'Blokpolis' voor appartementsgebouwen

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

'Blokpolis' voor appartementsgebouwen

#1 , 10 jul 2011 16:26

Zoals iedereen hier weet hebben alle appartementsgebouwen een blokpolis, maar is zo'n blokpolis wel voldoende?
Is het aangeraden dat een eigenaar zelf nog een blokpolis neemt? (Sommige verzekeringsmaatschappijen hebben speciale voorwaarden voor dergelijke situaties.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 jul 2011 17:50

Eigenaar kan voor zijn eigen appartement nog extra's laten verzekeren. Maar het hele gebouw met een tweede blokpolis nogmaals laten verzekeren op eigen kosten is wel wat duur. Voor de gemene delen moet de VM beslissen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 jul 2011 19:59

Nee, nee, het gaat niet om een tweede, maar een 'bijkomende' verzekering door de eigenaar. Voorbeeld van KBC:

Code: Selecteer alles

Nieuwe formule voor eigenaars van een appartement Biedt een syndicuspolis voldoende garanties voor de eigenaars? U bent eigenaar van een appartement en de syndicus die verantwoordelijk is voor het beheer van het gebouw sloot in naam van iedere mede-eigenaar een brandverzekering. Volstaat die voor u? Wat met verbeterings- of verfraaiingswerken die u uitvoerde? De syndicuspolis gaat meestal uit van een gemiddelde waarde per appartement. En wat met de dekkingen en vergoedingsgrenzen? Bent u 100% zeker? KBC ontwikkelde daarom een nieuwe formule, speciaal voor u als mede-eigenaar met een syndicuspolis. Voordelen U krijgt 60% korting op het normale tarief 'eigenaar'. Verbeterings- en verfraaiingswerkzaamheden, evenals onderverzekering (tot 20%), worden meeverzekerd. U bent ten volle beschermd door de formule ‘alle risico’s’ van de KBC-Woningpolis. KBC vergoedt u boven op de vergoedingsgrenzen van de syndicuspolis. Kenmerken Geen onaangename verrassingen bij schade, u bent volledig verzekerd. Geen onzekerheid over de verzekerde risico's. Uw gebouw en inboedel zijn verzekerd in één polis.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 11 jul 2011 12:56

Nee, nee, het gaat niet om een tweede, maar een 'bijkomende' verzekering door de eigenaar. Voorbeeld van KBC:

Code: Selecteer alles

Nieuwe formule voor eigenaars van een appartement Biedt een syndicuspolis voldoende garanties voor de eigenaars? U bent eigenaar van een appartement en de syndicus die verantwoordelijk is voor het beheer van het gebouw sloot in naam van iedere mede-eigenaar een brandverzekering. Volstaat die voor u? Wat met verbeterings- of verfraaiingswerken die u uitvoerde? De syndicuspolis gaat meestal uit van een gemiddelde waarde per appartement. En wat met de dekkingen en vergoedingsgrenzen? Bent u 100% zeker? KBC ontwikkelde daarom een nieuwe formule, speciaal voor u als mede-eigenaar met een syndicuspolis. Voordelen U krijgt 60% korting op het normale tarief 'eigenaar'. Verbeterings- en verfraaiingswerkzaamheden, evenals onderverzekering (tot 20%), worden meeverzekerd. U bent ten volle beschermd door de formule ‘alle risico’s’ van de KBC-Woningpolis. KBC vergoedt u boven op de vergoedingsgrenzen van de syndicuspolis. Kenmerken Geen onaangename verrassingen bij schade, u bent volledig verzekerd. Geen onzekerheid over de verzekerde risico's. Uw gebouw en inboedel zijn verzekerd in één polis.
Een 'syndicuspolis' zoals KBC dit noemt, bestaat niet. Het gaat om een globale gebouwpolis die op naam van de VME staat en niet op naam van de syndicus. Aangezien deze gebouwpolis zowel de privatieve als gemeenschappelijke onroerende goederen verzekert, had ik graag eens geweten hoe KBC de extra dekking voor de gemeenschappelijke delen gaat verzekeren? Deze kunnen immers niet afzonderlijk worden opgenomen. Bijkomend heeft zulke polis geen zin wanneer het onroerend verzekerd kapitaal voldoende is en/of wanneer de evenredigheidsregel op basis van een rooster is afgeschaft of wanneer op basis van een schatting door een expert van de verzekering het kapitaal werd begroot. In die gevallen zal immers bij onvoldoende verzekerd kapitaal de verzekeraar toch in nieuwbouwwaarde (eventueel verminderd met sleet) moeten uitbetalen. Ik adviseer steeds om het verzekerd kapitaal door een expert te laten vaststellen/te laten begroten.
Het kan idd. wel gebeuren dat er in een appartement luxe (meer)werken werden uitgevoerd waardoor voor het betreffende pand de verzekerde waarde (op basis van de aandelen binnen de gemeenschap) ontoereikend is. Bijvoorbeeld wanneer de badkamer volledig in de marmer werd uitgevoerd,... In die gevallen is het aan de eigenaar om de meerwaarde privatief extra te laten verzekeren waarbij hij best kopie van de polis hiervoor aan de verzekeraar van het gebouw en syndicus overmaakt.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 jul 2011 16:57

