verkrijgende verjaring?

Alpaca
Topic Starter
Berichten: 18

verkrijgende verjaring?

#1 , 04 jan 2007 16:19

Ik zit in de knoop met volgend probleem:

Twee broers erven een ouderlijk huis. Ze komen onderling overeen dat de ene broer in het huis gaat wonen. Kan deze broer na 30 jaar volwaardig eigenaar worden door verkrijgende verjaring?

Hopelijk weet iemand hier een oplossing voor...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 jan 2007 14:10

?Art.2219.Verjaring is een middel om, door verloop van een zekere tijd en onder de voorwaarden die de wet bepaalt, iets te verkrijgen of...Art.2236.Zij die voor een ander bezitten, kunnen nooit, door welk tijdsverloop ook, iets door verjaring verkrijgen.Alzo kunnen de huurder, de bewaarnemer, de vruchtgebruiker, en alle anderen, die de zaak van de eigenaar ter bede onder zich hebben, deze niet door verjaring verkrijgen.?(=Burgerlijk Wetboek).

?Ze komen onderling overeen dat de ene broer in het huis gaat wonen? houdt in de bewoner voor een ander,met name voor de onverdeeldheid,het huis bezit en het aldus niet door verjaring kan verkrijgen.Om betwistingen daarover te voorkomen wordt dit best schriftelijk vastgelegd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Alpaca
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 06 jan 2007 17:50

Hallo,

Dat "voor een ander bezitten" heb ik eigenlijk nooit goed begrepen. Ik begrijp niet goed wat hiermee bedoeld wordt en het staat niet goed uitgelegd in mijn cursus zakenrecht. Kan iemand die eventjes uitleggen a.u.b.?

Verder vraag ik me af: zou er verschil zijn als er een huurcontract zou gesloten worden? Ik denk van niet, aangezien een huurder slechts een detentor is en een detentor een zaak niet door verkrijgende verjaring kan krijgen. Is dit juist?

Bedankt voor het antwoord trouwens!

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”