bomen tuin

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

bomen tuin

#1 , 17 jul 2011 10:32

Tuin met exclusief genot waar andere mede-eigenaars geen toegang to hebben, moet ik hun mening vragen over het omdoen van bomen?

Wij zijn zopas verhuisd en hebben een tuin met een aantal bomen die ik wens weg te halen.

Wanneer moet ik daarvoor een aanvraag doen bij de gemeente? Wat bedraagt de boete indien ik dit niet aanvraag? Voor welke bomen moet je dit aanvragen? Is dit afhankelijk van de hoogte/soort?

1 van de bomen is een den die tot boven onze woning uitsteekt en een beetje naar de woning hangt, ik had gelezen dat je voor een boom die gevaarlijk is voor de woning de brandverzekering de brandweer betaald om die weg te halen.


Weet iemand waar ik daarvoor allemaal meer informatie kan over vinden?

Ik heb 1 gebuur die het ok vindt als ik die allemaal weg doe, andere kant is een leegstaand huis. Moet ik overburen ed. ook vragen of ze dat niet erg vinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 jul 2011 12:27

Je spreekt van mede-eigenaars. Is het dan een appartementsgebouw? Ik dergelijk geval zal je zeker ook de toestemming moeten vragen op een AV aan de andere mede-eigenaars.
De aanvraag aan de gemeenst kan op ieder moment gebeuren. Dat is niet seizoensgebonden. De hoogte van een venetuele boete hangt ook af van de gemeente. Kleine bomen mag je omhakken zonder vergunning; voor dikke en hoge bomen hoef je wel een vergunning. Vraag dit na op uw gemeente. Ik denk niet dat het de taak is van de brandweer om een overhellende boom weg te halen, en nog minder dat uw brandverzekering hiervoor zou betalen.
Uw buren hebben met deze bomen geen uitstaans.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 jul 2011 12:39

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...2° met bomen begroeide oppervlakten, vermeld in artikel 3, § 1 en § 2, van het bosdecreet van 13 juni 1990 ontbossen, zoals vermeld in artikel 4, 15°, van dat decreet;3° bomen die op een hoogte van één meter boven het maaiveld een stamomtrek van één meter hebben, en geen deel uitmaken van de oppervlakten, vermeld in 2°, vellen...Art.4.2.3.De Vlaamse Regering bepaalt de lijst van de handelingen met een tijdelijk of occasioneel karakter of met een geringe ruimtelijke impact waarvoor in afwijking van artikel 4.2.1 geen stedenbouwkundige vergunning vereist is.”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

“Art.6.1.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor :1° het vellen van hoogstammige bomen, op voorwaarde dat aan al de volgende vereisten voldaan is :a) ze maken geen deel uit van een bos;b) ze liggen in een woongebied in de ruime zin, in een agrarisch gebied in de ruime zin of in een industriegebied in de ruime zin, en niet in een woonparkgebied; c) ze liggen binnen een straal van maximaal 15 meter rondom de vergunde woning, de vergunde landbouwbedrijfswoning of landbouwbedrijfsgebouwen of de vergunde bedrijfswoning of bedrijfsgebouwen...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 18 jul 2011 13:11

Maar gemeenten kunnen wel afwijken van bovenstaande regels en toch een vergunningsplicht opleggen voor het rooien van om het even welke boom?

Jan S
Berichten: 397

#5 , 18 jul 2011 16:05

Maar gemeenten kunnen wel afwijken van bovenstaande regels en toch een vergunningsplicht opleggen voor het rooien van om het even welke boom?
Inderdaad. Doe hiervoor best eens navraag bij de betrokken miileudienst.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”