commisaris vd rekeningen

mjansen
Topic Starter
Berichten: 21

commisaris vd rekeningen

#1 , 19 jul 2011 18:03

Beste forumleden,

kan iemand me zeggen of de voorzitter van de RVM of een ander lid ook mag aangesteld worden als commissaris vd rekeningen?
Men heeft een nieuwe RVM verkozen (3 pers) + enkele reserven
was het niet beter geweest één van de reserven te laten functioneren als commissaris?
Voor de RVM is beslist dat deze ook aangesteld zijn voor 3j geld dit ook voor de commissaris?

alvast bedankt

mjansen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 19 jul 2011 19:13

"Kan iemand me zeggen of de voorzitter van de RVM of een ander lid ook mag aangesteld worden als commissaris vd rekeningen?"

Strikt genomen kan het, maar het is geen gezonde toestand wegens mogelijke belangenvermenging.

De verkiezing van een Commissaris van de Rekeningen is echter jaarlijks wettelijk verplicht.

"Jaarlijks dient er gestemd te worden over de verkiezing en de aanstelling van een Commissaris van de Rekeningen (BW art 577-8/2)."

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 19 jul 2011 22:48

Ik ben wel beide. Niet omdat ik dat zo graag wil, enkel omdat er voor de twee mandaten geen enkele andere kandidaat was.
Ik zie niet in hoe ik aan belangenvermenging kan doen als lid RVM en tegelijk Commissaris.
Als Commissaris moet ik toezicht houden op de rekeningen, als lid RVM samen met de andere leden toezicht houden op de syndicus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 jul 2011 12:15

Als lid RME kunnen er beslissingen genomen worden die een financiële impact hebben om de VME. Dan kan dat wel tot belangenneming leiden om bijvoorbeeld 'iets' verdoken te houden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 20 jul 2011 14:39

Als lid RME kunnen er beslissingen genomen worden die een financiële impact hebben om de VME. Dan kan dat wel tot belangenneming leiden om bijvoorbeeld 'iets' verdoken te houden.
Dat kan ik volmondig beamen. Elke organisatie die zichzelf respecteert en wenst te overleven heeft het financieel beheer/controle en de rest duidelijk gescheiden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 20 jul 2011 16:26

Als lid RME kunnen er beslissingen genomen worden die een financiële impact hebben om de VME. Dan kan dat wel tot belangenneming leiden om bijvoorbeeld 'iets' verdoken te houden.
In de RVM zijn we met drie. Ik kan daar dus nooit alleen beslissingen doordrukken. Tenzij de twee andere medeleden slapen kan ik via mijn mandaten van Commissaris van de rekeningen en lid van de RVM nooit ongemerkt enige belangenvermenging veroorzaken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 20 jul 2011 18:17

Als lid RME kunnen er beslissingen genomen worden die een financiële impact hebben om de VME. Dan kan dat wel tot belangenneming leiden om bijvoorbeeld 'iets' verdoken te houden.
In de RVM zijn we met drie. Ik kan daar dus nooit alleen beslissingen doordrukken. Tenzij de twee andere medeleden slapen kan ik via mijn mandaten van Commissaris van de rekeningen en lid van de RVM nooit ongemerkt enige belangenvermenging veroorzaken.
Ooit gehoord van het syndroom van Stockholm?

mjansen
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 26 jul 2011 17:57

Bedankt aan allen voor jullie antwoord onthou dus dat deze "wel degelijk jaarlijks moet verkozen worden

mvg mjansen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”