AANPASSING REGLEMENT VAN MEDE EIGENDOM NIEUWE WET ME

WAKER
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: hasselt

AANPASSING REGLEMENT VAN MEDE EIGENDOM NIEUWE WET ME

#1 , 26 jul 2011 18:58

Beste,
De syndicus heeft met de toestemming van de AV, het reglement van mede eigendom laten aanpassen aan de nieuwe wet door een adov0ckaatbureel.bij nalezing van het ontwerp hiervan bemerk ik dat de bevoegdheden van de syndicus niet vconform de teksten van art 577+8 §4 -3° overgenomen werden

het contract met de syndicus is nog niet aangepast.
Moet dit contract aangevuld worden met
- de egels voor herbenoeming
- de regels voor opzeg
- de verschillende verplichtingen bij voortijdige verbreken

Mijn vraagstelling :
dient de letterlijke weergave van de tekst van de bevoegheden vermeld te worden in het regl van Mede eigendom ?

dient de syndicus ons een nieuw contract voor te leggen met de laatste wettelijke voorwaarden ?
Graag een antwoord.
Het ontwerp is nog niet ter goedkeuring voorgelegd aan de AV

vRgR
xAKER

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 27 jul 2011 07:43

Elke wijziging van de tekst van de statuten die de coördinatie van de statuten met de wet en eventuele voorgaande beslissingen van de AV conform met de nieuwe wet, overstijgt, dient afzonderlijk voorgelegd aan de AV.

Zo de syndicus meent in zijn ontwerp dat niet te moeten doen, dien de AV zijn voorstel INTEGRAALK et verwerpen en hem verzoeken om de litigieuze bepalingen eruit te halen en afzonderlijk voor te leggen.

Zo de AV dit ontwerp toch aanvaard, riskeert zij dat deze beslissingen zal vernietigd worden "omwille van een bedrieglijke beslissing".

De wetgever heeft een mandaat gegeven aan de syndicus voor de coördinatie van de statuten, niet minder maar ook niet meer.

Coördinatie van de statuten A op basis van een vorige beslissing B "in kracht van gewijsde" geeft normaal de tekst C. Dus A+B = C. Dit maakt dat B = C - A . Het moet dus mogelijk zijn uit de tekst A en B de voorgaande beslissing B af te leiden. Zo dit niet het geval is, gaat het om een verdoken aanpassing en niet om een coördinatie.

Vb:
Bij een correct coördinatie zullen de bedragen in BEF vervangen worden door de bedragen in EUR, tot 4 cijfers na de komma nauwkeurig en -zonder enige andere afronding (toepassing van de wet over de conversie naar de EUR).

Bij een aanpassing kan dit bedrag "afgerond" worden. Deze aanpassing vereist wel een afzonderlijke expliciete beslissing van de AV. Het is niet de syndicus die de statuten kan aanpassen, maar enkel expliciet de AV en impliciet de wetgever.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”