blokkeren erfdienstbare weg

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

blokkeren erfdienstbare weg

#1 , 24 jun 2011 02:30

Ik zit met volgend probleem:

Ik heb vorig jaar een huisje gekocht, dat deel uit maakt van in totaal 7 dezelfde huizen naast elkaar. Achter deze huizen ligt een erfdienstbare weg die beschreven is in de akte en waar ik ook geen probleem mee heb deze vrij te houden, deze weg is maar 1,5m breed en enkel geschikt voor voetgangers en fietsers van de buren.
Links naast het eerste huis en rechts van het 7 de huis is er een doorgang naar achter die san achter de huizen door lopen, vlak achter de bouwlijn op 14m diepte
Het is nu zo dat er beschreven is dat de eerste 4 huizen de linkse doorgang dienen te nemen en huis 5,6 en 7 de rechtse doorgang, ook al is heel de weg vrij
Nu heb ik een bouwvergunning aangevraagd om mijn huis te renoveren en te slopen, hetgeen ook goedgekeurd is geweest en ik ben de werken begonnen, allemaal nieuwe riolering gestoken, septische put, regenput, tuinhuis al geplaatst
Ik heb een paar maanden later een nieuwe bouwvergunning aangevraagd om het huis nog te vergroten (beneden blijft dezelfde grootte alleen op het eerste verdiep wordt nog groter gebouwd.)
Ondertussen was ik al aan de werken begonnen, oud huis gesloopt enz
Nu heeft mijn buurman beroep aangetekend bij raad voor vergunningsbetwistingen en heb dan ook de bouwwerken voorlopig stilgelegd.
Het probleem is nu dat mijn septische put en regenput half onder het erfdienstbare pad steken en nog niet kunnen afgewerkt worden, er komen achteraf klinkers op waardoor niemand nog last gaat hebben dat de putten daar steken
Nu zit mijn buurvrouw haar advocaat maar brieven te sturen aangezien ik het pad aan beide kanten geblokkeerd heb omdat het pad nergens verlicht is en de putten daar liggen met kans op ongevallen als er snachts iemand door het pad wil.
Voorlopig heb ik geen mogelijkheid om deze weg deftig open te stellen aangezien het een bouwwerf is.
In plaats van voorlopig langs de andere kant te gaan, is volledig vrij, laat ze maar brieven sturen dat ik de weg dien vrij te houden.
Het probleem is dat zij het beroep heeft aangetekend bij de raad voor vergunningsbetwistingen en ze er alles aan zal doen om mijn bouw terug te laten afkeuren.

Mag ik deze weg blokkeren aangezien het een bouwwerf is of kan ik ergens aan de gemeente vragen dat zij deze weg komen aflsuiten met van die bouwhekken?

Als het huis terug is opgebouwd en afgewerkt mag ik dan ook op dit pad een poortje voorzien, zij mag langs daar passeren ?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jun 2011 14:17

Had je dat best eerst niet even met alle rechthebbenden besproken, ipv hen maar voor een voldongen feit te stellen. Mogelijks omwille van deze hinder heeft de buur bezwaar tegen uw bouwtoelating ingeroepen.
Ik vrees dat je een oplossing zal moeten vinden om de rechthebben steeds doorgang te verlenen. Desnoods zal je een brug (getje) over uw putten moeten maken.

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 24 jun 2011 16:05

Het feit is dat ze moeilijk doet is mede doordat ze niet akkoord gaat met mijn bouwvergunning en alle middelen probeert nu om toch maar dwars te liggen. Een gemeenschappelijke weg heeft zelfs niets te maken met de raad voor vergunningsbetwistingen, zij spreken zich daar zelfs niet over uit, dat is een andere rechtbank.
Het huis is zo goed als onbewoond en ze doet dit ook enkel om moeilijk t e doen aangezien ze constant in het buitenland verblijft en daar ook gedomicilieerd is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 29 jun 2011 23:39

Ze zijn wel eigenaars EN hebben dus het recht hun belang te verdedigen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”