De gemeenschappelijke delen worden niet verzekerd door die bijkomende polis, enkel uw appartement.
In mijn geval zijn er 3 VME's in 1 appartementsgebouw (verschillende huisnummers) die ieder hun eigen blokpolis hebben. In onze blokpolis staat een verzekerde waarde van +- 4.700.00 EUR. Er zijn in totaal 35 eigenaars. Als ik elk appartement schat aan 200.000 EUR dan zit ik aan een totaalprijs van 7.000.000 EUR. Dan lijkt er mij toch een probleem te zijn met de verzekerde waarde (vrij zwaar onderverzekerd).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 11 jul 2011 18:49

De gemeenschappelijke delen worden niet verzekerd door die bijkomende polis, enkel uw appartement.
In mijn geval zijn er 3 VME's in 1 appartementsgebouw (verschillende huisnummers) die ieder hun eigen blokpolis hebben. In onze blokpolis staat een verzekerde waarde van +- 4.700.00 EUR. Er zijn in totaal 35 eigenaars. Als ik elk appartement schat aan 200.000 EUR dan zit ik aan een totaalprijs van 7.000.000 EUR. Dan lijkt er mij toch een probleem te zijn met de verzekerde waarde (vrij zwaar onderverzekerd).
Hoeveel jaar geleden werd dat bedrag vastgesteld. Het wordt jaarlijks geïndexeerd, de verzekerde waarde kan intussen dus heel veel hoger liggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 11 jul 2011 19:57

float, uw rekening is wat kort door de bocht. In de aankoopprijs van 200.000 € zit ook een grondwaarde, en die grondwaarde hoef je niet te verzekeren.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 jul 2011 06:16

De gemeenschappelijke delen worden niet verzekerd door die bijkomende polis, enkel uw appartement.
In mijn geval zijn er 3 VME's in 1 appartementsgebouw (verschillende huisnummers) die ieder hun eigen blokpolis hebben. In onze blokpolis staat een verzekerde waarde van +- 4.700.00 EUR. Er zijn in totaal 35 eigenaars. Als ik elk appartement schat aan 200.000 EUR dan zit ik aan een totaalprijs van 7.000.000 EUR. Dan lijkt er mij toch een probleem te zijn met de verzekerde waarde (vrij zwaar onderverzekerd).
Hoeveel jaar geleden werd dat bedrag vastgesteld. Het wordt jaarlijks geïndexeerd, de verzekerde waarde kan intussen dus heel veel hoger liggen.
Dat staat in de polis van 2010.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#9 , 12 jul 2011 06:38

float, uw rekening is wat kort door de bocht. In de aankoopprijs van 200.000 € zit ook een grondwaarde, en die grondwaarde hoef je niet te verzekeren.
Het zijn geen nieuwbouwappartementen dus er wordt geen onderscheid gemaakt tussen grondprijs & constructieprijs.
Als ik mijn aandeel (314/10000) verreken naar de verzekering toe, zou dit willen zeggen dat ik slechts +- 145.000 EUR zou verkrijgen. Als het appartement dan 200.000 EUR heeft gekost dan zou dit tot gevolg hebben dat a) er een 'verlies' wordt geleden van 55.000 EUR minimum en b) niettegenstaande er is verzekerd voor 'uitgebreide nieuwwaarde', het mij zou verbazen dat 35 appartementen zouden heropbouwd worden voor 4.700.000 EUR.

