rme bij commerciële en residentiële deelverenigingen ?

Cheops
Topic Starter
Berichten: 12

rme bij commerciële en residentiële deelverenigingen ?

#1 , 27 jun 2011 23:56

De nieuwe wet op mede-eigendom geeft ons geen zicht op het volgende probleem :

Is deze wet ook van toepassing wanneer het gebouw bestaat uit een commercieel gedeelte (supermarkt) en een residentieel gedeelte (15 kavels).
Volgens de basisakte dient er jaarlijks een algemene vergadering plaats te vinden tussen beide deelverenigingen. Kan in dit geval een syndicus de belangen van de mede-eigenaars van het residentiële gedeelte vertegenwoordigen of dient hier niet een raad van mede-eigendom opgericht te worden binnen het residentiële gedeelte die zal zetelen als vertegenwoordiger van de residentie.
Maw : ook al zijn er maar 15 kavels, moeten we in dit specifiek geval verplicht een raad van mede-eigendom oprichten.

Hartelijk dank bij voorbaat voor enige verduidelijking !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 28 jun 2011 14:56

Deze mede-eigendom zou dus verdeeld zijn in:

- een commercieel deel: één kavel
- een residentiele deel: 15 kavels

Naar mijn persoonlijke mening:
- het bestaan van de voorgangers van de deelverenigingen werd afgeschaft op 01.08.1994
- de wet van 02.06.2010 laat niet toe deelverenigingen op te richten in gebouwen van minder dan 20 appartementen
- de oprichting van de Raad van Beheer was facultatief van 01.08.1994 tot 31.08.2010.
- de oprichting van de Raad van Mede-eigendom is facultatief sinds 01.08.1994.

De wet van 02.06.2010 heeft daarin niets veranderd, tenzij de wijziging RvB naar RvME

Dus:
- één AV (16 eigenaars = 15 residenties en 1 commercieel)
- één syndicus van de VME (verplicht)
- één rekencommissaris (verplicht)
- één Raad van Mede-eigendom (facultatief)

Cheops
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 28 jun 2011 19:54

Dank je wel voor dit duidelijk overzicht!
De "raad van beheer" heeft altijd bestaan. Wil dit nu zeggen dat we opnieuw met een meerderheid moeten beslissen in de AV of een een Raad van mede-eigendom komt, of wordt automatisch de vroegere Raad van beheer omgevormd tot Raad van Mede-eigendom, voortvloeiend uit 'verworven recht'... of verwar ik deze zaken?

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 28 jun 2011 22:17

Wil dit nu zeggen dat we opnieuw met een meerderheid moeten beslissen in de AV of een een Raad van mede-eigendom komt, ...
Ja.
Wel eerst de samenstelling bepalen, daarna de leden kiezen.
In uw geval is het waarschijnlijk aangewezen dat minstens één mede-eigenaar van het commerciële gedeelte zitting heeft op één of andere wijze.

Niet vergeten dat de bijstandsfunctie afgeschaft is. Enkel het toezichtfunctie is gebleven.
De verplichte zesmaandelijkse rapportering naar de ME toe werd toegevoegd. Deze rapportering is essentieel, zeker als geen enkele ME van het commerciële gedeelte lid is van de RvME.

De controlefunctie van de boekhouding werd afgesplitst en gaat naar de rekencommissaris, die in principe geen deel uitmaakt van de RvME, maar ook geen ME moet zijn (mag een accountantsfirma zijn, ...).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”