Ontzegging toegang van personen door mede eigenaar

PeJo
Topic Starter
Berichten: 2

Ontzegging toegang van personen door mede eigenaar

#1 , 21 jul 2011 23:56

Korte omschrijving situatie:

Appartementsgebouw met 5 eenheden, 4 in mijn bezit 1 in bezit van een andere persoon.

Door werkzaamheden ben zowel ik als mijn echtgenoot soms (meestal) lange dagen van huis, wij hebben dus aan de dochter van de overburen gevraagd of zij er iets mee inzit om regelmatig in onze woning te verblijven om voor de hond en de katten te zorgen.

Om 1 of andere duistere reden komt de mede eigenaar van het gebouw niet overeen met deze mensen, en wil dus de toegang ontzeggen aan de overburen als ik of mijn echtgenoot niet thuis ben. Hij heeft reeds gedreigd om de politie te bellen voor huisvrede breuk. Hij (en zijn moeder) hebben reeds deze persoon fysisch bedreigd om de toegang te ontzeggen.

Volgende vragen:

1. Kan de mede eigenaar personen de toegang tot het gebouw ontzeggen? Wetende dat zij een sleutel heeft van de voordeur en de deur naar het appartement.
2. Is er sprake van huisvrede breuk op de gemeenschappelijke delen?
3. Tot een onderlinge oplossing komen lijkt mij na een half jaar onmogelijk, wat kan er verder gedaan worden om dit op te lossen?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 jul 2011 00:00

1. Kan de mede eigenaar personen de toegang tot het gebouw ontzeggen? Wetende dat zij een sleutel heeft van de voordeur en de deur naar het appartement. Neen. Hij kan enkel toegang verbieden tot zijn privaat gedeelte van het gebouw.
2. Is er sprake van huisvrede breuk op de gemeenschappelijke delen? Neen. Tenzij daar onoirbare praktijken worden gepleegd.
3. Tot een onderlinge oplossing komen lijkt mij na een half jaar onmogelijk, wat kan er verder gedaan worden om dit op te lossen? Ingeval van agressie klacht neerleggen bij de politie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 22 jul 2011 11:29

U stelt middels een aangetekend schrijven de medeeigenaar aangetekend in gebreke dat hij middels het verhinderen van toegang tot uw woning aan door u gemandateerde derden huisvredebreuk in uw nadeel pleegt om het nog niet te hebben over belaging van derden. Dat u hem bij deze expliciet meedeelt dat deze personen uw uitdrukkelijke toestemming hebben om uw eigendom te betreden in uw afwezigheid, dat ze bij een volgende confrontatie de opdracht hebben de politie te verwittigen op basis van wiens PV en het advies van de ondertussen in de arm genomen advocaat er verdere gerechtelijke stappen zullen genomen worden.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 25 jul 2011 19:48

Juist, die 'mede-eigenaar' heeft niks te vertellen over uw eigendom noch kan hij personen die gerechtigd zijn er binnen te komen weigeren of berlemmeren.
In principe moet u hem daar zelfs niet van in kennis stellen.
Doe zoals Vandebos zegt en verwittig desnoods de kwartier/wijkinspecteur die kan misschien preventief eens een hartig woordje met die 'persoon' babbelen

PeJo
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 03 aug 2011 22:20

Hartelijk dank voor alle nuttige uitleg die ook toegepast is.

maw de medeeigenaar gaat zijn appartement verhuren en is zelf naar een ander adres verhuisd.

mvg

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 03 aug 2011 22:24

Opgeruimd staat netjes.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”