Huishoudelijk reglement max aantal inwoners

Dabo
Topic Starter
Berichten: 6

Huishoudelijk reglement max aantal inwoners

#1 , 13 aug 2011 14:24

Hoi,

Ik bewoon zelf (als mede-eigenaar) een al iets ouder appartement waar de geluids-isolatie natuurlijk al wat gedateerd is.
Nu zijn er in het gebouw nieuwe huurders gekomen met 4 kinderen, terwijl in mijn ogen de appartementen net groot genoeg zijn voor alleenstaande of beginnende koppeltjes. Ik heb de Vlaamse wetgeving er eens op nagesurfd en naar mijn berekeningen zouden er maximum 5 mensen mogen wonen.(alhoewel het me niet duidelijk is of een inkomhal en badkamer of keuken ook als woonruimte wordt aanzien, en daarbijkomt dat dat de meeste ruimtes net boven de 4m² zijn, ja zal maar pech hebben :? )

Nu mijn vraag; kan het maximum aantal inwoners ook bepaald worden in het huishoudelijk reglement? Kwestie van het gebouw wat leefbaar te houden.

tia
Dabo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Jan Solders
Berichten: 108

#3 , 16 aug 2011 20:48

Kan het dan bepaald worden bij de verkoopsovereenkomst in de basisakte of in een verhuurovereenkomst
Zo ja , mag dit dan lager zijn dan het wettelijk toegestaande

Zie onderstaande
Deze maxima zijn vastgelegd door het Vlaams gewest en worden bepaald aan de hand van de netto totaaloppervlakte van het pand (muren, schouwen, kolommen, plinten worden niet meegerekend) en het aantal woonlokalen van het pand (leefruimtes, slaapkamer, keuken) met het plafond minimum 2.2 meter hoog waarvan de oppervlakte groter is dan 4m².

totale netto-vloeroppervlakte (in m²) van
____0 18 27 40 50 60 70 79 87 96 104
tot 18 27 40 50 60 70 79 87 96 104 112
____0_1__2_3__4_5__6__7__8__9_10 mogelijk aantal personen

aantal woonlokalen

1 2 3 4 5 6
1 2 3 5 8 10 mogelijk aantal personen (te omcirkelen)

Het laagste cijfer van beide dat de berekening oplevert is het maximaal aantal personen dat het pand mag bewonen.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 16 aug 2011 22:55

Neen, U pleegt dan een inbreuk op art. 544 BW
Art. 544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.
De meest volstrekte wijze zijn in dit geval de regels opgelegd door het Vlaams Gewest. Een dergelijk beding kan en zal als nietig beschouwd worden.

Dabo
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 22 aug 2011 12:07

bedankt voor de info

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”