klimop

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

klimop

#1 , 11 jul 2011 20:22

De afscheiding tussen mijn tuin en één van de buren bestaat uit een draadafsluiting van ongeveer 1,90 m hoog, begroeid met klimop. Deze afsluiting is gemeenschappelijk, ze staat op de scheidingslijn.
Mijn buur onderhoudt zijn tuin volstrekt niet. Ziet eruit als een oerwoud. Nu heb ik vastgesteld dat de klimop van de afsluiting verder woekert over zijn grond en begint door te groeien naar een andere buur (dus buur van mijn buur). Kan die andere buur mij voor iets aanklagen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 11 jul 2011 21:52

Mijn inziens zal hij eerst de buur dienen aan te spreken, deze heeft immers de verantwoordelijkheid zijn tuin te onderhouden, inclusief zijn deel van de gemeenschappelijke afsluitingen.

Het is toegelaten een draadafsluiting te laten begroeien met klimop.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 11 jul 2011 22:57

Aanvulling: de betonplaat en de draadafrastering staan exact op de scheidingslijn, maar de wortels van de klimop staan wel langs mijn zijde van de betonplaat (10 cm ervan verwijderd).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 11 jul 2011 23:33

Lees eens het politiereglement van je gemeente na om te kijken of draadafrastering met klimop wordt beschouwd als een levende haag of niet?

Tot op heden heeft de buur nog nooit bezwaar aangetekend tegen de klimop?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 jul 2011 10:14

‘de wortels van de klimop staan wel langs mijn zijde van de betonplaat (10 cm ervan verwijderd)’ houdt in dat de klimop van u is.

Groeit die klimop over uw buurmans erf dan kan hij (analogisch) doen naleven : “Art.37.Degene over wiens eigendom takken van ‘bomen’ van een nabuur hangen ,kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...“(7 oktober 1886 Veldwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 13 jul 2011 11:06

één van de kenmerken van klimop is wel dat ongeacht waar de stengels de grond raken ze wortel schieten.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 13 jul 2011 20:18

Mijn verwarring en twijfel is nu nog groter. Even resumeren voor de duidelijkheid:

1. Ik en mijn buur beslissen samen om op de scheiding een gemeenschappelijke afsluiting te plaatsen.
2. Het type dat we gezamenlijk kiezen is een vlechtscherm met onderaan een betonplaat (zeer courant type afsluiitng).
3. Dan beslissen we het vlechtwerk te laten begroeien met klimop. Omdat klimop niet in de betonnen scheidingplaat kan worden geplant heeft het tuinbedrijf de plantjes toevallig langs mijn kant van de betonplaat geplant.
4. Ik onderhoud de klimop perfect langs mijn zijde. Mijn buurman doet niets. Resultaat: de tuin van buurman is grotendeels begroeid met verwilderde klimop. Geen probleem, buurman maakt hier geen scene over (kan hij ook niet want hij heeft mee beslist om de klimop aan te planten), het kan hem allemaal niet schelen.
5. Na 8 jaren doorgroeien begint de klimop vanuit de tuin van de buurman (dus niet vanuit mijn tuin) in de tuin van een derde te groeien. Die derde tuin grenst enkel aan de tuin van mijn buurman, niet aan mijn tuin.

Wat ik me nu afvraag is of die derde mij verantwoordelijk kan stellen omdat de klimop waarvan de oorspronkelijke wortels zich op mijn grond bevinden door gebrek aan onderhoud vanwege mijn buurman zich een weg van 30 meter (!) door diens tuin heeft gebaand alvorens door een afsluiting te groeien die zich bevindt tussen de tuin van mijn buur en de tuin van de derde. Aangezien die derde bekend staat als moeilijk type zou het me niet verwonderen dat hij bij mij komt klagen.

Volgens mij kan men mij niet verantwoordelijk stellen voor gebrek aan onderhoud van de tuin van mijn buur. De klimop "hangt niet over", hij kruipt voort over de grond en maakt steeds weer nieuwe wortels. De wortels van de klimop die tot in de tuin van de derde is gegroeid bevinden zich niet in mijn tuin maar wel in de tuin van de buur.

In de gemeentelijke reglementen vind ik hierover niets terug.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 13 jul 2011 21:21

Staat dat ergens op papier dat jullie beide beslist hebben de afscheiding met klimop te laten begroeien? Bv factuur tuinbedrijf?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 13 jul 2011 21:38

Staat dat ergens op papier dat jullie beide beslist hebben de afscheiding met klimop te laten begroeien? Bv factuur tuinbedrijf?
In de verkavelingsvoorschriften staat dat de afsluitingen tussen de percelen verplicht gemeenschappelijk zijn en op de scheidingslijn moeten staan.
Met de rechtstreekse buur (die dus geen problemen veroorzaakt) is alles mondeling afgesproken. Ik heb alles zelf betaald. Het is een zeer lange afsluiting en de buur beschikte niet over de financiële middelen om de helft te betalen. Deze afsluiting vervangt een voorgaande die door ouderdom deels ingestort was.
In de tuin van mijn buurman is ongeveer 1500 vierkante meter door de klimop bedekt. Die klimop heeft over een breedte van 40 meter de tuin van zijn andere buurman bereikt.
Ik heb dat nu eerst ontdekt en ik schrok me een aap.....
Mijn buurman (hoge leeftijd) doet absoluut niets meer aan het onderhoud van zijn tuin sedert het overlijden van zijn echtgenote (18 jaar geleden!!!).

Wegens de totale verwildering van buurman's tuin is de klimophaag langs zijn kant niet (meer) bereikbaar. Mijn tuinier weigert zich een weg te banen door de tuin van mijn buurman.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 14 jul 2011 00:11

Mocht de buur van de buur beginnen opmerkingen te of eventueel zelfs bij de vrederechter langs te gaan dan lijkt het me opportuun om de vrederechter uit te nodigen een plaatsbezoek te brengen aan de tuin in kwestie om zich te vergewissen van de volledige toestand van de tuin. Het lijkt me duidelijk dat hieruit zal blijken bij wie de verantwoordelijkheid voor de problemen van de buur van de buur ligt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”