Kadasterprobleem

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

Kadasterprobleem

#1 , 02 jan 2007 22:46

Ik heb enkele jaren geleden een handelspand gekocht met bijhorende parking, appartementen...
Een deel van de appartementen is in mede-eigendom (verplichte onverdeeldheid) met een andere eigenaar.

de parking is volledig in mijn bezit en volgens de basisakte heeft de parking een eigen kadasternummer. (In totaal waren er 4 kadasternummers voor het geheel)

Nu blijkt bij een navraag dat het hele pand nu beschreven staat onder 1 kadasternummer (gewijzigd na verkoop) wat volgens mijn notaris niet kan omdat ik de parking volledig bezit en dit een eigen kadasternummer dient te hebben.

Wat kan ik doen om te vermijden dat ik een splitsing moet aanvragen met de nodige kosten tot gevolg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 03 jan 2007 08:22

Ofwel is er iemand op het registratiekantoor die iets over het hoofd gezien heeft, ofwel heeft er iemand op de kadastercontrole te snel willen werken.

Ook al werken beide diensten (registratie en kadaster) nu onder ??nzelfde leidng, toch blijven het verschillende diensten.

De gemakkelijkste weg is volgens mij de volgende:
* neem een kopie van de basisakte ?n van je aankoopakte
* stuur die op naar het registratiekantoor bevoegd volgens de ligging van het goed + een briefje waarin je zegt dat u wel enige (en volle) eigenaar bent van bepaalde onderdelen van het complex, maar dat er ook een onverdeeldheid bestaat voor andere delen. Vraag of de registratie wil nagaan of zij in haar bestanden de juiste overdrachten heeft staan.

Zo de registratie de fout maakte, dan zullen zij die herstellen en volgt het kadaster automatisch.

Zo de registratie juist werkte, vraag dan of zij aan het kadaster willen vragen de juiste eigendommen te noteren bij de juiste eigenaars.
Opgelet: indien u met meerdere eigenaars bent elk voor eenzelfde deel, dan kan u kiezen (altijd, ook later) wie bovenaan staat in de lijst van eigenaars en aan wie dus het aanslagbiljet OV voor de onverdeeldheid wordt toegestuurd. (heeft de ?ne meer dan de andere, dan komt deze met het grootste deel eerst te staan).

Vraag of men u met een telefoontje wil verwittigen wanneer de correctie gebeurd is (in elk geval zal het kadaster aparte perceelnummers moeten toekennen in functie van de verschillende delen van het goed met verschillende eigenaars). Er mogen hier geen kosten mee gepaard gaan, voor zover natuurlijk de akten juist zijn.

(onder andere) Bij ontvangst van uw aanslagbiljetten onroerende voorheffing kunt u nagaan wat de nieuwe perceelnummers zijn en of de zaken dan in orde zijn.

Geef die mensen wat tijd om het uit te zoeken.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”