Vergis ik mij hierin?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 12 jul 2011 09:36

Ja. De waarde van het terreinkan in se niet verzekerd worden in het kader van een '"blokpolis", en dat zowel voor het Gravensteen als voor een appartementsgebouw van 2011.

Opgelet: het Ministerie van Financiën past nog steeds artikel 577 bis van 1924 toe voor wat betreft de mede-eigendom. Ik baseer mij hiervoor op een zeer officieel document die ik per aangetekende brief van hen heb ontvangen einde vorige mand (juist op tijd voor mijn belastingbrief), na de aankoop van een privatief kavel op 24.12.2010. Voor hen die toegang hebben tot zo'n document: lees eens aandachtig de kleine tekst met de "technische uitleg".

Pedro
Berichten: 735

#11 , 12 jul 2011 10:51

float, uw rekening is wat kort door de bocht. In de aankoopprijs van 200.000 € zit ook een grondwaarde, en die grondwaarde hoef je niet te verzekeren.
Het zijn geen nieuwbouwappartementen dus er wordt geen onderscheid gemaakt tussen grondprijs & constructieprijs.
Als ik mijn aandeel (314/10000) verreken naar de verzekering toe, zou dit willen zeggen dat ik slechts +- 145.000 EUR zou verkrijgen. Als het appartement dan 200.000 EUR heeft gekost dan zou dit tot gevolg hebben dat a) er een 'verlies' wordt geleden van 55.000 EUR minimum en b) niettegenstaande er is verzekerd voor 'uitgebreide nieuwwaarde', het mij zou verbazen dat 35 appartementen zouden heropbouwd worden voor 4.700.000 EUR.

Vergis ik mij hierin?
Ik verwijs naar mijn vorige antwoord. Als de evenredigheidsregel werd afgeschaft of wanneer het zgn. excedent van toepassing is, dan moet bij verlies de verzekeraar in nieuwbouwwaarde minus vetusteit uitbetalen bij een gedekt schadegeval. Het excedent is nu net mijn punt om het verzekerde onroerende kapitaal door een expert van de maatschappij te laten vaststellen. Dit houdt immers in dat wanneer de maatschappij zelf het verzekerde kapitaal te laag geschat heeft, deze toch hoger moet uitkeren.

In geval van het rooster laat de verzekeraar dikwijls zonder controle de individuele eigenaars de vragenlijst zelf invullen wat als risico inhoudt dat er zaken niet (correct) worden vermeld, dat dingen vergeten worden, enz.... waarop nadien bij een schadegeval de verzekeraar zich dan mogelijks gaat baseren om niet of beperkt uit te betalen.

Zoals door een andere poster terecht aangehaald wordt ook best nagekeken of de ABEX index bij aanvang van de polis geïndexeerd wordt. Want bij niet indexatie kan ook dit tot oververzekering leiden.

In de aangehaalde optiek zie ik dus het nut van die extra verzekering totaal niet in. Maar ik leer graag bij, dus als KBC mij kan overtuigen van het nut van haar syndicuspolis, dan lees ik het graag.

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 12 jul 2011 11:05

Ja. De waarde van het terreinkan in se niet verzekerd worden in het kader van een '"blokpolis", en dat zowel voor het Gravensteen als voor een appartementsgebouw van 2011.

