Syndicus tegelijk makelaar

Trudo
Topic Starter
Berichten: 11

Syndicus tegelijk makelaar

#1 , 10 jul 2011 18:58

De syndicus in onze woonblok met 100 appartementen beheert de blokpolis vanuit zijn eigen makelaarskantoor. Zo beslist hij eigengereid of er bij een schadegeval wel of niet aangifte wordt gedaan bij de verzekeringen. Op vragen om vaststellingen te laten doen door een bouwkundig expert van die verzekering komt zelfs geen antwoord. Zo komen hier intussen enkele belangenvermengingen naar voor.

Mijn vraag : mag een syndicus tegelijk verzekeringsmakelaar zijn voor het gebouw dat hij beheert ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 jul 2011 20:11

Als de av zich tijdens een vergadering akkoord heeft verklaard dat de polis bij hem afgesloten wel.

Trudo
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 10 jul 2011 21:15

Als de av zich tijdens een vergadering akkoord heeft verklaard dat de polis bij hem afgesloten wel.
OK, dank voor uw antwoord.

Maar wat kan ik ondernemen als ik (bouwkundige) met een duidelijk geval van externe infitraties zit, terwijl hij (boekhouder) bij hoog en bij laag beweert dat het om condensatie gaat.

Hij geeft de zaak niet aan bij de verzekering omdat hij dan verlies aan premie doet. Hij denkt ervan af te komen met een pot verf (cache-misère). Moet ik dan zélf die verzekering aanschrijven ?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 10 jul 2011 23:15

hmmm iets voor Luc of Pedro.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 11 jul 2011 00:13

Het meest eficient:
http://www.ombudsman.as/nl/home/index.asp

Maar je moet vooraf je schade schriftelijk aangegeven hebben bij de syndicus-makelaar.

En liefst je blokpolis gegevens kennen.
Ook is het nuttig je de gegegevsn van je makelaar vindt (of niet) op één van de lijsten van de site http://www.fsma.be/nl.aspx

Trudo
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 11 jul 2011 09:37

Het meest eficient:
http://www.ombudsman.as/nl/home/index.asp

Maar je moet vooraf je schade schriftelijk aangegeven hebben bij de syndicus-makelaar.

En liefst je blokpolis gegevens kennen.
Ook is het nuttig je de gegegevsn van je makelaar vindt (of niet) op één van de lijsten van de site http://www.fsma.be/nl.aspx
Hartelijk dank, ik ga dit eens proberen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 11 jul 2011 10:19

Als de av zich tijdens een vergadering akkoord heeft verklaard dat de polis bij hem afgesloten wel.
En op alle JAV vanaf 01.09.2011 dient de AV te bevestigen kennis te hebben genomen van deze belangenvermenging EN ermee akkoord te gaan (Art. 577-8 §4 14° EN 15°).
Punt op de dagorde te plaatsen door de syndicus uit eigen initiatief, zoniet is het contract met de makelaar mogelijks vernietigbaar via de rechter.

Pedro
Berichten: 735

#8 , 11 jul 2011 12:44

Als de av zich tijdens een vergadering akkoord heeft verklaard dat de polis bij hem afgesloten wel.
OK, dank voor uw antwoord.

Maar wat kan ik ondernemen als ik (bouwkundige) met een duidelijk geval van externe infitraties zit, terwijl hij (boekhouder) bij hoog en bij laag beweert dat het om condensatie gaat.

Hij geeft de zaak niet aan bij de verzekering omdat hij dan verlies aan premie doet. Hij denkt ervan af te komen met een pot verf (cache-misère). Moet ik dan zélf die verzekering aanschrijven ?
U heeft als mede-eigenaar het recht om zelf aangifte te doen bij de verzekeraar van het gebouw. U moet de makelaar of de syndicus hierin niet kennen, al is dat hiërarchisch wel de gebruikelijke weg.
Als de syndicus-makelaar evenwel niet wil, dan neemt u zelf het initiatief hiertoe.
Verder zou ik EN de VME EN de syndicus in persoonlijke naam aangetekend aanschrijven en dit in die zin dat u naar de VME toe meldt dat wanneer door haar stilzitten schade ontstaat of wanneer de bestaande verder uitbreiding zou kennen, en dit omwille van een gebrek aan een gemeenschappelijk deel, dat u de VME op basis van artikel 1384, 1° B.W. (als bewaarder van de gemeenschappelijke zaak) aansprakelijk houdt voor de huidige en/of toekomstige schade (uitbreiding), incluis mogelijk mindergenot.
Naar de syndicus toe meldt u dat u hem omwille van het niet bewarend optreden/ omwille van zijn stilzitten persoonlijk aansprakelijk houdt wanneer hierdoor schade is ontstaan of zou ontstaan en/of verder zou uitbreiden.

Maan hem als vertegenwoordiger van de VME aan om asap bewarend op te treden/daden van voorlopig beheer te stellen, namelijk er voor zorgen dat de oorzaak wordt opgezocht en (tijdelijk) wordt weggenomen.

Zet hier een korte deadline op. Respecteert hij dit niet, dan raad ik u aan om beroep te doen op een advocaat, deskundige,...

Zolang de oorzaak niet (voorlopig) is weggenomen, zal de verzekeraar immers normaal ook geen expertise gelasten en dus niet tussenkomen.

Trudo
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 11 jul 2011 14:20

Prachtige antwoorden ! Hier kan ik dus mee verder. Dankuwel !

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”