Reclamebord

typ110
Topic Starter
Berichten: 6

Reclamebord

#1 , 18 jun 2011 15:56

Goedemiddag iedereen,

Mijn schoonvader bezit een huis met een volledig vrijstaande zijgevel dewelke grenst aan de parking van een grootwarenhuis, pal in het centrum van een druk dorp. Onlangs heeft de eigenaar van deze winkel een vrij groot reclamebord inclusief verlichting op mijn schoonvader zijn gevel laten aanbrengen, echter zonder medeweten of toestemming van mijn schoonvader....

Vandaag heb ik de eigenaar hierop aangesproken en hem erop gewezen dat dit niet zijn eigendom is en hij dus niet zomaar reclame kan laten aanbrengen. Ik heb hem dan voorgesteld om een billijke jaarlijkse vergoeding hiervoor te betalen, maar dat viel niet in goede aarde. (Citaat: "als ik hiervoor huur moet betalen, waar stopt het dan....") Als we een probleem hebben met dit bord, zou hij het wel laten verwijderen en op palen voor onze zijgevel laten zetten.....

Mijn vragen: ik dacht aan een vergoeding van 50 euro per maand, is dit billijk? Indien hij het reclamebord verwijderd en dit op zijn eigendom plaatst, mag dit zomaar en hoe ver moet hij dan van de perceelgrens blijven?

alvast bedankt voor jullie hulp,

Michel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 jun 2011 16:30

Hij mag dergelijk bord niet op de gevel plaatsen tenzij hij er de helft van heeft overgenomen.
Hij mag wel een bord op palen zetten, en dat kan zelfs juist tegen de gevel, zonder er evenwel op de steunen. Hij heeft wel een bouwtoelating nodig van de gemeente, en zal dan ook jaarlijks een gemeentelijke taks moeten betalen..
Een huur van 50 € per maand lijkt me veel. Voor die grote borden langs de weg, en afhankelijk van de plaats, wordt ongeveer 300 € per jaar betaald met een kontrakt van meerdere jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 18 jun 2011 16:32

Ik denk zelfs dat hij er een bouwvergunning voor zal moeten hebben.
Bent u zeker dat het geen gemene muur is?
Indien niet is de firma in de fout en kan je zo wie zo schadevergoeding vragen.... neem dus al de nodige foto's en stel hen aangetekend in gebreke.
Vraag bij de gemeente na wat de belastingen zijn op x meter reklame aan een gevel en wat de prijs is indien verlicht.
Bij ons (Antwerpen) is het dan te betalen per dm2.
Je hebt hierbij een richtprijs.
Dit los van de schade aan de muur...
Je kan naar de rechter stappen en het bord op zijn kosten laten verwijderen.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 jun 2011 16:35

Tenzij je kan overeenkomen om gedurende vele jaren een serieuse korting te bekomen in zijn winkel. :lol:

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 20 jun 2011 08:58

“Art.9.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de plaatsing van de volgende publiciteitsinrichtingen of uithangborden : 1° de bevestiging aan een vergund gebouw van niet-lichtgevende uithangborden, met een totale oppervlakte van maximaal 4 vierkante meter...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

‘Het gemeenteraadsbesluit waarbij het aanbrengen van een reclamepaneel aan een huis met het oog op de handhaving van de openbare orde in de gemeente afhankelijk wordt gesteld van een toelating van het college van burgemeester en schepenen schendt art.133,al.2 en moet overeenkomstig art.159 GW buiten toepassing blijven‘(R.v.St. nr.71.861,17 februari 1998,T.B.P. 1998,667).
“Art.9.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de plaatsing van de volgende publiciteitsinrichtingen of uithangborden : 1° de bevestiging aan een vergund gebouw van niet-lichtgevende uithangborden, met een totale oppervlakte van maximaal 4 vierkante meter...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

‘Het gemeenteraadsbesluit waarbij het aanbrengen van een reclamepaneel aan een huis met het oog op de handhaving van de openbare orde in de gemeente afhankelijk wordt gesteld van een toelating van het college van burgemeester en schepenen schendt art.133,al.2 en moet overeenkomstig art.159 GW buiten toepassing blijven‘(R.v.St. nr.71.861,17 februari 1998,T.B.P. 1998,667).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 20 jun 2011 13:16

het bord is verlicht.....

typ110
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 22 jun 2011 09:07

Iedereen hartelijk dank, ik weet voldoende !

vriendelijke groeten,

Michel

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”