Opgelet: het Ministerie van Financiën past nog steeds artikel 577 bis van 1924 toe voor wat betreft de mede-eigendom. Ik baseer mij hiervoor op een zeer officieel document die ik per aangetekende brief van hen heb ontvangen einde vorige mand (juist op tijd voor mijn belastingbrief), na de aankoop van een privatief kavel op 24.12.2010. Voor hen die toegang hebben tot zo'n document: lees eens aandachtig de kleine tekst met de "technische uitleg".
Wat bedoel je met dat tweede?

float
Topic Starter
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#13 , 12 jul 2011 11:31

float, uw rekening is wat kort door de bocht. In de aankoopprijs van 200.000 € zit ook een grondwaarde, en die grondwaarde hoef je niet te verzekeren.
Het zijn geen nieuwbouwappartementen dus er wordt geen onderscheid gemaakt tussen grondprijs & constructieprijs.
Als ik mijn aandeel (314/10000) verreken naar de verzekering toe, zou dit willen zeggen dat ik slechts +- 145.000 EUR zou verkrijgen. Als het appartement dan 200.000 EUR heeft gekost dan zou dit tot gevolg hebben dat a) er een 'verlies' wordt geleden van 55.000 EUR minimum en b) niettegenstaande er is verzekerd voor 'uitgebreide nieuwwaarde', het mij zou verbazen dat 35 appartementen zouden heropbouwd worden voor 4.700.000 EUR.

Vergis ik mij hierin?
Ik verwijs naar mijn vorige antwoord. Als de evenredigheidsregel werd afgeschaft of wanneer het zgn. excedent van toepassing is, dan moet bij verlies de verzekeraar in nieuwbouwwaarde minus vetusteit uitbetalen bij een gedekt schadegeval. Het excedent is nu net mijn punt om het verzekerde onroerende kapitaal door een expert van de maatschappij te laten vaststellen. Dit houdt immers in dat wanneer de maatschappij zelf het verzekerde kapitaal te laag geschat heeft, deze toch hoger moet uitkeren.

In geval van het rooster laat de verzekeraar dikwijls zonder controle de individuele eigenaars de vragenlijst zelf invullen wat als risico inhoudt dat er zaken niet (correct) worden vermeld, dat dingen vergeten worden, enz.... waarop nadien bij een schadegeval de verzekeraar zich dan mogelijks gaat baseren om niet of beperkt uit te betalen.

Zoals door een andere poster terecht aangehaald wordt ook best nagekeken of de ABEX index bij aanvang van de polis geïndexeerd wordt. Want bij niet indexatie kan ook dit tot oververzekering leiden.

In de aangehaalde optiek zie ik dus het nut van die extra verzekering totaal niet in. Maar ik leer graag bij, dus als KBC mij kan overtuigen van het nut van haar syndicuspolis, dan lees ik het graag.
Bedankt voor de nuttige info. Ik zal de syndicus vragen hoe het bedrag werd vastgesteld en indien nodig dat hij moet overgaan tot een aanvraag bij KBC om een expert de waarde te laten beoordelen.

1:
Is de polis van het aanpalende 'appartementsgebouw' ook van belang?

2:
Stel dat door mijn fout brand wordt veroorzaakt in het gebouw. Ik zal waarschijnlijk aansprakelijk gesteld worden. Hoe wordt dat afgehandeld op gebied van het gebouw en de inboedel (van mij en de andere mede-eigenaars)? Komt dan ook mijn verzekering burgerlijke aansprakelijkheid in het zicht?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 12 jul 2011 20:56

Om dat te weten moet u de blokpolis bestuderen.
In de gevallen mij bekend omvat de blokbrandpolis ook een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.
Dat deel van de verzekering dekt de verantwoordelijkheid van de gemeenschap van eigenaars naar belendende gebouwen toe, alsook de aansprakelijkheid tegenover ieder privatief deel en omgekeerd de aansprakelijkheid van elk privatief tov de andere privatieven en de gemeenschappelijke delen.

Antw. deel 2 van uw vraag: de brandschade wordt vergoed door blokpolis (ook die aan uw appartement)
Wat de meubelen betreft: blokpolis vergoedt uw inboedel niet (daarvoor moet u persoonlijk een aparte verzekering afsluiten) maar wel de schade aan de inboedel van de andere appartementen (= deel burgerlijke aansprakelijkheid van de blokpolis).
Maar om zekerheid te hebben moet u de polis grondig lezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#15 , 13 jul 2011 09:18

... Dat deel van de verzekering dekt de verantwoordelijkheid van de gemeenschap van eigenaars naar belendende gebouwen toe ...
De gemeenschap van eigenaars werd afgeschaft op 01.08.1995 en vervangen door de rechtspersoon "VME".

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”