Gemeenschappelijke haag snoeien

Portos47
Topic Starter
Berichten: 4

Gemeenschappelijke haag snoeien

#1 , 05 jul 2011 17:00

De haag tussen onze eigendom is gemeenschappelijk. Sinds een tiental jaren snoei ik de bovenkant van de haag - ingevolge de verkavelingsvoorschriften maximum twee meter hoog. De snoei gaat over de volledige breedte en lengte van de haag. De nabuur vertikt het nu om de buitenste kant langs zijn kant te snoeien. Met het gevolg dat de takken reeds een duidelijke hoogte van ongeveer een halve meter boven de voorziene twee meter hebben. Mogen we de snoei van deze takken er bij nemen zonder de nabuur hiervan op de hoogte te brengen ? Indien wij dit toch doen kan hij ons aanklagen bij de vrederechter ?

Alvast bedankt voor de respons,

Portos47

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 jul 2011 15:20

Hem aangetekend in gebreke stellen...
Verkavelingsvergunning en wat zegt de gemeente???
U kan hem voor de vrederechter dagen wegens het niet voldoen aan de voorwaarden ( eerst als verzoening) indien niet komtof geen verzoening wordt dadelijk over gegaan tot beslissing.
u kan in bijlage bij Vandebos een copie aanvraag (gerechtelijke) aktie vinden.

Portos47
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 06 jul 2011 21:19

Dag Franciscus,

Ik ben verheugd op de respons. Zoals in mijn bericht is ingevolge de verkavelingsvoorschriften een gemeenschappelijke haag VERPLICHT achteraan vanaf de achtergevel. Deze mag slechts maximum 2 meter hoog zijn. Heb ondertussen te horen gekregen dat ingevolge artikel 33 van het veldwetboek ELKE nabuur verplicht is de gemeenschappelijke haag te onderhouden en dienen de eventuele kosten te worden gedeeld. De gemeente heeft dus mijn inziens hier geen inspraak.

Ik vermoed echter dat ik, zoals U beaamt, eerst een aangetekend schrijven zal dienen te laten geworden met de vraag de haag te onderhouden en desnoods het laten doen en de kosten ervan te delen. Of dit ik kan verplichten is een andere zaak. Dit zal zeker niet in goede aarde vallen want gemakkelijk zijn ze niet. Ik vermoed dat zij het recht hebben hun kant zelf te doen zonder te moeten deel in de kosten.

Of de vrederechter onze grieven zal aanvaarden is een andere zaak (ben der niet zo goed van op de hoogte) maar eerlijkheidshalve dient hij toch de wet op te volgen, of niet ?

In ieder geval, Franciscus, ben ik U van harte dankbaar voor het antwoord.

Mvg, Portos47

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 06 jul 2011 23:04

Gemeente 'kan' regels hebben opgelegd dus dat is dan extra meegenomen.
Zich niet houden aan de verkavelingsvergunning kan indien opgenomen in een gemeentelijk BPA ( oude terminologie) WEl afgedwongen worden gezien er dan 'straffen = overtreding) op staat ( gemeentelijk politiereglement.

Wat de burgerlijke procedure betreft dat is dan voor de (vrede)rechter.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 07 jul 2011 00:37

Voor de vrederechter eerst in verzoening dagen. U kan dit met een gewone brief gericht aan de vrederechter met daarin het verzoek X op te roepen in verzoening vanwege het probleem Y. Op de meeste griffies van vredegerecht kan je tegenwoordig een invulformuliertje afhalen voor oproepen in verzoening.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”