Zichtscherm op gemeenschappelijke afsluiting ?

Felipe911
Topic Starter
Berichten: 8

Zichtscherm op gemeenschappelijke afsluiting ?

#1 , 15 aug 2011 11:15

Zo'n 3 jaar geleden beslisten mijn buur en ik om een gemeenschappelijke afsluiting te plaatsen ( type bekaert+palen).
Mijn haag die ik ervoor zette groeit echter totaal niet door wateroverlast die van bij de buur komt ( maar dit is een andere kwestie).
Om onze privicy wat te vergroten wil ik nu een zichtzeil hangen aan onze kant van de afsluitingsdraad. Mijn buur gaat hier echter niet mee akkoord.
Graag had ik geweten of ik toestemming van hem nodig heb om deze groene doek aan te brengen, graag met een KB wettekst als bewijsmateriaal naar hem toe.
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 15 aug 2011 13:46

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, bouwvergunningen of stedenbouwkundige vergunningen, onverminderd de bepalingen van andere van toepassing zijnde regelgeving :...9° de plaatsing van de volgende afsluitingen :...b) afsluitingen met een maximumhoogte van twee meter, die bestaan uit palen en draad of draadgaas, uit één betonplaat met een maximumhoogte van 40 centimeter en draad of draadgaas, opgericht ter afsluiting van een goed. Op die afsluitingen mogen in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebouw constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals zeildoek, gevlochten kunststofstrips of rieten matten...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Art 544BW.
Art. 544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.
U heeft met andere woorden het recht om tegen uw kant van de gemeenschappelijke afsluiting die constructies te plaatsen die art 3 van van het besluit van de Vlaamse Regering van 14/04/2000 niet schenden.

Vele gemeentelijke politiereglementen hebben een dergelijke clausule ter veralgemening opgenomen in hun gemeentelijk politiereglement. Indien dit nog niet het geval is in jullie gemeente lijkt het me de moeite de burgemeester hier eens over aan te spreken.

Felipe911
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 15 aug 2011 14:11

Bedankt voor uw snelle antwoord.
Het speelt dus eigenlijk geen rol of die draad gemeenschappelijk is of niet. Dit gaat toch niet enkel om de stdebouwkundige vergunning die niet verreist is?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 aug 2011 14:16

Jawel die draad dient gemeenschappelijk te zijn, anders kan u geen aanspraak maken op eigendomsrechten.

eerste quote geeft u het recht om een zeildoek te plaatsen zonder een vergunning, tweede quote laat u toe dit op uw eigendom te doen. (maw aan uw kant van de omheining waarvoor u heeft mee betaald.)

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 15 aug 2011 14:55

Indien de omheining niet gemeenschappelijk is zijn er slechts 2 mogelijkheden:

- ofwel koopt u een deel van de omheining van uw buurman over zodat ze gemeenschappelijk wordt
- ofwel plaatst u zelf een omheining voor eigen kost op uw eigen terrein. Een draadomheining met zeildoek kan perfect op 5 cm van de gemeenschappelijke lijn geplaatst worden.

Felipe911
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 15 aug 2011 15:08

Heel hartelijk bedankt voor de duidelijke reacties !!!

Felipe911
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 16 aug 2011 11:33

Kleine update: buur beweert over een officieel document te bezitten waarin staat dat ik niets aan de gemeenschappelijke draad mag bevestigen zonder zijn toestemming

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 16 aug 2011 13:04

Aangezien het handelt over een document dat uw eigendomsrechten inperkt een kopie vragen?

Jan S
Berichten: 397

#9 , 17 aug 2011 12:31

Kleine update: buur beweert over een officieel document te bezitten waarin staat dat ik niets aan de gemeenschappelijke draad mag bevestigen zonder zijn toestemming
Misschien verkavelingsvoorschriften?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 17 aug 2011 13:23

informeren bij de afdeling stedenbouw van uw gemeente?

Felipe911
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 23 aug 2011 08:36

Bij de gemeente kunnen ze er geen uitspraak over doen al veronderstelde het hoofd van stedebouw dat het geen enkel probleem was.
Ondertussen hangt de doek langs mijn kant en is het even rustig. Heb nog geen papieren ontvangen waaruit zou blijken dat het niet mag.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”