegang te hebben tot mijn grond. naar de vrederechter dus. hij moest ze verwijderen en de omheining herstellen. deed ie dus niet. de merde is dat een vrederechter niet komt controleren of die man die poortjes effectief verplaatst heeft en je opnieuw kunt beginnen procederen. en opnieuw en opnieuw. dus: het recht in eigen handen nemen. justitie is dikwijls te laks in ons land.
stap je naar de vrederechter, schakel je best een advocaat in. dat kost geld en bovendien bestaat de kans dat je in dit krommerechtenland aankijkt tegen een kostelijke en jarenlange durende procedure.

Geert27
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 22 aug 2011 14:35

de zooi afbreken en op zijn eigendom gooien. de merde is dat een vrederechter niet komt controleren of die man die poortjes effectief verplaatst heeft en je opnieuw kunt beginnen procederen. en opnieuw en opnieuw. dus: het recht in eigen handen nemen. justitie is dikwijls te laks in ons land.
stap je naar de vrederechter, schakel je best een advocaat in. dat kost geld en bovendien bestaat de kans dat je in dit krommerechtenland aankijkt tegen een kostelijke en jarenlange durende procedure.
Bedankt itsme, ik vreesde al voor zo'n situatie.
Ik ga nogmaals een gesprek aanknopen + aangetekend schrijven met vermelding van deadline + politie van ganse affaire wederom op de hoogte brengen.

Bij negatief gevolg en verstrijken van de deadline de politie op de hoogte brengen dat ik 'de zooi ga afbreken' en vervolgens overgaan tot actie. De politie heeft al proberen bemiddelen en heeft reeds ondervonden dat hij weigert mee te werken (ga hen vragen een copie van dit verslag te overhandigen). Zo verwacht ik die dag van hen geen last te hebben wanneer ze door mijn buur worden opgebeld.

Iemand nog tips & tricks voor dit soort situaties?

Ik heb ook gezien dat hij een haag achter zijn omheining heeft gezet (maar nog steeds op mijn grond).
Deze zal ik dus mee moeten verwijderen wat de overlevingskansen van die haag uiteraard drastisch zal verlagen.
Mag ik er vanuit gaan dat dit geen problemen vormt? Of kan de buur dan klagen dat niet al zijn 'materiaal' in dezelfde staat is teruggegeven en ik kan opdraaien voor de kosten van die haag? (je weet maar nooit in ons België)

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 22 aug 2011 15:15

Korte pijn mee maken en naar vredegerecht. U heeft hem in gebreke gesteld en hij wenst niet te luisteren? Dan maar voelen...

J-Marie
Berichten: 1

#10 , 06 mar 2012 21:11

"Korte pijn en naar het vredegerecht."
Dat ben ik niet zo zeker. Wij zitten met een gelijkaardige situatie en zijn reeds jaren aan het proberen om de zaken van de buren van onze eigendom te krijgen (ze hebben trouwens een weigering gekregen op de bouwaanvraag om hun huis en andere zaken daar te zetten). De vrederechter zei tijdens het plaatsbezoek dat alles uit moest. Maar daarna keerde hij zijn karretje, en wil ons laten toegeven, stelt het aanstellen van een landmeter uit, en laat ons tegen onze wil nog eens proberen om een minnelijke overeenkomst te bereiken. Anders zal hij een raming van de kosten laten opstellen, en dat zal waarschijnlijk teveel zijn, 'aangezien ze ter goeder trouw zijn' (???), en dus stelt hij voor dat ze het kunnen overkopen, want ons stuk is toch groot genoeg. Dat het ons al zoveel gekost heeft, telt blijkbaar niet mee. Dat ze de bouwovertredingen begaan hebben, is blijkbaar geen aanwijzing dat ze niet ter goeder trouw gehandeld hebben. Dat ze onze doorgang daarmee afnemen, is blijkbaar niet belangrijk.
Als dat rechtspraak is tegenwoordig?

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 07 mar 2012 12:33

Zelf ook een hek zetten? Een tweetal cm van de scheidingslijn? En dan uw terrein heraanleggen : rommel (oude hekken, hagen,...) verwijderen en een gazonneke zaaien.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8840

#12 , 07 mar 2012 16:33

eigenlijk is deze afsluiting (nu) van u. De buurman beheert zijn goedern NIET als een goed huisvader, want hij plaatst ze op de eigendom van iemand anders.

-> Ik zou er mooie klimop langs planten en zelfs bloemen achter de afsluiting. als hij daar met zijn fikken aanzit, een PV laten opstellen bij de politie.
Want hij mag niet aan je planten/ spullen op jouw grond zitten :-)

-> als je de afslutiting er echt niet wil: afsluiting verdwijnt. Moet je buurman zich afvragen wat er op je grond wel of niet staat? Je weet niet wat er gebeurd is. en hij kan nooit een PV laten opmaken van iets wat niet op zijn grond staat. Als de politie je iets komt vragen: toon de perceelsgrens en meer info moet je niet geven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”