werken gedaan voor verlijden akte, faktuur ontvangen na

degoor
Topic Starter
Berichten: 5

werken gedaan voor verlijden akte, faktuur ontvangen na

#1 , 23 jun 2011 19:39

Wij hebben volgende situatie :
Onlangs kochten wij een appartement en hebben een faktuur ontvangen voor onze bijdrage voor werken aan de
gemeenschappelijke delen.
Deze werken werden uitgevoerd voor het verlijden van de akte, dus voordat wij eigenaar waren van dit pand.

Is deze bijdrage voor ons of voor de vorige eigenaar ?

Na rondvraag blijkt nu dat deze werken gedaan werden in opdracht van één van de eigenaars in het gebouw
zonder overleg of akkoor met de andere eigenaars. Er is dus niemand die iets getekend heeft of een offerte gezien heeft.
Kan dit zomaar ?

Er is geen beroepssyndic aanwezig in het gebouw, eerder uitgevoerde werken werden reeds gedaan in overleg met iedereen.

Het betreft geen grote faktuur, maar toch willen wij es weten ofdat dit de gewone gang van zaken is.

Dank voor uw tijd en reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 23 jun 2011 19:44

Dus ik veronderstel dat er niets over die werken in de akte stond? Lijkt me wel een belangrijk detail.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

degoor
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 23 jun 2011 19:53

nee ! die eigenaar vanwie we het pand kochten is zelf door iemand anders op de hoogte gebracht en wist niets van de bestelling vd werken.
Als ie dat wist op het moment van het verlijden vd akte weten we niet.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 jun 2011 20:15

Notaris is anders wel wettelijk verplicht deze informatie aan de koper mede te delen.
Mij lijkt het dat deze werken nog tlv de verkoper zijn, ook al wist hij er niets van af.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 23 jun 2011 21:36

Onderhoudswerken of grote werken?
Wie heeft deze werken beslist? AV of syndicus?
Wanneer?
Hoe werd deze beslissing gecommuniceerd aan de ME?

degoor
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 24 jun 2011 08:09

Het betreft het vervangen van een (waarschijnlijk)verstopte afvoerleiding, dus ik veronderstel dat dit valt onder onderhoudswerken.
Het betreft een totaal faktuur van nog geen 1000 euro.
De werken werden beslist door één vd medebewonder, zonder vergadering, zonder overleg of akkoord vd andere bewoners.
De beslissing werd genomen ong 1 maand voor het verlijden vd akte
De persoon in kwestie heeft het verteld tegen één medebewoner die het op zijn beurt heeft rondgegeven.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 25 jun 2011 09:19

“Art.577-11...§ 5...Onder " werkkapitaal " wordt verstaan de som van de voorschotten die zijn betaald door de mede-eigenaars als voorziening voor het betalen van de periodieke uitgaven, zoals de verwarmings- en verlichtingskosten van de gemeenschappelijke delen, de beheerskosten en de uitgaven voor de huisbewaarder. Onder " reservekapitaal " wordt verstaan de som van de periodiek ingebrachte bedragen die zijn bestemd voor het dekken van niet-periodieke uitgaven, zoals de uitgaven voor de vernieuwing van het verwarmingssysteem, de herstelling of de vernieuwing van een lift, of het leggen van een nieuwe dakbedekking.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat de factuur niet betaald werd uit een van beide kapitalen.

“Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen... Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen...”(Burgerlijk Wetboek).

De syndicus kan hierover terecht beslist hebben als ‘bewarende maatregelen’ of ‘daden van voorlopig beheer’.Dit dient onderzocht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

degoor
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 26 jun 2011 09:37

Beste,
Er is geen werk of reservekapitaal aanwezig.
Als er kosten of werken zijn wordt de faktuur gewoon gedeeld en betaald ieder zijn deel.

dus : werken zijn op eigen beslissing beslissing door persoon X,
persoon x krijgt een faktuur van xxxx euro's.
persoon x gaat bij elke eigenaar zijn deel gaan vragen.

En dat is nu juist onze vraag, moeten wij dit deel betalen of de vorige eigenaar ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 jun 2011 10:09

Hangt er dan nog vanaf WAAR deze verstopping zat: in een gemeenschappelijk deel van de leidingen of in een privatief deel. Volgens mij zijn deze kosten voor de vorige eigenaar. Geef aan die man het adres van vorige eigenaar en zeg hem dat hij zijn centen daar maar moet gaan halen.

degoor
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 26 jun 2011 13:14

zijn de leidingen dan niet volledig gemeenschappelijk ?
welk stuk is dan het privatief gedeeltje als ik vragen mag ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 26 jun 2011 14:52

De leidingen, zowel aan als afvoer, zijn gemeenschappelijk tot daar waar er een afsplitsing is naar de prive woonst. Gewoonlijk zijn dat dus de vertikaal lopen de buizen, die lopen vanaf de kelder of gelijkvloers tot naar de verdiepingen. De gewoonlijk horizontale afsplitsingen zijn dan privatief. Het zijn dus de leidingen die lopen van aan het toestel tot aan de grote afloopbuis.
Indien er een verstopping is in het privatioeve deel van de buis is dit tlv de betreffende eigenaar. Ik het in een gemeenschappelijk deel van de buis, zijn de kosten voor de gemeenschap.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”