Jaarlijkse Algemene Vergadering

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Jaarlijkse Algemene Vergadering

#1 , 21 jul 2011 10:05

Het boekjaar sluit af op 31 december. Vandaag de dag heeft de syndicus nog steeds geen uitnodiging verzonden voor de jaarlijkse AV. Op mijn telefonische vraag laat hij me weten dat die waarschijnlijk ergens in de maand september zal plaatsvinden. Zijn hier wettelijke termijnen voorzien?
De afrekeningen werden wel reeds in de maand april verzonden.
Het kan toch niet dat een AV zo lang na het afsluiten van het boekjaar zal plaatsvinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#2 , 21 jul 2011 10:53

Hoe kan hij " de afrekeningen "in de maand april verzenden, als die niet eens op een AV zijn voorgelegd en goedgekeurd ?

Dit zou de eerste AV zijn sedert de nieuwe wetgeving, en vermoedelijk wringt daar het schoentje ; die eerste AV moet een periode vastleggen waarin de jaarlijkse statutaire AV moet opgeroepen worden en die eerste AV moet ook de RME oprichten, in geval er >20 kavels zijn, een moeilijk punt voor vele Raden van Bestuur van het vroegere regime, die, ongelooflijk maar waar, anders wel aan de macht blijven.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 jul 2011 10:58

Het gaat over een appartemetsgebouw met 7 mede-eigenaars in 7 appartementen.

Reclame

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#4 , 21 jul 2011 11:13

Mava 105

Er is dus geen RME, en gezien er geen AV geweeet is was er ook geen commissaris aangeduid Ben trouwens benieuwd of die syndicus een boekhouding heeft zoals het hoort, want er is inderdaad geen verplicht boekhoudplan, dus moet je niet wachten op een Koninklijk Besluit maar is de syndicus van een gebouw met <20 kavels reeds verplicht een minimum van de boekhoudingregels te respecteren. Hoe houdt hij de boekhouding bij ? Om hem dat te vragen moet je geen commissaris zijn, wel mede-eigenaar(en de cirkel is rond)
.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 jul 2011 11:48

De syndicus is een grote firma uit het Leuvense. De boekhouding is OK (heeft 3 boekhouders in dienst)
Zelf kijk ik, met nog een andere mede-eigenaar, alle fakturen 2 x per jaar na.
Het enige probleem is dat ze zeer traag zijn, zowel qua administratie als in de opvolging van de werken.
Uitvoering laat soms 1 jaar op zicht wachten na bestelling. Gelukkig dat ik dat persoonlijk nog opvolg voor de goede technische uitvoering, alhoewel ze zelf een ingenieur en een bouwtechnicus in dienst hebben.
Ik denk gewoon dat ze teveel hooi op hun vork hebben genomen, en de massa werk niet meer aankunnen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 21 jul 2011 16:56

De syndicus is een grote firma uit het Leuvense. De boekhouding is OK (heeft 3 boekhouders in dienst)
Zelf kijk ik, met nog een andere mede-eigenaar, alle fakturen 2 x per jaar na.
Het enige probleem is dat ze zeer traag zijn, zowel qua administratie als in de opvolging van de werken.
Uitvoering laat soms 1 jaar op zicht wachten na bestelling. Gelukkig dat ik dat persoonlijk nog opvolg voor de goede technische uitvoering, alhoewel ze zelf een ingenieur en een bouwtechnicus in dienst hebben.
Ik denk gewoon dat ze teveel hooi op hun vork hebben genomen, en de massa werk niet meer aankunnen.
Er dus een probleem van management. De plichtenleer van een professioneel vastgoedmakelaar specificeert:
Art. 4.
De vastgoedmakelaar moet zijn vastgoedkantoor persoonlijk en daadwerkelijk organiseren om zijn verantwoordelijkheid te kunnen opnemen. Met het oog daarop organiseert hij een controle of een continu toezicht over de personen waarvoor hij op grond van artikel 3, eerste alinea, dient in te staan.
Hij ziet erop toe dat zijn aangestelden een opleiding krijgen die enerzijds aangepast is aan de vastgoedmakelaars activiteiten die zij onder zijn gezag verrichten, en die anderzijds beantwoordt aan de deontologische verplichtingen waaraan hij onderworpen is.
Heb je dat probleem al aangekaart bij het BIV?
Heeft de betrokken syndicus een functie bij het BIV?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”